پاتریوت

اگرچه آواکس ها و جنگنده های متجاوز، در ساعتهای متمادی اقدام به پرواز در مناطق مختلف عربستان و یمن می‌کنند اما نه هواپیماها موفق به شناسایی پهپادهای یمنی شدند و نه سامانه‌های پاتریوت.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بی اغراق باید ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ آگوست ۲۰۱۹ میلادی را روزی بسیار مهم در تاریخ حمله به یمن و شاید در تاریخ جنگ های بشری ثبت کرد چراکه در این روز ۱۰ فروند پهپاد یمنی موفق شدند با طی یک مسیر بسیار طولانی - چیزی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر - به پالایشگاه الشیبه در شرق عربستان در نزدیکی مرز با امارات حمله کنند. این مسئله از چندین نظر حائز اهمیت فوق العاده ای از منظر نظامی خواهد بود که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

فاصله تقریبی از محل پرواز پهپادهای یمنی تا هدف

از جنگ های چریکی تا حملات عمقی بر علیه سعودی ها

بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از آغاز حمله به یمن شاهد باز شدن فصلی جدید در این نبرد هستیم. آغاز مقاومت نیروهای یمنی در این جنگ یک سری از حملات چریکی سریع و برق آسا به بخشی از پست های مرزی سعودی ها در مرز دو کشور بود که البته تا به همین امروز نیز ادامه داشته و منبع تلفات گسترده بر ارتش عربستان بوده است. به مرور زمان راکت های توپخانه ای، موشک های بالستیک، موشک های کروز و پهپادها نیز وارد سازمان رزم مقاومت یمن شدند.

در بسیاری از موارد پهپادهای یمنی در فواصلی تقریبا نزدیک به خطوط خودی اقدام به انجام پروازهای شناسایی یا تهاجمی می کردند ولی در ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ یمنی ها یک حمله پهپادی بسیار عمقی را اجرا کرده و به پالایشگاه الشیبه را هدف قرار دادند. مشخصا این حمله که سعودی ها نیز به موفق بودن آن اعتراف کرده و البته سعی کردند با اعلام اینکه خسارت ها آنچنان زیاد نیست به نوعی پروی آن سرپوش بگذارند، سوالات بزرگی را درباره ادعاها و توانمندی های واقعی ارتش سعودی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

چگونه F-۱۵ مغرور سعودی در دام پدافند یمنی افتاد/ «ایگل» آمریکایی بعد از ۲۷ سال دوباره مغلوب شد +عکس

موفقیت‌های چشمگیر «انقلاب پهپادی یمن» ظرف ۴ سال/ عملیات‌های مهمی که پاتریوت امکان شناسایی آن را پیدا نکرد+عکس

از پاتریوت تا اف ۱۵ و آواکس؛ یکی ناتوان تر از دیگری

باید توجه داشت که دفاع هوایی عربستان سعودی یک شبکه به هم پیچیده از سامانه های زمین پایه مثل پاتریوت یا موشک هاوک و در کنار آن هواپیماهای رادار هوابرد E-۳ با جنگنده هایی مثل اف ۱۵ یا یوروفایتر یا تورنادو است. با شدت گرفتن حملات پهپادی یمنی ها در چند ماه اخیر به درون حریم سعودی ها، اولا مشخص شد که سامانه پاتریوت مرد این میدان نیست.

با توجه به عدم وجود سیستم های کارآمد دفاع هوایی ارتفاع پایین، سعودی ها گشت های هوایی عمدتا به وسیله جنگنده های اف ۱۵ را به راه انداختند که گفته می شود در معدود مواردی هم موفق به سرنگون کردن پهپادهای یمنی شده اند اما در این مورد که یمنی ها اقدام به حمله با ۱۰ فروند پهپاد کردند نه از موشک ها و نه از رهگیرهای سعودی خبری نبوده است.

محل قرارگیری پایگاه های هوایی عربستان سعودی

ارتش سعودی سه مدل از جنگنده های اف ۱۵ را در اختیار دارد که مدل های سی، اس و اس ای را شامل می شود. گونه سی در حقیقت مدل پایه رهگیر و دفاع هوایی از جنگنده های اف ۱۵ است، گونه اس برای عربستان سعودی بر اساس سری E به عنوان یک شکاری بمب افکن توسعه پیدا کرده و مدل SA نیز در حقیقت پیشرفته ترین مدل از جنگنده اف ۱۵ است که در حال حاضر در جهان پرواز می کند و یک شکاری بمب افکن سنگین ضربتی و دور برد به حساب می آید.

جنگنده اف ۱۵ سعودی

برای کشف و شناسایی اهداف هوایی، این جنگنده ها در کنار رادار به غلاف های شناسایی فروسرخ نیز مجهز هستند. اگرچه این پرنده های پیشرفته در ساعتهای متمادی اقدام به پرواز در مناطق مختلف عربستان و یمن می کنند اما مشخص است که در این حمله رهگیرهای سعودی موفق به شناسایی پرنده های یمنی نشده و پهپادهای یمنی به سلامت به سمت هدف خود اعزام شده و یکی از بزرگترین عملیات های خود را ثبت کردند.

رادار هوابرد مدل E-۳ نیروی هوایی عربستان

نیروی هوایی عربستان در ناوگان خود دارای ۵ فروند هواپیمای رادار هوابرد مدل E-۳ ساخت آمریکا و دو مدل ساخت سوئد از مدل Saab ۲۰۰۰ است. رادارهای نصب شده بر روی این دو مدل هواپیما می توانند تا فاصله حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ کیلومتر برد داشته باشند و به کشف اهداف هوایی بپردازند. با توجه به کوچک بودن ابعاد پهپادها می توان این رقم ها را کمتر در نظر گرفت اما در هر صورت به دلیل نبود دشمن هوایی در برابر سعودی ها، قاعدتا آواکس های عربستانی مشکلی برای نزدیک شدن و تجاوز به مناطق به یمن ندارند.

پاتریوت این بار هم ناکام شد

اگر نگاهی به نقشه مربوط به مناطق تحت کنترل مقاومت یمن داشته باشیم و آن را وضعیت چینش اعلامی سایت های دفاع هوایی عربستان سعودی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که به تقریبا به صورت حتمی پهپاد های یمنی باید از منطقه تحت نظارت پاتریوت های یمنی عبور کرده باشند. ارتش سعودی از جمله دارندگان قدیمی موشک پاتریوت است که در حال حاضر دو مدل ۲ و ۳ این موشک در اختیار عربستان است.

منطقه قرمز در کنترل انصارالله یمن است

دایره های قرمز سامانه پاتریوت و دایره های نارنجی سامانه هاوک

موشک پاتریوت ۲ عربستان عمدتا از سری GEM-T هستند. این مدل از نظر مشخصات پروازی و سرعت نسبت با سایر پاتریوت های ۲ تغییر نکرده و بیشتر در بحث نرم افزارهای هدایتی و بحث حسگرهای بهتر و عملکرد ارتقاء یافته فیوزها دچار تغییر شده است. برد این موشک بین ۹۰ الی ۱۶۰ کیلومتر است و سرعت آن در حدود ۴ ماخ است. ارتفاع درگیری عمده موشک های سری پاتریوت در حدود ۲۴ کیلومتر است. به احتمال زیاد سعودی ها در نزدیکی مرز یمن پاتریوت های ۲ را مستقر کردند.

پاتریوت ۲ سری GEM-T

سعودی ها نزدیک به ۶۰۰ تیر مدل پاتریوت ۳ را در سالهای اخیر سفارش داده اند و تبدیل به یکی از کاربران بزرگ این موشک شده اند. سامانه پاتریوت ۳ آخرین مدل از سامانه های دفاعی ساخته شرکت ریتهون است که وظیفه اصلی آن دفاع در برابر موشک های بالستیک به حساب می آید. برد این سامانه بر علیه موشک های بالستیک در حدود ۲۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن در حدود ۲۴ کیلومتر است. سرعت موشک در این مدل حدودا ۴  برابر سرعت صوت است و البته فاقد مواد منفجره در سرجنگی بوده و با انرژی حاصل از برخورد با هدف، آن را نابود می کند.

اگر بخواهیم فرض کنیم که یمنی ها موفق شدند به داخل خاک عربستان سعودی نفوذ کرده، ۱۰ فروند پهپاد را به پرواز درآورده و مشخصا بدون شناسایی شدن ماموریت را انجام داده و بازگردند که مشخصا این بار نه فقط حیثیت دفاع هوایی و نیروی هوایی سعودی بلکه آبروی بخش امنیتی – اطلاعاتی و نیروی زمینی عربستان نیز کاملا خواهد رفت.

مسئله مهمی که در پایان این گزارش باید به آن اشاره کرد این است که این حمله، اولین پاسخ پهپادی یمنی ها ضد سعودی ها نبود لذا عربستانی ها به خوبی می دانستند که یمنی ها مدت هاست به توانایی حملات با سامانه های پرنده بدون سرنشین دست پیدا کرده و مسیر افزایش کیفیت و کمیت در این سامانه را نیز طی کردند و بر همین اساس مسئله غافلگیری ارتش سعودی و یا عدم اطلاع آنها، مشخصا در این ماجرا مطرح نیست.

با این اوصاف، شاید آنهایی که در روزهای ابتدایی تجاوز همه جانبه عربستان و امارات به یمن، تصوری از مقاومت فعال و امکان پاسخگویی چنین مقتدرانه به یکی از مجهزترین ارتش های جهان را نداشتند اما حالا اتفاقاتی رخ داده که کاملا ورق را بازگردانده و حالا متجاوزان، دست به دامان واسطه هایی برای پایان یافتن این افتضاح هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد طاها IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    این است قدرت ایستادگی
    • سید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      94 7
      البته یمنی ها با پهپادهای انتحاری این عملیات بزرگ را انجام داده اند، پس این که بعد از انجام عملیات بازگردند، صحیح نیست!
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      بیشتر شبیه داستان های تخیلی و بیان آرزو ها است......
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      51 7
      در پاسخ به کاربر ۰۸:۱۵: داعش هم فکر می کرد موشک های ایران ماکته، آمریکایی ها هم فکر می کردند موشک های ایران فتوشاپه
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      88 7
      یاد ارزوهای بن سلمان افتادم. یک هفته شده که پس پرا یمنو نگرفته؟
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    آمریکایی ها از هدف گرفتن تاسیسات سعودی به چند دلیل خوشحال خواهند شد. فروش بیشتر سلاح ... سرازیر شدن شرکت های پیمانکاری آمریکایی جهت تعمیرات پالایشگاهها و گران شدن نفت.... یمنی ها هر چه بیشتر بزنند یانکی ها بیشتر می‌دوشند.
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      76 2
      حالا نظرت چیه؟ دیگه یمنی ها نزنند، این از اون مواردیست که میگن طرف داره از سوراخ گشاد شیپور میدمه!
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      64 5
      شما کدوم طرفی هستی؟
  • IT ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    سعودی سوراخه
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    30 6
    اگر منظور خود یمن باشد عجیب می شه اما اگر یمن عضو مقاومت و تحت فرهنگ استقامت اسلامی ایرانی مدنظره آنوقت نه تنها عجیب نخواهد بود که می فهمیم این عملیات چیزی در برابر قدرت اصلی و واقعی یمنی ها نیست صرفا به سبک ایرانی ، صبر طویل و استراتژیک خرج می کنند و هشدارهایی می دن و پله پله جلو می رن تا عربستان خود با دادن امتیازهای زیاد عقب بکشد ما به سابقه جنگ 8 ساله مان نگاه می کنیم عملیات های کاملا نشدنی زیادی می بینیم که به بهترین نحو انجام شده مثل حمله به پایگاه های الولید در منطقه وادی حوران که جز عملیات های خیره کننده تاریخ جنگی جهان محسوب می شه .
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    22 9
    راه حل یمن حملات 1- شبانه (با دوربین ها دید در شب) تا پشتیبانی هوایی وجود نداشته باشد 2- مستمر هر شب 3- کوچک 4- در تمامی خطوط 5- خصوصا مناطق کوهستانی برای تخریب روحیه اشغالگران و نابودی قدرت تصمیم گیری اشغالگران است
  • GB ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    54 7
    وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُو آنان تمام مکر ( سیاست) خودشان را به کار بردند ولی (نمی دانند) مکر آنها در نزد خدا (هیچ) است حتی اگر مکر آنها( به اندازه ای باشد که) کوهها از جای کنده شود
  • محمد IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    60 6
    حالا میفهمیم چرا چند روز پیش هیئت یمنی با رهبری دیدار کردند! سلاح های پرطمطراق عربستانی (ساخت غرب) جلوی سلاح های ساده یمنی (با انتقال تکنولوژی ایرانی) لنگ می اندازد!
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    61 5
    یک زمانی عربستان به صدام کمک مالی میکرد ،به دلیل تحریم زمان جنگ،نفت عراق را به اسم خودش میفروخت و با پولش برای صدام اسلحه میخرید. فضای عربستان در اختیار هواپیماهای عراقی بود و ... الان دست حق از آستین یمنی ها بیرون اومده .
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      15 24
      از آستین ایران در اومده!!! واقعیت اینه که پهپادها از خلیج فارس و از سمت شمال به پالایشگاه سعودی حمله کردن. و این یعنی که ایرانیها اونها رو پرواز دادن!
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    34 4
    الحمد ل.. شکرا لل..
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    54 6
    عالی بود. انگاری سعودیها به " تیر غیب " گرفتار آمده اتد.
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    10 18
    سلام. موفقیت یمنی های مظلوم در مقابل سفاکان سعودی ارزوی هر انسان ازاده ای هست. ولی این همه ادعای بزرگ, قبول کنید بدون هیچ تصویر یا فیلمی اثبات کردنش سخته. به ویژه که پهپادها قابلیت ارسال انلاین تصاویر و فیلم های خود را دارند. معلوم نیست این پهپادها به هدف رسیده باشند. ما که هر چه دیدیم تصاویر گرافیکی صدا و سیما بود.
  • SE ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    47 7
    یه دو تاش نمی شد تو امارات فرود بیان
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      23 3
      آسیاب به نوبت..
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      10 3
      این همه امارات امارات نکنید مگه میخواید دولت درب خونه هاتونو ببنده
  • رضا روستا IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    27 5
    زنده باد یمن مرگ بر آل سعود در حال سقوط جانم یمن ای جان جانانم یمن یمنی ام
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    23 10
    سلاح آمریکایی یعنی بزک و تبلیغات، هیچ کاربردی ندارن
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    13 3
    احسنت احسنت وخداقوت به دلیران وقهرمانان یمن انشاالله پیروزی های بیشتر وامارات خاعن ونوکر وحقیر را هم فراموش نکنید وازقلم نندازین .دروود خدا بر مقاومت عظیم یمن ومن الله توفیق
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    12 17
    کسی از اعراب مخ کارکردن با این تجهیزات رو هم نداره
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    24 4
    انشالله شاهدشکل گیری یه نیروی قدرتمند مثل حزب الله دریمن خواهیم بودوکم کم ارتش مهدی موعود شکل میگیره انشالله
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    5 18
    هیچ بعید نیست امریکا برای کنترل بازار نفت در سیستم های فروخته شده به عربستان خلل ایجاد کرده باشه درست مثل اس300های مستقر در سوریه
  • a IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    11 3
    کاش یکی دوتا بزنند لانه شغالها
  • بختیاری IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    21 3
    آل سقوط چیزی که عوض داره گله نداره دوران جنگ ایران وعراق یادمون نرفته همون موقع که سوسمار کباب شده کوفت میکردید و پول واسلحه در اختیار صدام ملعون می گذاشتید باید میدونستید یک روزی همین بلا سر خودتون میاد . بزودی شاهد به درک رفتن شما مثل صدام هستیم. مرگ بر ظالم امیدوارم بعضی ها با لبخند زدنشون این موفقیت ها رو پای خودشون ننویسن وبهتره مواظب اطراف خودشون باشن که نفوذ ی ها تا بیخ ریش اونها جلو نیان که عکس آدامس و... بگیرن مثل همه موارد دیگه گریس 1 رو با کمی قدم زدن ولبخند آزاد کردن...!!!
  • km ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    7 14
    اف 15 و آواکس و باتریوت بهترین تجهیزات در نوع خود هستند .این سعودیهای مشنگ هستند که نمیتونن استفاده کنن. خدا رو شکر دشمنهای ما از احمقها هستند
    • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      14 3
      البته فراموش نکنیم که مستشاران ، کارشناسان و خلبان های آمریکایی و اسرائیلی هدایت و حتی بکارگیری این تجهیزات را در اختیار دارند و عربستانیها و خلبانا عربستانی بیشتر گوش به فر مان آنها هستند
    • SALAR IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      14 12
      اواکس پادریوت وا اف ۱۵ درست دست عربستان ولی اوپراتوراش امریکایی هستند جز خلبانان نوع جنگیش حتا شناساییشم دست عربا نیست این حمله یه چشمه کوچیک از قدرت ایران بزرگ حالا بعضیها متوجه شدن که چرا ایران سالها چرا داره تو کشورهایی مثل عراق فلسطین لبنان صوریه یمن میچرخه فکر کنم مغز پوکشون به کار اومد دیگه نگید چرا اونجا خرج میکنه اونا فکر چنین روزی سالها پیش کرده بودن که از اون کشورها بتونن بدون ردپا جا گذاشتن باباشون درارن دیدید که امریکا با این همه پارس کردنش چپیده تو لونش دیگه زر نمیزنه زنده باد ایران سپاه وا تمام ایران دوستان با شرف موفق باشید پایدار
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    15 6
    سران بحرینی چقدر احمق هستند که این شکست های پاتریوت را میبینند و دوباره سفارش خرید انها را به امریکا داده اند. البته واقعیت این است که ترامپ درباره انها خواهد گفت که سران بحرین خوک های شیرده هستند
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    4 3
    پالایشگاه رو منهدم که نکردن، ذخمیش کردن. هزینه ی بازسازی و تعمیر پالایشگاه کمتر از هزینه موشک های فوق پیشرفته و گران پاتریوت هست!!
    • محمدرضا IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      7 4
      با سلام برادر گرامی با یه سرچ ساده فیلمهای که پهپادهای یمنی از میدانهای نفتی آرامکو ثبت کرده اند رو میشه مشاهده کرد.
    • محمدرضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      4 7
      واقعا حالت خوبه ؟؟؟؟ فکر کنم قرصاتو نشسته خوردی.
  • DE ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    13 6
    ناکارآمدی سلاح های امریکایی کم کم آشکار میشود.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    13 4
    الحمدلله رب العالمین. پیروزی به لطف خدا نزدیک است.
    • علی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      13 8
      دمشون گرم همینکه هروقت پوزه گاوهای شیرده و نوکر امریکا به خاک مالیده بشه من عشق میکنم به افتخارشون هورا
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    8 4
    مقاومت بی نظیر. مردم یمن.. وایمان به وعده الهی است.. که ماشین جنگی. بزرگترین قدرت. نظامی دنیا بی اثر کرده.. پیروزی نهایی.. با رزمندگان. انصارالله است.
  • ناطقی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    9 2
    همیشه قدرت ایستادگی به مردم و کشور ما ثابت شده
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    7 5
    سلام، این روش فوجی، بایستی در زمینه موشک باران اسرائیل توسط حماس هم باشد تا اثر کند
  • جمشیدی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    4 6
    ولی با اینحال چندین موشک مانده در ایران که باید خلع سلاح شوید ایرانی ها
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      1 0
      بی سواد
  • نهنگ IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    1 2
    بکشید ما را .
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    10 4
    پاتریوت یک سیستم ضد بالستیک هست و با اینکه پاتریوت عربستان از نوع پک 2 هست و مدل پک 3 خیلی پیشرفته تره ولی با اینحال چندین موشک بالستیک یمنی رو در محدوده ی برد خودش سرنگون کرده .وقتی چند پهپاد کوچک تروریستهای سوری پایگاه هوایی روسها رو با وجود اس 400 هدف قرار داد نمیان بگن ضعف اس 400 .چون هدف از طراحی این سیستم متفاوته.
    • مصطفی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      3 4
      پاتریوت سامانه ضد موشک بالستیک نیست بلکه در کنار هدف قرار دادن جنگنده ها و برخی از موشک های کروز میتونه موشک های بالستیک کوتاه برد تا حدودا پانصد کیلومتر رو هدف قرار بده، آنهم با ضریب موفقیت پایین، سامانه ای مثل تاد اختصاصا برای هدف قرار دادن موشک های بالستیک ساخته شدند،
  • DE ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    7 9
    خب ؟؟؟ قیمت پراید چنده ؟؟؟
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      1 1
      اینو دیگه باید خودتو جناب ظریف و روحانی پاسخ دهند که نتیجه این همه خنده با دشمنانمان چه شد و پراید چند است
  • قجر BE ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    8 4
    بسیار کار خوبی کردن برادران یمنی .و برتری سلاحهای ایران را نسبت به آمریکارا نشان میده .جای افتخاردارد.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    3 10
    1200 کیلومتر عدد کمی نیست که پهپاد بتونه بدون مشکل به اونجا برسه. سیستم ناوبری، سوخت، موتور، مهمات و ... . اینجوری وزن و ابعادش به اندازه ای میرسه که توسط سامانه های شناسایی، به راحتی شناخته میشه. پرنده ای با وزن یک کیلوگرم و البته در ابعاد قابل رصد، حداکثر 30 کیلومتر برد داره. که سوخت و یا سیستم انرژی، نصف وزن اون هستش. احتمال زیاد این پرتابها از فاصله بسیار نزدیک به مقصد پرتاب شده است. این همه تاکید برای ارسال از فاصله دور هم برای رد گم کردن است.
  • نظر IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    2 1
    سلام و درود خدا بر فرزندان دلاور یمن و اویس قرنی اگه کنارشان نیستیم دلهایمان با آنان است خدا خودش پیروزی را نصیبشان خواهد کرد ان شااله
  • سیدجهانشاه سیاح US ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    6 3
    نه تنهاپاتریوتهای امریکادرعربستان غروب کرده بلکه خودآل سعودهم در منطقه غروب کرده است.چراکه نفرین کودکان یمنی همیشه بدرقه راهشان وقدرت رزمندگان یمنی بالای سرشان است.
  • US ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    6 3
    من ک تا حالا از سپاه دروغ نشنیدم.پس وقتی خبر میزنن من باور میکنم
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    8 0
    اقا در مورد پهپادهاشون هم مطلب بذارید مخصوصا قاصف 2 کی
  • امیر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 0
    نمونه بارز بذارن در کوزه آبشو بخورن اینجا مصداق پیدا میکنه
  • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    0 0
    ننگ بر هر مدل وطن فروش بی هویت. احسنت بر غیور مردان نظام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس