کد خبر 983364
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
گل محمدی

گل‌محمدی چند بار تا آستانه قهرمانی در لیگ برتر پیش رفته اما در فصل آتی به طور قطع دوست ندارد فقط «میهمان ناخوانده قهرمانی» باشد بلکه هدف چیزی نیست جز کسب عنوان قهرمانی!

به گزارش مشرق، زمان شروع مسابقات لیگ برتر فصل نوزدهم تبدیل به معمایی بزرگ برای اهالی فوتبال شده است. با تعویق این دوره از رقابت‌ها فرصت خوبی به تیم‌های مدعی دست داد تا با خیال راحت دیدارهای تدارکاتی مناسبی را برای تیمشان فراهم کنند تا به بالاترین میزان آمادگی برسند. پرسپولیس، قهرمان سه دوره پیاپی لیگ برتر همچنان در شوک رفتن برانکو است و هوادارانش هنوز کالدرون را با پروفسور قیاس می‌کنند؛ کار به جایی رسیده که برنامه تمرینی سرمربی آرژانتینی نیز با برنامه‌های تاکتیکی سرمربی کروات مقایسه می‌شود. پرسپولیس یکی از تیم‌هایی است که از تعویق مسابقات لیگ برتر سود برد؛ به این خاطر که هر سه دیدار تدارکاتی در ترکیه لغو شد. استقلال با استراماچونی بر خلاف سال‌های گذشته بدون هیچ حاشیه خاصی، بدون نصب بنرهای غلوآمیز و حضور افراد اضافی در تمرین به فکر بیشترین بهره‌برداری از زمان آزاد پیش‌فصل است. سپاهان با قلعه‌نویی همانند سال‌های گذشته مدعی جدی عنوان قهرمانی است و تراکتورسازی با دنیزلی جان دوباره گرفته است. تیم جذاب فصل گذشته اما «پدیده مشهد» یا همان شهر خودرو است که فصل گذشته تمام فوتبال‌دوستان را به وجد آورد. پدیده با فوتبال تهاجمی که ارائه داد نه‌تنها تبدیل به میهمان ناخوانده بین مدعیان لقب گرفت بلکه با پیروزی مقابل استقلال تهران و توقف سپاهان در مشهد در هفته‌های پایانی، معادلات قهرمانی را برهم ریخت.

دیدارهای دوستانه مناسب رمز موفقیت یحیی؟

پدیده مشهد تنها تیم مدعی عنوان قهرمانی است که در داخل کشور اردوی خود را آغاز کرد. یحیی صلاح دید به جای هزینه گزاف در ترکیه، تیمش را به اردوی ۱۰روزه در تهران ببرد و بعد از برگزاری دو دیدار دوستانه، به مشهد برگردد تا شرایط بدن‌سازی را برای تیمش مهیا کند. هزینه‌ای که قرار بود این تیم در ترکیه متحمل شود، صرف خرید بازیکنان مد نظر سرمربی شد. گفتنی است تیم‌های فوتبال پرسپولیس، استقلال تهران، سپاهان و تراکتورسازی اردوهای آماده‌سازی خود را در کشور ترکیه برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

زمان ایده آل برای دربی از نظر یک استقلالی

شاید اگر به صورت گذرا به دیدارهای تدارکاتی «شهر خودرو» نگاه شود، پدیده از جمع مدعیان قهرمانی خارج شود به این خاطر که نماینده مشهد نتایج قابل قبولی در ۹ مسابقه دوستانه پیش‌فصل به دست نیاورد اما اگر به ترتیب این دیدارها با دقت بیشتری نگاه شود، موضوع روشن می‌شود که یحیی با هدف خاصی یک مسابقه با تیمی قدرتمند را ترتیب داده و دیدار بعدی برای بازیکنانی طراحی شده که غالبا نیمکت‌نشین بوده‌اند؛ با این رویه ۹ مسابقه تدارکاتی که پدیده در آن شرکت کرد، اکثر بازیکنان این تیم را در شرایط مسابقه قرار داد. شاگردان گل‌محمدی در ۹ مسابقه دوستانه‌ای که اکثرا مقابل تیم‌های مدعی لیگ‌ برتری انجام دادند، فقط سه مسابقه را با پیروزی به پایان رساندند و سه دیدار با شکست و چهار مسابقه نیز با تساوی به پایان رسید. نکته قابل تأمل این که شاگردان یحیی مقابل هیچکدام از تیم‌های لیگ‌برتری یعنی سپاهان اصفهان، ذوب‌آهن، سایپا و پیکان به برتری نرسیدند و در هر صورت زنگ خطری است که باید در طول مسابقات لیگ برطرف شود. سه پیروزی نماینده مشهد اما مقابل تیم‌های دسته یک و دو یعنی مس کرمان، پیام بجنورد و مهرام مشهد بوده است. در این ۹ مسابقه، شهر خودرو در خط حمله عملکرد به نسبت قابل قبولی داشته و موفق به زدن ۲۲ گل شده؛ هر چند ۱۰ گل آن در یک مسابقه مقابل مهرام به ثمر رسیده است! مورد نگران‌کننده برای یحیی، ۱۰ گل خورده در ۹ مسابقه تدارکاتی است که باید تا پیش از شروع مسابقات لیگ برتر برطرف شود.

یک غفلت، جام را از مشهد گرفت؟

پدیده‌ سابق و تیم شهر خودرو فعلی، سورپرایز فصل گذشته بود؛ چراکه کمتر کارشناس و هوادار فوتبالی بود که این تیم را در قامت قهرمانی بداند. از ابتدای فصل پیش پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی مربع قهرمانی را تشکیل داده بودند اما شاگردان کم‌نام‌ونشان یحیی گل‌محمدی به مرور با پیروزی‌های شش‌امتیازی که در نیم‌فصل دوم کسب کردند خودشان را بی‌سروصدا بالا کشیدند و در پنج هفته پایانی به صورت جدی مدعیان جدی قهرمانی لقب گرفتند. شاید اگر دبل شکست مقابل پرسپولیس در فصل قبل رخ نداده بود الان گل‌محمدی اولین تجربه قهرمانی در لیگ برتر را با تیمش جشن گرفته بود. از دست‌ دادن شش امتیاز خالص مقابل برانکو و یارانش، جام را از مشهد به تهران برد. پدیده مشهد فصل گذشته از ۳۰دیداری که برگزار کرد، با ۱۶ پیروزی، هشت تساوی و شش شکست توانست رتبه چهارم را از تراکتورسازی پس بگیرد و سهمیه آسیایی را برای مشهد کسب کند. اختلاف پنج‌امتیازی پدیده با تیم قهرمان یعنی پرسپولیس، نشان می‌دهد فقط یک غفلت جام را از پدیده‌ای‌ها در طول فصل گرفت.

سیستم مالکانه، یحیی را به قهرمانی می‌رساند؟

پدیده (شهر خودرو) ششمین تجربه مربیگری گل‌محمدی در لیگ برتر است. پیش از این او در تیم‌های صبای قم، پرسپولیس، نفت تهران، ذوب‌ آهن و تراکتورسازی مربیگری کرده بود. عملکرد یحیی در صبا طوری بود که نوید حضور یک مربی جسور در لیگ برتر را می‌داد. فوتبال مالکانه و تهاجمی چیزی بود که از همان ابتدا در تیم‌های تحت هدایت یحیی مشهود بود. یحیی به بهانه قلب‌درد(!) از سمت مربیگری در صبا استعفا داد و شاگرد ژوزه در پرسپولیس شد. ژوزه با پرسپولیس روزهای تاریکی را سپری می‌کرد؛ تا جایی که سرخ‌پوشان به رتبه نازل دوازدهم رسیده بودند. یحیی در نیم‌فصل دوم جانشین سرمربی پرتغالی شد و در ۱۵ مسابقه توانست پرسپولیس را نه تنها از جایگاه ۱۲ به رتبه هفتم برساند، بلکه موفق شد تیم بحران‌زده را فینالیست جام حذفی کند. پیروزی پرگل پرسپولیس در چندین مسابقه با بازی چشم‌نواز، یادگاری یحیی در دوران کوتاه‌مدتش با تیم محبوبش است. پرسپولیس در فینال جام حذفی فقط چند دقیقه با کسب عنوان قهرمانی فاصله داشت اما تجربه زردپوشان اصفهانی و البته اشتباه فنی یحیی در بازی‌ندادن به مهدی مهدوی‌‌کیا باعث شد تا این تیم در ضربات پنالتی و مقابل ۱۲۰ هزار تماشاگر جام را از دست دهد. یحیی از سمت مربیگری خود با چشمانی گریان و عذرخواهی از مهدوی‌کیا و هواداران پرسپولیس استعفا داد و هدایت نفت تهران را بر عهده گرفت. بازی‌های تماشایی این‌ بار از پرسپولیس به نفت تهران شیفت پیدا کرده بود. یحیی موفق شد نفت تهران را به مقام سوم برساند و سهمیه آسیایی را برای این مجموعه به ارمغان بیاورد. مأموریت بعدی یحیی، درخشش  در ذوب‌ آهن اصفهان بود. حضور دو سال و نیمه در این تیم، دو جام حذفی پیاپی را برای تیم سعید آذری به ارمغان آورد که به تبع آن دو سهمیه متوالی آسیایی نیز به اصفهانی‌ها رسید. حضور در تراکتورسازی تنها مورد منفی دوران مربیگری یحیی است؛ هرچند تراکتورسازی از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم بود و یحیی نتوانست بازیکنان دلخواهش را بخرد اما «اخراج» از تیم تبریزی برای یحیی گران تمام شد. کسب سهمیه آسیایی با پدیده، یحیی را به مربی متخصص در کسب سهمیه آسیایی بدل کرده است.

حضور بازیکنان باتجربه پرسپولیس و استقلال برگ برنده نماینده مشهد

فصل گذشته یحیی با بازیکنان کم‌نام‌و‌نشان توانست در قالب یک مدعی ظاهر شود؛ در فصل جدید اما یحیی سعی کرد با جذب یکی، دو بازیکن مشهور، فاکتور تجربه را نیز به تیمش اضافه کند. حضور سروش رفیعی و به‌ویژه سید‌مهدی رحمتی می‌تواند برگ برنده گل‌محمدی برای فصل آتی باشد. دو بازیکنی که به اندازه تمام بازیکنان شهر خودرو سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارند. هرچند رفتن دو بازیکن کارآمد پدیده مثل خلعتبری و ریگی برای یحیی خوشایند نبود اما جذب روح‌الله باقری که عصای دست او در بازی‌های دوستانه بود و همین‌طور قرارداد با فرشاد محمدی‌مهر، فرامرزی، خراسانی، منادی و فرشاد فرجی و علیرضا علیزاده تیم یکدستی را مانند سال پیش راهی لیگ برتر خواهد کرد. گل‌محمدی چند بار تا آستانه قهرمانی در لیگ برتر پیش رفته اما در فصل آتی به طور قطع دوست ندارد فقط «میهمان ناخوانده قهرمانی» باشد بلکه هدف چیزی نیست جز کسب عنوان نخست در میان مربع قهرمانی!»

منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس