معترض بحرینی

یک فعال حقوق بشر بحرینی، که از بر بام سفارت این کشور در لندن به اعتراض پرداخته بود، برای اولین بار روایت تلاش کارمندان سفارت برای به قتل رساندنش را نقل کرد.

به گزارش مشرق، «محمد موسی عبد علی» که حدود دو هفته پیش در اعتراض به حکم اعدام دو بحرینی، بر روی سقف سفارت این کشور در لندن رفته بود، برای اولین بار در مورد این حادثه با رسانه‌ها صحبت کرده است.

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ محمد موسی، گفت هنگامی که بر فراز ساختمان پنج طبقه سفارت بحرین ایستاده بود، کارکنان سفارت تلاش کرده‌اند او را از لبه بام به پایین پرت کنند. به گفته وی، آن‌ها همچنین تلاش می‌کردند با چوبی بلند او را کتک بزنند.

بیشتر بخوانید:

اخطار وزارت خارجه به مقامات بحرین

واکنش خصمانه مقام بحرینی درباره ایران و قطر

او بیان داشت، فردی که قصد داشت او را با چوب بزند گفته است: «دو نفر را در بحرین اعدام خواهیم کرد و تو سومی خواهی بود». همچنین فرد دیگری که همراه او بود خطاب به محمد موسی گفت کسی به کمکش نخواهد آمد زیرا او در «خاک بحرین» است.

محمد موسی در این باره گفت در آن لحظه هراس این را داشت که «جمال خاشقچی دوم در لندن» شود. روزنامه‌نگاری سعودی که در سفارت عربستان سعودی در استانبول به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید.

او گفت: «در آن لحظه فکر می‌کردم او (کارمند سفارت چوب به دست) مرا از روی سقف به پایین پرت می‌کند و چون کسی نمی‌بیند او این کار را می‌کند، طوری به نظر خواهد رسید که به‌صورت اتفاقی به پایین افتاده‌ام یا خودم را از روی بام پرتاب کرده‌ام».

وی در ادامه گفت دو کارمند سفارت وی را پایین کشیدند و تلاش کردند او را با یک تی‌شرت خفه‌ کنند. سپس هنگامی که توانست خود را خلاص کند همچنان دو کارمند رهایش نکرده و سعی کردند دستانش را با کابل ببندند.

محمد موسی گفت یکی از آن‌ها تهدید کرد: «او را ببند و مانند گوسفند از پله‌ها به پایین پرت کن».

تصاویر فیلم‌برداری شده نشان می‌دهد هنگامی که این فعال بحرینی در حالی که می‌لنگد با اسکورت پلیس از سفارت خارج می‌شود. آزمایشات پزشکی که دو روز بعد از حادثه بر روی او انجام شد نیز از وجود کبودی‌هایی بر روی هر دو ساعد و پای چپ او حکایت داشتند.

سفارت بحرین رفتار کارمندان خود در برابر محمد موسی را «حرفه‌ای و شجاعانه» توصیف کرد و گفت: «دیدگاه بی‌طرفانه به این واقعه نشان می‌دهد اعتراض مسالمت‌آمیز و قانونی بر روی سقف محلی دیپلماتیک در ساعت ۱۰:۳۰ شب انجام نمی‌شود».

این سفارت اقدام کارمندان سفارت برای به قتل رساندن محمد موسی را رد کرد و آن‌ را کاملاً بی‌اساس و مضحک خواند.

این فعال بحرینی بر فراز بام سفارت این کشور از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس خواست در تماس با پادشاه بحرین، از اجرای این حکم جلوگیری کند؛ اما همانطور که انتظار می‌رفت، لندن به عنوان حامی اصلی نظام بحرین در غرب، نه تنها از مداخله برای توقف اجرای حکم خودداری کرد، بلکه پلیس انگلیس با ورود به ساختمان سفارت بحرین، محمد موسی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

اعتراض مسالمت‌آمیز مردم بحرین برای احقاق حقوق خود در سال ۲۰۱۱ آغاز شد اما نیروهای امنیتی بحرین با همدستی نیروهای سعودی به سرکوب مردم پرداخته‌اند که تاکنون در جریان این سرکوبگری صدها نفر کشته، زخمی یا بازداشت یا سلب تابعیت شده‌اند.

شواهد سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که شماری از معترضان زیر شکنجه شدید رژیم آل خلیفه جان خود را از دست داده یا دچار نقض عضو شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    بحرین پایش را از گلیمش درازتر کرده و حد و حدود خود را نمی شناسد باید کار را یکسره کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس