سینما نمایه

قبلاً هم راجع به این ماجرا مستندهای زیادی ساخته شده است اما این کار به روزتر است.

به گزارش مشرق، یک منتقد سینما در نقد سریال «چرنوبیل» گفت: ماجرا یک هسته مرکزی دارد و آن بد بودن و خطرناک‌بودن انرژی هسته‌ای‌ است که باعث آشفتگی و از بین‌رفتن همه چیز می‌شود. پیام سریال این است و مخاطب آن، مملکت و مردم ما هستند.

بیشتر بخوانید:

چرا آمریکایی‌ها به تحریف تاریخ علاقه دارند؟

سعید مستغاثی، منتقد سینما جمعه شب گذشته با حضور در برنامه «نقد سینما» در شبکه پنج سیما درباره سریال آمریکایی «چرنوبیل» گفت: یکی از نکات عجیب در مورد این سریال، رکوردی است که در زمان رسیدن به دست تماشاگر ایرانی داشته است.

یعنی این فیلم اوایل ماه مه در تلویزیون‌های آمریکا و سپس انگلیس نمایش داده شد، ظرف یک هفته هم با کیفیت بسیار عالی با تبلیغات بسیار وسیع در شبکه‌های ایرانی نمایش داده شد. احتمالا یکی از دلایلش،‌ چالشی است که ما با غرب بر سر مسئله هسته‌ای داریم و همین سبب پررنگ شدن ماجرا شد. وی ادامه داد: سریال چرنوبیل برای نظام اتحاد شوروی(سابق) دستاویزی بیش نیست.

قبلاً هم راجع به این ماجرا مستندهای زیادی ساخته شده است اما این کار به روزتر است. ماجرا یک هسته مرکزی دارد و آن بد بودن و خطرناک بودن انرژی هسته‌ای‌ است که باعث آشفتگی و از بین رفتن همه چیز می‌شود. پیام سریال این است و مخاطب آن، مملکت و مردم ما هستند. بهروز افخمی‌ هم در واکنش به مستغاثی گفت: این نظر که سریال چرنوبیل برای هدفی چون ‌ترسناک و خطرناک جلوه‌دادن انرژی هسته‌ای ساخته شده و مخاطب آن مردم ایران هستند، پربیراه نیست، اما به‌نظر بنده یک هدف مهم‌تر و بنیادی‌تر برای ساخت این سریال و فیلم‌های دیگر ژانر وحشت وجود دارد و آن اداره کردن مردم خودشان با استفاده از ‌ترساندن آن‌هاست.

ازترس‌های موهوم مانند «مردگان متحرک» (سریالی زامبی‌ محور) گرفته تاترس‌های واقعی‌تر مانند موضوع جنگ اتمی‌احتمالی. مستغاثی در بخش پایانی این میزگرد یادآور شد: ۷ سال پیش از ماجرای چرنوبیل، شبیه آن در منطقه‌ای موسوم به «تری مایل آیلند» اتفاق افتاد اما هیچ احدی از آن خبردار نشد. حدود ۱۰ـ۱۱ سال پس از این فاجعه، فاجعه فوکوشیما که تقریباً مشابه حادثه چرنوبیل بود، اتفاق افتاد اما چون سیستم ژاپن ایدئولوژیک نبود در مورد آن کار رسانه‌ای صورت نگرفت و فیلمی‌ساخته نشد.

در ماجرای چرنوبیل ۱۳۰ یا ۱۴۰ نفر کشته‌شدند اما در قضیه هیروشیما و ناکازاکی حدود ۲۴۰ هزار نفر کشته‌شدند و نسل اندر نسل مردمش عقب‌مانده به دنیا می‌آیند، چرا فیلمی‌در مورد فاجعه هیروشیما ساخته نمی‌شود؟! افخمی‌هم گفت: در آمریکا شهری وجود دارد که معدن اصلی اورانیوم در آنجاست. در طول این سال‌ها، اورانیوم لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای از آنجا تأمین می‌شد و تقریباً تمام مردم این شهر براثر سرطان می‌میرند. به‌قدری مردم شهر را نسبت به این قضیه بی‌خبر نگه داشتند که کارگران نمی‌دانستند که اگر اورانیوم میزان خلوصش بالا باشد موجب ابتلا به سرطان می‌شود. برخی از این کارگران سنگ‌های بزرگ اورانیوم را که به جهت داشتن‌اشعه، گرم بود به منزل می‌بردند و به همراه زن و فرزندانشان برای گرم‌شدن از آن سنگ استفاده می‌کردند!


مستغاثی ادامه داد: نکته مهم این‌که اورانیوم ضعیف‌شده که آمریکا در عراق به کاربرد به‌ مراتب خطرناک‌تر از اورانیوم در آن منطقه از آمریکاست.


افخمی‌با تأیید این موضوع، تأکید کرد که میزان اورانیوم موجود در جنوب عراق در حال حاضر از اطراف منطقه چرنوبیل بیشتر است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 3
    نه سعید مستغاثی این سریال را دیده و نه نویسنده محترم این خبر. سریال چرنوبیل عمده مشکل را در نحوه نظارت و مدیریت رآکتور شوروی بیان می کند و این رو در بخش های مختلف سریال به ویژه سکانس دادگاه کاملا مشهوده. این سریال ضد ایرانی و یا حتی ضد استفاده از انرژی هسته ای نیست . لطفا با دقت دیالوگ ها را دنبال کنید و بعد اظهار نظر فرمایید
    • محمدامین IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      1 1
      دوست عزیز این ها خود شون منتقد سینما هستن و بهتر میدونن فیلم ها چه پیام هایی دارن علاوه بر آن مفهوم و پیام فیلم رو نمی توان از دیالوگ ها وسکانس های آن برداشت کرد
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 3
    شیطان بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس