يمن (1).jpg

دولت غیرقانونی منصور هادی کنترل پایتخت خودخوانده را در جنوب یمن از دست داده و برخی منابع می‌گویند سعودی‌ها از پشت به او خنجر زده‌اند.

سرویس جهان مشرق - هفته گذشته تحولات میدانی یمن در شهر عدن پس از مراسم تشییع جنازه «منیر یافعی»، فرمانده ارشد نیروهای شورای انتقالی جنوب (تحت فرمان رژیم امارات) که در حملات موشکی و پهپادی جبهه مقاومت انصارالله به پادگان «الجلاء» کشته شد، ۱۸۰ درجه تغییر کرد.  

شورای انتقالی جنوب که از مرگ این فرمانده ارشد خشمگین بود در ابتدا علیه دولت خودخوانده منصور هادی (تابع رژیم سعودی) که کنترل شهر عدن را در دست داشت اعلان تظاهرات عمومی کرد و از مردم و نیروهای خود خواست کاخ ریاست جمهوری را به تصرف دربیاورند.

تظاهرات در شهر عدن خیلی زود به درگیری های سنگین میان نیروهای تحت فرمان امارات و عربستان تبدیل شد و نیروهای منصور هادی اقدام شورای انتقالی جنوب را یک کودتا از پیش برنامه ریزی برای قبضه کردن قدرت توصیف کردند.

به نظر می رسد، اشاره و منظور نیروهای منصور هادی از کودتای نیروهای شورای انتقالی جنوب در شهر عدن به غیر فعال بودن سیستم دفاع ضد موشکی و غیبت افسران اماراتی در زمان حملات موشکی انصارالله به پادگان «الجلاء» است.  

در شروع درگیری های سنگین در شهر عدن، رژیم عربستان به نیروهای شورای انتقالی جنوب هشدار جدی داد که از مناطق در تصرف خارج شوند و حتی جنگنده های سعودی یک مرتبه مواضع آنان را هدف قرار دادند.

اگرچه رژیم سعودی به نیروهای تحت حمایت رژیم امارات اولتیماتوم داد اما این نیروهای شورای انتقالی جنوب بودند که در این عملیات غافلگیرانه به راحتی توانستند مناطق تحت کنترل دولت خود خوانده منصور هادی را یکی پس از دیگری در شهر عدن به تصرف درآوردند.

نیروهای شورای انتقالی جنوب در نهایت پس از ۴ روز درگیری سنگین موفق شدند با تصرف کاخ ریاست جمهوری و بیرون راندن نیروهای منصور هادی، شهر بندری عدن را از سیطره رژیم سعودی خارج و به کنترل دربیاورند.

نیروهای تحت فرمان رژیم امارات در جریان تصرف شهر عدن و مناطق حومه توانستند دهها منطقه و پایگاه نظامی از جمله «بئر احمد، الشعب، الحسوه، المنصوره، شیخ عثمان، الریمی، خور مسکر، الجلاء، العریش، دار سعد و...» را به همراه فرودگاه بین المللی عدن تصرف کنند.

به گزارش مشرق، بخش هایی از شرق و شمال استان عدن نیز در این عملیات از کنترل نیروهای منصور هادی خارج شد و نیروهای شورای انتقالی جنوب در مجموع موفق شدند ۴۰ درصد از مساحت استان عدن را به سیطره درآورند.

در حال حاضر، نیروهای منصور هادی بخش های غربی و شمال غربی استان عدن از جمله مناطق «البریقه، بئرفقم، صلاح الدین، عمران، قاوه، پالایشگاه عدن و پایگاه نظامی جلاء» را در کنترل دارند که حدود ۶۰ درصد از مساحت این استان را در بر می گیرد.

با فروکش کردن درگیری ها در شهر عدن، رژیم سعودی از شورای انتقالی جنوب و دولت خود خوانده منصور هادی برای شرکت در یک نشست فوری در عربستان و حل اختلافات دعوت کرده و طرفین درگیر نیز آمادکی خود را برای آغاز مذاکرات اعلام کردند.

اگرچه باید منتظر و ماند و دید مذاکرات در عربستان چگونه پیش خواهد رفت اما برخی منابع اعلام کرده اند ائتلاف سعودی و اماراتی در یک توطئه مشترک و مشکوک به‌ دنبال تجزیه یمن هستند و درگیری ها در شهر عدن در همین راستا بوده است.

در مقطع فعلی، وضعیت در جنوب یمن به خصوص در شهر و استان عدن بسیار پیچیده شده است اما نتیجه مذاکرات با شورای انتقالی جنوب در عربستان تصویری واضح تری را از آینده تحولات میدانی و سیاسی نشان خواهد.

به گزارش مشرق، اگر رژیم عربستان تصمیم نهایی خود را برای قربانی کردن کامل دولت خودخوانده و البته غیرقانونی منصور هادی بگیرد، تقسیم کار سعودی ها و اماراتی ها برای اجرای طرح تجزیه یمن بیشتر آشکار و نمایان می شود.

البته نباید فراموش کرد رژیم سعودی با حمایت نکردن از نیروهای منصور هادی در جریان درگیری ها در شهر عدن و پیشنهاد فوری برای مذاکره با شورای انتقالی جنوب تمایل خود را برای کنار گذاشتن دولت خودخوانده منصور هادی نشان داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    13 7
    آفرین این تحلیل درسته بین همه تحلیل های آبکی این روزها
    • حقیقت IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      6 14
      یمن همین الانش شده طویله دیگه تجزیه بشه یا نشه فرقی به حالش نمیکنه .
  • محمد IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    25 7
    به امید پیروزی
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
      7 4
      رهبری به انصاراالله گفت مانع تجزیه یمن شوند
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    6 7
    پارسال بود که عبدالملک بدرالدین به سیلی خوردن منصور هادی از تابستانی ها اشاره ای داشت . منصور هادی از اوائل فرار به عدن قدرت خود را از دست داده بود ، اما با توجه به شرائط زمان و نیاز ضروری به فردی که عنوان رئیس را یدک میکشد از سوی عربستان هدایت و حمایت شد تا با وجود دولت تحت سیطره آنها بتوانند از طریق شورای امنیت حضور و حملات خود به انصارالله و مردم یمن وجه قانونی بخشند تا در پرتو آن سیاست خود را پیش ببرند و وعده انتصار و پیروزی چند هفته ای را بمردم خود با بوق و کرنا پیش ببرند که از جمله اهداف ، احداث خط لوله نفت عربستان از مسیر یمن و تسلط بر ثروت یمن از جمله نفت و گاز و همچنین جزایر استراتژیک مانند سقطری میتوان برشمرد ، اکنون که اوضاع متفاوت شده دیگر به او و دولتش نیازی نیست اگرچه بواسطه ترس از هواداران او رسما اعلام نکرده اند اما شمار زیادی از مردم جنوب یمن از عربستان و امارات بسیار عصبانی هستند و متوجه شده اند که آنها دوستانشان نبوده اند و در واقع از آنها برای تقسیم یمن و بهره وری از شرایط با استفاده از مزدوران و خائنین که با پول خدمتگزار دشمنان شده اند قصد دارند تا تفکرات قدیمی خود را اکنون واضح عملی سازند ، تصور میشود اتفاقات چند روز گذشته سبب میشود تا مردم با اتحاد خود درس حسابی به دشمنان و خائنان بکشور و مردم یمن خواهند داد . ایمان دارم که الطاف خفیه الهی شامل حال مردم مظلوم یمن خواهد بود تا انتقام مناسبی از دشمنان دیرین خود بگیرند . و محور مقاومت کل سرزمین یمن را در بر گیرد و یمنی ها خود را مفتخر بدان بدانند ، انشاالله
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    5 6
    فعلا امارات سر یمن ایران کلاه گذاشت
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    4 3
    گذشت زمان همه چیز مشخص میکند ‌.چند مدت دیگه معلوم می شه چه. ترفندی دارن
  • US ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    6 5
    باب المندب باید پس گرفته شود
  • علی طاهری IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    23 15
    درآینده‌ای‌ نه چندان دور انصارالله قهرمان برتمامی سرزمین یمن‌ سیطره خواهد یافت.انشاءالله
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    2 5
    شیعیان یمن واقعا منحصر به فرد هستند. دارای ایمانی محکم که به وسیله همین ایمان و اعتقادشون با 17کشور در حال جنگ هستند. درود خدا بر مردان الهی
  • ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
    0 5
    تحلیل درست و به جایی بود خیلی هم عالی دست نویسنده درد نکنه بنده مقاله ای تحت عنوان"تبین بحران ژئوپولیتیکی یمن: عوامل و بازیگران" نگارش کرده ام، عنایت کنید مقاله را بخوانید پرده از علل واقعی حمله به یمن برداشته ایم در خصوص عدن و سیاست های امارات مفصل روندکاوی شده است در خصوص جزیره سوکوترا کنکاش شده در واقع امارات بندر عدن و جزیر سوکوترا را سهم خود می داند عربستان نیز بنادر نشطون، المکلا، الذباب، المخا، جزیره راهبردی میون را سهم خود می داند این کشور درصدد تسخیر دو استان المهره و حضرالموت هستند که اقدام به احداث حطوط لوله نفت و بزرگراه های سراسری کند، این مسئله ارتباط این کشور با جهان از طریق دریا را تسهیل می بخشد و هم زمان تنگه هرمز نیز دور زده می شود به شدت باید هوشیار بود آمریکایی ها هم درصدد پیاده سازی طرحی جهت کنترل دو طرف تنگه باب المندب هستند نکته دیگر اینکه عربستان و امارات تقسیم کار کرده اند، مماشات و تلطیف رفتاری امارات باید با دقت نظر و سوء ظن نگریسته شود البته رقابت زیادی بین این دو هم وجود دارد که عمده مسئله به نگران به پروژه مگاسیتی نئوم یا neom و شهر نور باز می گردد، دائر شدن این دو پروژه بنادر دوبی و ابوظبی را دچار خسران قابل توجهی می کند امارات با بهره گیری از بندر عدن و اجاره 100 ساله آن می تواند بندر گوادر پاکستان را خنثی کند
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      0 1
      منصور هادی میدان نفتی حضر موت را که بزرگترین میزان ذخیره را دارد به آل سعود و امریکا و غیره پیشکش کرد تا همیشه در قدرت بماند که اگر خفه می شد احتمال داشت جنگی در یمن صورت نگیرد انشاالله همین الآن به تیر غیب گرفتار شود . یا حسین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس