کد خبر 984652
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
تصاویر جدید از نفتکش آزاد شده ایران

انگلیسی‌ها به نیابت از آمریکا در ماجرای نفتکش ایران، عملا تلاش کردند که کشورهای اروپایی را با توجیه جدیدی با فشار حداکثری به ایران همراه با آمریکا کند.

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: 

سیزدهم تیرماه بود که انگلیسی‌ها طی یک راهزنی دریایی در منطقه جبل‌الطارق نفتکش گریس ۱ را که حامل محموله نفتی ایران بود، به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در نزدیکی آب‌های این منطقه توقیف کردند. اقدامی که نشان می‌داد که طراحی سنگینی به شرح ذیل درباره ایران عملیاتی شده است:

1. همزمان با تحریم‌های حداکثری آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران، توقیف محموله‌های نفتی دریایی جمهوری اسلامی نیز در دستور کار قرار گرفته بود. اقدام خطرناکی که بر پایه محاسبات دولت آمریکا، می‌توانست، اقتصاد ایران تا نقطه بحرانی نزدیک کند.

2. انگلیسی‌ها به نیابت از آمریکا در ماجرای نفتکش ایران، عملا تلاش کردند که کشورهای اروپایی را با توجیه جدیدی با فشار حداکثری به ایران همراه با آمریکا کند. یعنی فراتر از بی‌تفاوتی سیاسی و عملی درباره برجام، ایران را در یک آچمز نیمه سخت نظامی نیز قرار بدهند.

3. انفعال در مواجه با نقص‌های متعدد برجام، غربی‌ها را برای یک تست خطرناک – توقیف محموله‌های نفت‌کش‌ها و محموله‌های نفتی- برای ارزیابی میزان سنجش ادامه انفعال در پاسخگویی متقاعد کرد. یعنی تست این مساله که ایران چقدر به علت وابستگی به برجام، حاضر است که به انفعال خود برای عدم پاسخگویی ادامه بدهد. طبیعی است که اگر این تست مثبت ارزیابی می‌شد، اینک با اقداماتی فراتر از یک توقیف نفتکش ایرانی روبه‌رو بودیم.

اما با اقدام تاریخی نیروی دریایی سپاه، عملا تغییر محاسبات طرف غربی و مهمتر از آن طراحی بزرگی که اجرای آن آغاز شده بود، متوقف شد. پس از این اقدام قاطعانه سپاه، در حوزه تاکتیکی نیز ایران برای آزاد سازی کشتی خود، نه معامله با کشتی توقیف شده را پذیرفت و نه تغییر مسیر و مقصد احتمالی آینده «گریس 1».

از سوی دیگر پاسخ نیروی دریایی سپاه آنقدر معتبر بود که انگلیسی‌ها با وجود فشار آمریکایی‌ها، حاضر به ادامه تنش دریایی با ایران نیستند و چه تحقیری بالاتر از اینکه کشتی‌های انگلیسی ذیل پرچم این کشور در خلیج فارس، برای حفظ امنیت خود مجبور بودند در این چند هفته با پرچم دیگر کشورها، از تنگه هرمز بگذرند.

اینک باید به یک ناگفته جالب از توقیف نفت کش انگلیسی اشاره کرد. در عملیات توقیف کشتی انگلیسی یکی از فرمانده‌هان ارشد نیروی دریایی سپاه، خود راسا و به صورت میدانی در این عملیات شرکت داشته است. فرمانده‌ای که اینک باید از او به عنوان یکی دیگر از "آقا محمدهای" جذاب سپاه نام برد.

هرچند زمان آن فرارسیده است که بگوییم، "آقا محمدهای" قابل توجهی در سپاه وجود دارد. اگر گاندو در قالب یک سریال مستند از عملکرد سازمان اطلاعات سپاه، از "آقا محمد" رونمایی کرد، باید در زمان مناسب منتظر رونمایی از آقا محمدهای نیروی دریایی سپاه نیز بود.

اما نکته آخر؛ طبیعی است که بخشی از قسمت‌های رسمی و اداری آزادسازی نفتکش ایرانی از طریق دیپلماسی صورت گرفته است. اما دیپلمات‌های ایران در این چند روز پشت شان به اقتدارآفرینی سپاه گرم بوده و خودشان بیش از بقیه متوجه شدند که چرا در این مورد خاص دیپلمات‌های انگلیسی‌ اینقدر اهل‌دادن امتیاز واقعی شده‌اند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    80 86
    احسنت
  • یک جانباز IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    روزی که کشتی ایرانی را گرفتند ما مردم اعلام کردیم که موضوع را به سپاه واگذارید نه به دیپلماسی لبخند و متعهد به برجام. حالا بهتر نشد که دیپلماتهای ما بجای کرنش با قدرت صحبت میکنند ؟
  • یک جانباز IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    85 47
    روزی که کشتی را انگلیسیها گرفتند ما مردم اعلام کردیم که موضوع را به سپاه واگذار واگذار کنند نه به دیپلماسی لبخند و متعهد به برجام حال بهتر نشد که دیپلماتهای ما هم با قدرت صحبت میکنند نه با التماس ؟
  • مهدی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    23 42
    تولید محتوای تان ضعیف است، از همین الان یک سری از مطالبات ملت را از نمایندگان مجلس تیتروار هر روز یا یک روز در میان منتشر کنید، مصاحبه بگیرید از نمایندگان مجلس مهم نیست از چه گروه و جناح میزان مطالبه گری را بالا ببرید.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    37 29
    بالاخره معلوم نشد که مقصد گریس1 کجا است. به نظر من بهتر است که این محموله را مستقیما" به خود سوریه تحویل دهیم تا اقتدارمان را کامل کنیم.
    • TR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      3 9
      از کیسه خلیفه میبخشی؟؟؟
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    64 50
    خود را برای جنگ با نیروی دریایی انگلیس در مدیترانه تجهیز کنید .
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
      65 18
      ما تجهیز کرده ایم شما زرد نکنید
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
      30 2
      شما برو شنا یاد بگیر برای خودت و هم کیشان ضروری است
    • مسعود دیپلمات IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
      6 0
      شما هم تجهیز لباس فرمایید!
  • رضا IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    38 14
    دم شیر بچه های سپاه گرم تواین گرونی هالااقل سپاه داریم یه حرکتی بکنه وماراخوشحالمون کنه
  • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    23 4
    ما دلمان به این ها خوش است وسپاه مقتدر که به دشمنان اسلام باج نخواهند داد هر چند که در دیپلماسی هنوز جنازه برجام را زمین نمی گذارند وروی دوششان گرفته وباز چشم بدست اروپا لنگان لنگان می دوند !ما اسم برجام را می شنویم خجالت می کشیم ولی بعضیها هنوز هم افتخار می کنند !
  • DE ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    33 39
    يك جوري از اين فتح الفتوح حرف ميزنيد انگار با نيروهاي نظامي انگليس درگير شديد و آنها را شكست داديد! به جاي اين قدرت نمايي پوشالي بريد حقابه ايران را از افغانستان بگيريد
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      5 1
      صبر کن یکی یکی تمامشون ردیف میشه ....
    • فردین IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      7 2
      سپاه این قدر مردانگی داره که تو جنگ واقعی هم سربلند بیرون بیاد، شما برو به فکر خودت باش دیپلماسی لبخند دکتر روحانی خیلی وقته خودشو قهوه ای کرده
    • SALAR IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      7 1
      انگلیس عددی نیست که ما برای جنگ با ان اماده شویم کل دارایی انگلیس ده تا ناو هم نمیشه در حد این حرفها نیستند مانند سگی هستند که فقط پارس میکنند ولی نمیگیرند
    • Reza IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      7 0
      انشاءالله به پاش که بیفته انگلیس و نوکرانش را له میکنیم . اگر میگم میکنیم چون سپاه از مردم است و مردم از سپاه شماها فکری به حال خود کنید.
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      3 0
      در جوار ناو انگلیسی ملکه این کشتی توقیف شد. جواب سوال درسته به اونهایی بگو که فقط تو این چند سال فقط با آمریکا گفتگو کردند. وگرنه از نطر نظامی به جان یک ملت فقیر ومسلمان همسایه افتادن هنر نیست. آنهم درست میشه با همت جهادی وانقلابی مردم ومسولان!
    • ايراني IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      7 1
      چشماتو باز كنني ميبيني كه ناو انگليسي جرات نكرده بياد درگير بشه از ترسش كنار ايستاده و فقط نگاه كردن كه سپاه كشتي رو گرفت حقابه رو هم شما ترسوها بايد بگيريد نه سپاه چون اين كاري سياسي هست نه نظامي كم كاري خودتونو به گردن ديگران نندازيد ترسوهاي بزدل خندونك دندون نما بزدل ها نميتوانند از اقتدار ايران دفاع كنند از حماسه داريوش و خشايار و هخامنشي ها حرف بزنند و در عمل بزدل و ترسو و در واقع به فكر منافع خودشون باشند بزدل و ترسو بودن شاخ و دم نداره كه يعني همين كه طرف چنگ و دندون نشونت بده و شماها هم از ترس مثل سربازاي امريكايي خراب كنيد خودتونو
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
      2 0
      اگه هم به اونجابرسه انگلیس که ازامریکاقویترکه نیست هرکاری که سپاه بخوادانجام میده
  • محمود IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    37 11
    از این اقتدار سپاه لذت می برم الان احساس می کنم ایران حرفی برای گفتن دارد
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    6 26
    یادش بخیر یه زمان نه چندان دور بریتانیای کیبیر بزرگ ترین قدرت دریایی جهان بود و خورشید تو سرزمیناش غروب نداشت اما حالا از ترس ایران .........
  • رضا روستا IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    4 3
    اگر سپاه نبود دولت تدبیر و امید دستهاش که هیچ پاهاش رو هم مقابل آمریکایی های انگل ساکسون تا خرخره بالا میبردند اگر سپاه نبود ایرانمان هم نبود کشاورزالبرزی
  • Apg IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    6 0
    اقا محمد ناظری که سرهنگ بودند و سه سال پیش در حین ماموریت از دنیا رفتند تخصص ایشون نیروی دریایی سپاه بود
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    6 0
    واقعا سپاه . خداقوت داره واحسنت. اگرسپاه ودلاوران سپاه نبودند امروز کشورهم نبود .خدا حافظشون باشه به کوری چشم دشمنان حقیر وذلیل ونوکر....
    • امیر دلدار US ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      0 0
      البته بسیج (مردم) فراموش نشه.. شیر بچه های 12 /13 ساله مردانه جنگیدن
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    5 3
    من خودم یه جا با سر و جان فدای این آقا محمد گل و گلاب می شم قوربوووونش
  • علی طاهری IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    2 1
    فدای‌ دلیر مردان بی ادعای‌ سپاه‌
  • سامان IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    1 0
    زنده باد شیر مردان سپاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس