کد خبر 982988
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
سيد عبداله متوليان

صداقت رهبران الحوثی در برخورد صادقانه با مردم یمن موجب محبوبیت آنان و ارتقای انسجام ملی و قدرت نفوذ آنان شده‌است.

به گزارش مشرق، «عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

یمن از سال ۲۰۱۱ که عبدربه منصور هادی خود را رئیس‌جمهور مادام‌العمر خواند، گرفتار بحران سیاسی شد. اگرچه منصور هادی با اعتراضات مردم مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد، ولی بلافاصله در یک انتخابات تک نفره و نمایشی مجدداً در فوریه سال ۲۰۱۲ پست ریاست جمهوری یمن را در دست گرفته و سبب گسترش موج اعتراضات مردمی شده و بالاخره انقلابیون الحوثی در سپتامبر ۲۰۱٤ با تسلط بر صنعا تشکیل حکومت وحدت ملی را اعلام کردند. منصور هادی در ژانویه ۲۰۱۵ مجبور به استعفا شد، اما به فاصله کوتاهی با تحریک رژیم سعودی حاکم بر حجاز استعفای خود را پس گرفته و با حمایت و مداخله علنی سعودی‌ها عَلَم جنگ علیه انقلابیون را برافراشت.

بیشتر بخوانید:

پایان جنگ یمن بدون فروپاشی آل‌سعود!


مثلث شرارت غربی، عبری، وهابی با تصور اینکه ایران در حالت ضعف قرار داشته و عملاً در میدان مذاکرات هسته‌ای درگیر بوده و از طرف دیگر حضور در محور مقاومت در سوریه و جنگ علیه تروریسم غربی برای ایران حیاتی بوده و امکان حمایت از یمنی‌ها را ندارد، ائتلاف علیه انقلابیون یمن را با مشارکت کشورهای عربی با محوریت و مدیریت سعودی‌ها راه‌اندازی کردند.


در حالی که جنگ ائتلاف علیه یمن روزهای پایانی چهارمین سال خود را پشت سر می‌گذارد، در روزها و هفته‌های گذشته دو واقعه بسیار مهم، صحنه و معادله جنگ را به نفع انقلابیون تغییر داده است. از یک‌سو قدرت نظامی، پهپادی و موشکی (به‌ویژه موشک بالستیک برکان ۳) انقلابیون را از حالت پدافندی و تدافعی خارج کرده و ابعاد آفندی و تهاجمی علیه ائتلاف به خود گرفت و از طرف دیگر بر اثر به وجود آمدن تغییر در قدرت انقلابیون یمن، کشور امارات (اصلی‌ترین هم پیمان سعودی) عملاً آهنگ خروج از ائتلاف را آغاز کرد. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که جنگ یمن متأثر از دو عامل مذکور و عوامل متعدد دیگر مشتمل بر: «تشدید اختلافات در داخل حاکمیت سعودی‌ها»، «در تیررس قرار گرفتن شهر الدمام و مقر آرامکو به‌عنوان شاهرگ صنعت نفت سعودی»، «بالا رفتن بدهی و کسری بودجه سعودی‌ها»، «تشدید اختلافات در درون ائتلاف و تضعیف قدرت فرماندهی صحنه نبرد»، «احتمال خروج برخی دیگر از هم‌پیمانان سعودی از ائتلاف به ویژه سودان که در حال حاضر ۱٤۰۰۰ نیرو در ائتلاف دارد»، «افزایش مشکلات داخلی امریکایی‌ها و همچنین مشکلات بیرونی به ویژه با چین»، «از بین رفتن هژمون غرب در منطقه غرب آسیا»، «توسعه میدان جنگ به حوزه اقتصادی و نفتی متأثر از قدرت موشکی یمن»، «نگرانی جامعه جهانی از افزایش قیمت نفت متأثر از اقتدار نظامی یمن»، «ترس غرب از تهدید علیه رژیم صهیونیستی ناشی از توسعه درگیری یمن به حوزه فلسطین»، «نزدیک شدن امارات به جمهوری اسلامی ایران»، «آشکار شدن ابعاد جدید قدرت نظامی ایران در زدن مدرن‌ترین و گران‌ترین پهپاد جهان»، «بی‌ثباتی سیاسی ناشی از نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس از تشدید بحران نفتی در تنگه هرمز»، «اروپایی‌ها به ویژه انگلیس و فرانسه نیز به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که قبل از آنکه یمن نیز مانند سوریه از چنگ غرب خارج و به طور مطلق در اختیار محور مقاومت قرار گیرد از حالت نظامی خارج و مذاکرات دیپلماتیک بردبرد! را جایگزین جنگ کنند و این چیزی است که اظهارات گریفیتیس بر آن صحه می‌گذارد»، «نگرانی حاکمان رژیم سعودی از افزایش تلفات انسانی و خسارات بالای نفتی و اقتصادی و ترس از فروپاشی رژیم سعودی»، «انگیزه اماراتی‌ها برای خروج از ائتلاف با هدف تضمین سهم خود از بازار صادراتی ایران از یک‌طرف و ایفای نقش در طرح تشکیل نیروی پلیس نفتی خلیج فارس» و «هوشمندی بی‌نظیر یمنی‌ها در اداره جنگ و هدف قرار ندادن امارات به‌منظور واداشتن اماراتی‌ها به خروج از ائتلاف» در آینده نه‌چندان دور به نفع انقلابیون و به ضرر محور شرارت و ائتلاف سعودی، غربی عبری پایان یابد.


هوشمندی انقلابیون یمن در اداره جنگ نابرابر تحمیلی، طی چهار سال گذشته سبب افزایش قدرت و اقتدار یمنی‌ها و تضعیف و فروپاشی ائتلاف شده به گونه‌ای که اینک انقلابیون یمن قاطعانه اراده خود را در باره خروج سعودی‌ها از بخش‌های اشغالی یمن به اشغالگران تحمیل کرده و اراده برتر خود را از حوزه‌های تاکتیکی به حوزه‌های استراتژیکی ارتقا داده و حداقل در هشت محور بر دشمن تحمیل کرده اند:


۱ - اینک با افزایش توان تولید تسلیحات نظامی و بی‌نیازی از واردات، خط تحریم را پشت سر گذاشته و قادر به تأمین نیازهای خود در بالاترین سطح ممکن هستند.

۲ - انقلابیون ثابت کرده‌اند که قدرت و توان پاسخ‌گویی مناسب و متقابل و فوری به تهدیدات را دارند.

۳ - دفاع از سرزمین در برابر متجاوزین برای یمنی‌ها انگیزه بسیار بالایی در رفع تجاوز ایجاد کرده است.

٤ - عدم حمایت اعراب از یمن نیز نقطه قوت انقلابیون تلقی می‌شود، چون در چهار دهه گذشته هر کشوری که از حمایت اعراب برخوردار بوده قطعاً شکست خورده است.

۵ - اقتدار روزافزون محور مقاومت، ثبات در سوریه، تفوق غیرقابل کتمان جبهه مقاومت فلسطین، اقتدار مطلق حزب‌الله لبنان و... همه و همه سبب افزایش اقتدار انقلابیون یمن نیز شده است.

۶ - نگرانی رژیم صهیونیستی از کشیده شدن میدان جنگ به فلسطین اشغالی.

۷ - صداقت رهبران الحوثی در برخورد صادقانه با مردم یمن موجب محبوبیت آنان و ارتقای انسجام ملی و قدرت نفوذ آنان شده‌است.

۸ - هوشمندی و مدیریت مثال‌زدنی و صبر استراتژیک انقلابیون نیز بر اقتدار آنان افزوده است.


در شرایط کنونی سازمان ملل نیز پیروزی قریب‌الوقوع انقلابیون یمن را باور داشته و خود را برای اعاده حیثیت برباد رفته‌اش آماده می‌کند. استفاده انقلابیون یمن از انواع موشک به‌ویژه موشک بالستیک برکان۳ و پهپادهای متنوع و نمودار شدن آثار شکست قریب‌الوقوع سعودی‌ها، سازمان ملل را واداشته تا با قبول شکست ائتلاف و قرار دادن مجدد نام رژیم سعودی در فهرست رژیم‌های کودک‌کش، انفعال خود را در قبال فجایع چهار سال گذشته، تطهیر کرده و با مقصر جلوه دادن سعودی‌ها که دیر یا زود شکست خواهند خورد، برای خود اعتبار بخرد. چه اینکه اگر سازمان ملل ذره‌ای احتمال می‌داد که ائتلاف سعودی شکست نمی‌خورد، حتماً همان سیاستی را در پیش می‌گرفت که سال‌هاست در قبال رژیم صهیونیستی در پیش گرفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 3
    البته فرزندانشان آقا زاده واقعی هستند و به کانادا و لندن نمی روند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس