کد خبر 984664
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
۱۰ فوتی در اثر گزش جانوران زهری/عوارض مارگزیدگی

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: در سال ۹۸ تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده اند که ۹ مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مار گزیدگی بوده است.

به گزارش مشرق، محمد مهدی گویا، روز شنبه در سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین، اظهار داشت: در اصلاح نظام ثبت، موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می رسد. 

گویا ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مار گزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مار گزیدگی به نصف تا سال ۲۰۳۰ بود. 

بیشتر بخوانید:

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود، گفت: روزانه ۷۵۰۰ نفر در دنیا مار گزیده می شوند و روزی ۲۰۰۰ نفر می میرند.

گویا افزود: سالانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مار گزیدگی در دنیا اتفاق می افتد، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می کنند، ۴۰۰ هزار نفر ناتوانی طولانی یا قطع عضو می شوند و ۱۴۰ هزار نفر نیز فوت می کنند.

وی با اشاره به اینکه هر ۵ دقیقه یک مارگزیدگی در دنیا رخ می دهد، ادامه داد: از هر ۵۰ نفر که دچار مار گزیدگی می شوند یک نفر می میرد و پنج نفر دچار عوارض ناتوانی می شوند.

گویا، روستاییان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از این مخاطره نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ، عواض ناشی از مار گزیدگی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    12 0
    خب مراکز رو به امکانات مقابله با مارو عقرب گزیدگی تجهیز کنید و لفاظی نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس