کد خبر 982112
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
همنشینی مقاومت و دیپلماسی

دیدار روز گذشته نماد دیپلماسی با نماد مقاومت، بار دیگر گزاره همسویی این دو بال برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی را به منصه ظهور رساند.

به گزارش مشرق، دیدار روز گذشته نماد دیپلماسی با نماد مقاومت، بار دیگر گزاره همسویی این دو بال برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی را به منصه ظهور رساند.

بیشتر بخوانید:

موج همبستگی ملی با ظریف و محکومیت بین المللی اقدام آمریکا

قدردانی سلیمانی از ظریف 

روز گذشته(سه‌شنبه) سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در مقر وزارت خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار با هدف قدردانی و تجلیل از ظریف و به بهانه تحریم اخیر دولت آمریکا علیه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان صورت گرفت. سرلشکر سلیمانی در این دیدار، اقدام آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان را جنون‌آمیز و نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست و گفت: اقدام آمریکا در تحریم شما ثابت کرد که جنابعالی به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید. سردار سلیمانی دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان را از خصوصیات ویژه ظریف دانسته و افزود: به شما تبریک می‌گویم که به‌دلیل انتساب به رهبر معظم حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته‌اید.

روابط نزدیک نماد دیپلماسی و نماد مقاومت 

حضور سلیمانی در وزارت خارجه و تجلیل از ظریف، بار دیگر نشان داد که روش دیپلماتیک و روش مقاومت، هر دو هدفی واحد  در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دارند. با توجه به این مهم، اساسا ایجاد دوقطبی میان این دو روش، غلط و مذموم است. این دو شخصیت هر موقع که فرصت پیدا کرده‌اند، به تجلیل از یکدیگر پرداخته‌اند. ظریف چند سال پیش در گفت‌وگویی مفصل، با اشاره به روابط نزدیکش با سردار سلیمانی اظهار کرد: من بیش از 20 سال است که با سردار سلیمانی ارتباط نزدیک دارم. در مذاکرات مختلف، وقتی که در مورد عراق، افغانستان، مذاکره می‌شد و من مسئول هیات ایرانی بودم، یعنی کمک‌کننده به این مذاکرات بودیم و مذاکره‌کنندگان اصلی خود افغان‌ها بودند. در مذاکراتی که در مورد عراق بود، قبل و بعد از حمله آمریکا ارتباط بسیار خوب و کاری با سردار سلیمانی داشتم. 

ارتباط خوبی با سردار سلیمانی در ماجرای سوریه دارم 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره روابط کاری خود با سردار سلیمانی و همکاری مشترک‌شان در حل بحران سوریه گفت: ایشان را یک شخصیت بسیار فهیم و بسیار دلیر می‌دانم که امکان مفاهمه برای بنده با ایشان کاملا وجود دارد و معتقد هستم که ما همه کارگزاران یک نظام هستیم و نیاز است که همه ما با هم متحد باشیم، هرچند یک یا دو نفری دیدگاه‌های مشابه هم ندارند، بنده و همه دوستان ازجمله سردار سلیمانی ممکن است تفاوت دیدگاه داشته باشیم و ما توانسته‌ایم یک رابطه کاری مناسبی را دنبال کنیم و در بحث سوریه و آتش‌بس حلب ارتباط خیلی خوبی داشته باشیم و توانستیم مقداری به مردم محروم و مظلوم فوعه و کفریا که زیر محاصره بودند کمک کنیم. 
تعریفات و توصیفات ظریف از سردار سلیمانی، نشان از این دارد که برخلاف تصور و برخلاف تلقین سوء برخی جریان‌ها در داخل و خارج، هیچ تباینی میان ساحات دیپلماسی و مقاومت وجود ندارد. حوزه دیپلماسی به خودی خود در سال‌های اخیر نشان داده که هدفی جز پیش بردن اهداف مقاومت در منطقه و فرامنطقه ندارد. 

ظریف: مردم ایران گزینه مقاومت را برگزیده‌اند 

ظریف در خرداد امسال نیز در ضیافت افطاری با مدیران و سردبیران رسانه‌ها ضمن اشاره به «کاهش محبوبیت خود و افزایش محبوبیت قاسم سلیمانی» گفت: این یعنی مردم ایران گزینه مقاومت را برگزیده‌اند و از شرایط پیش‌آمده ناراضی نیستند. وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظرسنجی دانشگاه مریلند که از کاهش محبوبیت خود و افزایش محبوبیت سردار سلیمانی حکایت می‌کرد، اظهار کرد: بر اساس این نظرسنجی، محبوبیت من به زیر 50 درصد سقوط کرده است و محبوبیت قاسم سلیمانی از 70 درصد به 90 درصد ارتقا یافته است و این یعنی مردم ایران، گزینه مقاومت را برگزیده‌اند و از شرایط پیش‌آمده ناراضی نیستند و من ظریف نیز اگر در این نظرسنجی شرکت می‌کردم، بین خودم و سلیمانی به سلیمانی رای می‌دادم.

دلجویی سردار 

سال گذشته در اسفندماه که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به دلیل برخی ملاحظات امنیتی بدون اطلاع قبلی به ایران سفر کرد، با برخی حواشی و سوءتفاهم‌ها همراه شد. ظریف که از بی‌اطلاعی‌اش از این سفر ناراحت شده بود، استعفا داد که در نهایت با مخالفت رئیس‌جمهوری مواجه شد. هر چند بعدها معلوم شد که رعایت نکات امنیتی، تنها دلیل بی‌خبری ظریف از سفر اسد به ایران نبود و برخی ناهماهنگی‌های رخ‌داده در نهاد ریاست‌جمهوری نیز موجب این دلخوری شده بود.

همان زمان سردار سلیمانی در اطلاعیه‌ای ضمن توضیح چرایی سفر محرمانه، از جایگاه ظریف در راس دستگاه دیپلماسی کشورمان دفاع کرد. سردار سلیمانی در اطلاعیه خود چنین آورد: حتما آقای ظریف مسوول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسوولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تایید مقامات عالی‌رتبه نظام، به ویژه مقام معظم رهبری بوده و هستند. سردار سلیمانی همچنین درباره نقش بی‌بدیل ظریف در خنثی کردن نقشه دشمنان اظهار کرد: ایشان برای تامین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند.

دیپلماسی مقاومت 

البته از آنچه به عنوان همگامی دیپلماسی و مقاومت یاد می‌شود، دربرگیرنده دیپلماسی ذلت و سازشکارانه که برخی جریان‌های سیاسی در داخل، مشتاق آن هستند، نمی‌شود. یقینا دیپلماسی مقاومت که تاکیدش بر انقلابی‌گری و مقابله با زورگویی قلدران در دنیاست، می‌تواند منافع ملی را جامه عمل بپوشاند و به عنوان بال دوم مقاومت نظامی و عملیاتی شناخته شود. وزیر خارجه کشورمان دو روز پیش در نشست مطبوعاتی، با اشاره به مشی قلدران و روش درست مقابله با آنها در سراسر جهان، به ویژه از سوی اروپایی‌ها گفت: اروپا همیشه به قانون‌شکنی آمریکا اشاره می‌کند و این جای تبریک دارد که اروپا چه دوستانی را انتخاب می‌کند. اقتصاد آمریکا مهم است اما همه اقتصاد جهان نیست. اگر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان تصمیم بگیرند که قلدری آمریکا را نپذیرند، آمریکا نمی‌تواند آنها را تحریم کند چرا که اقتصاد جهان به هم می‌ریزد.  
تحریم ظریف از سوی دولت آمریکا و نسبت دادن عبارت سخیف و شرم‌آور «ماله‌کش اعظم» به او، نشان از این دارد که دیپلماسی کشورمان در مسیر منویات مقاومت گام برمی‌دارد و هر جا نیاز به هزینه دادن باشد، حوزه‌های دیپلماسی و مقاومت، قربانیان اول و آخر خوی استکباری مستکبران خواهند بود.

منبع: صبح نو                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    10 10
    یکی به نعل یکی به میخ که میگن همینه
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      4 7
      درود بر سردار قلب ها لا مواضع بصیرانه شان
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      5 6
      سردار سلیمانی عزیز به اندازه فهم و ظرفیت آدمها با آنها برخورد می کنه و همینکه قدردان زحمات افراد هست ولو آنها کم کار کرده باشند او حسن نیت داره و دقیقا بر اساس سیاست علوی عمل می کنه . معاویه صفتها نظر ندن تا درکات جهنم شون کم بشه
  • بصیرت IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    8 15
    سیاست که می گویند پدر ومادر ندارد همینه !!!!!!!!!!!
  • عبا دالله IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    سلام عزیزان از تیتر وحدت آفرین ممنونم درود خدا بر هر دو سردار ایران
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    این لینک را همینطوری زدم،، رد میشوم و چیزی نگویم بهتر است.......
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    مشرق به کدام حرفت اعتنا کنیم؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟
  • سید سامان عربزاده US ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    1 11
    ظریف امروز از اولیا و قهرمان ملی است. حمله به سفارت آمریکا کار درستی بود ولی حمله به سفارت انگلیس اشتباه فاحشی بود و برای همین هم با تلاش این دیپلمات حاذق کشورمان چند سال قبل سفارت انگلیس دوباره باز گشایی شد. در آمریکا بر علیه انگلیس حدود دویست سال پیش انقلاب شد و به استقلال رسیدند و ازین نظر یاغی هستند. اروپا و انگلیس برای ظریف احترام قایل هستندو شخص رهبری از او حمایت میکنند.
    • مصطفی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      3 6
      چه افتخار عظیمی، سفارت انگلیس رو بازگشایی کردن و پای انگلیس رو دوباره به کشور باز کردن، واقعا این دستاورد ایشون فتح الفتوحات بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس