کد خبر 981799
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
محمد بنا

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی امروز وارد 61 سالگی می‌شود. محمد بنا که امروز به همراه شاگردانش راهی مسابقات بین‌المللی گرجستان می‌شود، باید 61 سالگی خود را جشن بگیرد.

به گزارش مشرق،  محمد بنا متولد 15 مراد 1337 است که در کشتی دوران قهرمانی خود مدال نقره جهان را به دست آورد اما در عرصه مربیگری هیچ افتخاری نیست که به دست نیاورده باشد. سه طلای المپیک لندن مهم‌ترین موفقیت او در عرصه مربیگری بود با این‌ حال او در زمان حضورش در قامت سرمربی تیم ملی موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است. حالا او در 61 سالگی در کنار تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارد و تیمش باید حدود یک ماه دیگر در یکی از سخت‌ترین مسابقات جهانی به میدان برود. تیمی که دیگر آن یال و کوپال گذشته را ندارد اما امیدش به توانایی‌های یک مربی است که البته او هم برای موفقیت این تیم چشم انتظار یک معجزه است: «آرزویم وقوع یک معجزه در جهانی قزاقستان است.»
بیشتر بخوانید:

آقای بنا شما امروز 61 ساله شدید. تولدتان مبارک.
 مرسی اما تولد برای بچه‌هاست دیگه از ما گذشته این حرف‌ها. ما دیگر باید به فکر آخرتمان باشیم.

اما شما از جمله افرادی هستید که واقعاً کمتر از سن واقعی‌تان نشان می‌دهید.
 خب بله من قبلا هم گفتم که احساس 40 سالگی دارم. این تبریک گفتن تولد بچه‌ها را خوشحال می‌کند، هر چند که هنوز هم کودک درونم زنده است.

آرزو می‌کنیم سال‌های سال همینطور احساس جوانی کنید و البته در کشتی هم بمانید؟
 نه آرزو نکنید که در کشتی بمانم. من در نهایت تا المپیک توکیو خودم را بکشم و بعد هم رئیس جدید جوان هست و نایب رئیس‌اش هم بسیار جوان و این نشان می‌دهد که فدراسیون در حال جوان شدن است.

یعنی سپردن سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی به یک جوان... .
 جایگاه سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی نه جایگاه محمد بنا بسیار رفیع و بزرگ است و نیاز است که حتما به یک مربی بزرگ سپرده شود. چه ایرادی دارد که فکر کنند و بعد از بررسی دقیق به یک مربی شایسته و جوان بسپارند. البته فعلا برای گرفتن جای من فکر نکنند چون حالا حالاها هستم (با خنده).
شما هم جمله آقای دبیر را تکرار می‌کنید. او هم در این مدت البته به شوخی بارها گفته من حالا حالاها هستم و جوان‌ها به فکر صندلی‌های دیگر باشند!
 خب شاید علیرضا دبیر می‌خواهد سال‌ها اینجا بماند و رکورد رسول خادم را بشکند. او همیشه دنبال رسول خادم بوده. وقتی خادم طلای المپیک گرفت بلافاصله دبیر هم آمد و گرفت. وقتی رسول وارد شورای شهر شد، دبیر هم به شورا رفت. رسول بعد از شورا به کشتی آمد و هفت سال مدیریت کرد و حالا دبیر به جای خادم آمده و می‌خواهد این رکورد را بشکند. تا پیش از رسول خادم کسی نتوانسته بود هفت سال در کشتی مدیریت کند.

به نظر شما جوانی هست که شایسته سمت سرمربیگری تیم ملی باشد؟
 به هر حال باید تلاش کنیم و این فرد شایسته را تربیت کنیم.

شاید تنها کسی که الان می‌شد به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به آن نگاه کرد، حمید سوریان بود.
 بله حمید به معنای واقعی کلمه برای سرمربیگری تیم ملی فرد شایسته‌ای بود. در بین تمام مربیان جوانی که حضور دارند حمید بیش از همه شایسته این مسئولیت بود.

اما حمید به عرصه مدیریت رفت. ظاهراً او هم میز و صندلی را به حضور در کنار تشک ترجیح می‌دهد؟
 حمید سوریان آدم بسیار بزرگی در کشتی فرنگی است. باید خوب از حمید استفاده کرد و برنامه‌ریزی خوبی را برای او انجام داد. چه ایرادی دارد که برای وصل کردن او به پست‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی کرد.

با این حساب دیگر نباید منتظر حضور در عرصه مربیگری کشتی بود؟
 مامیاشویلی که الان سال‌هاست رئیس فدراسیون کشتی روسیه است، ابتدا از سرمربیگری شروع کرد و بعد هم به صندلی مدیریت رسید. شاید حمید سوریان هم برعکس او رفتار کند. الان به عرصه مدیریت ورود کرده و شاید روزی دوباره روی تشک کشتی برگردد.

خیلی به مربیگری سوریان در کشتی علاقه دارید؟
 حمید سوریان در بین تمامی جوانان شایسته‌ای که داریم تنها کسی است که می‌تواند در قامت سرمربیگری تیم ملی قرار بگیرد. حتی همین الآن هم حاضر هستم اگر او به عنوان سرمربی فعالیت کند با افتخار کنار بروم. حتی حاضرم او به عنوان سرمربی فعالیت کند و من هم به عنوان مربی در کنارش باشم.

در این سال‌ها هر وقت مربی جوانی هم روی کار آمد آسیب دید. هم خودش آسیب دید و هم تیم ملی اما برخلاف آنها شما خوش درخشیدید.
 محمد بنا از زمانی که سرمربی تیم ملی شد به دنبال رفیق بازی نبود. محمد بنا به دنبال این نبود که همشهری‌های خودش را به عنوان مربی در کنار خودش قرار بدهد. کار سرمربیگری تیم ملی یک نفره نیست. من به دنبال بهترین‌های عرصه مربیگری گشتم و بهترین‌ها را انتخاب کردم. همیشه داشتن بهترین‌ها برایم اولویت بوده. الآن هم در کنارم بهترین مربیان حضور دارند. در گذشته کارهایی که انجام می‌دادیم مکتوب نمی‌شد اما الآن با حضور ناصر نوربخش و عزیز ناقوسی که شاید خیلی‌ها او را نشناسند تمامی برنامه‌هایی که در اردو انجام می‌شود، مکتوب شده است.

چند ماه پیش که شما برگشتید، گفتید تصور می‌کردید کار خیلی خراب‌تر از این باشد، اما الآن که یک ماه به مسابقات جهانی باقی مانده فکر می‌کنید چه اتفاقی در مسابقات جهانی رخ می‌دهد؟
 دو نگرانی بزرگ دارم؛ اول اینکه باید جایگاه یازدهمی سال قبل را بهبود ببخشیم که من به یک پله و دو پله قانع نیستم به همین دلیل باید امتیازات را به‌خوبی جمع کنیم و دومی هم اینکه گزینشی المپیک است و باید برای گرفتن سهمیه تلاش کنیم. اگر سهمیه را نتوانیم کسب کنیم که کارمان برای کسب سهمیه در ادامه راه با توجه به فاصله کمی که تا المپیک وجود دارد بسیار سخت می‌شود.

اما تیم شما بسیار جوان شده و شاید میزان تغییرات در تیم نسبت به سال گذشته باز هم افزایش پیدا کند.
 بله؛ هر چیزی ممکن است رخ بدهد. البته بزرگ‌ترین نگرانی هم الآن جوان بودن تیم است. خیلی از نفرات تیم بسیار جوان هستند اما در کنار آنها به درخشش باتجربه‌هایی چون سعید عبدولی هم نگاه دارم.

فکر می‌کنید با این جوان‌ها که خیلی از آنها سابقه حضور در مسابقات جهانی را ندارند، می‌توانید دو نگرانی خود را برطرف کنید؟
 همیشه به قدرت جوانی ایمان داشته‌ام؛ البته به قدرت جوان شایسته که بتواند با ایمان و اراده قوی روی تشک کشتی بگیرد. من تا زمانی که باور نکنم کشتی‌گیری که انتخاب کردم می‌تواند خوش بدرخشد او را انتخاب نمی‌کنم و در واقع کسی را انتخاب می‌کنم که بتوانم به او اطمینان کنم.

الآن شما مسابقات گرجستان را در پیش دارید. به‌نظر در این مسابقات باز هم ترکیب تیم ملی تغییر می‌کند، بخصوص درباره چند وزن حرف و حدیث‌هایی به راه افتاده است.
 اول باید بگویم که در گرجستان برد و باخت برایم اهمیتی ندارد، اگرچه دوست دارم همه برنده باشند اما واقعاً مهم ارزیابی کادر فنی از تیم است. درباره این نفراتی که هم بحث مطرح شده هیچ چیز معلوم نیست. یکی، دو نفر از ناحیه پا دچار مصدومیت هستند که باید به وضعیت مصدومیت خود رسیدگی کنند.

ترکیب تیم ملی را چه زمانی معرفی می‌کنید؟
 بعد از بازگشت از مسابقات جهانی فقط دو مرحله اردو تا زمان اعزام تیم به مسابقات جهانی داریم که بعد از پایان اردوی اول، ترکیب نهایی را اعلام می‌کنیم اما تا آن زمان هیچ چیز مشخص نیست.

شما الآن تیمی را تحویل گرفتید که سال گذشته یازدهم دنیا شده و حالا همه توقع دارند که بتوانید این جایگاه را تغییر بدهید. شاید این وضعیت با سال 2009 هم قابل قیاس باشد که شما تیم شکست خورده در المپیک 2008 را تحویل گرفتید که دوم جهان شد.
 تقریباً این تیم همان وضعیت را دارد اما مسابقات جهانی 2009 سال بعد از المپیک بود ولی حالا جهانی سال قبل از المپیک است و به لحاظ فنی سطح مسابقات کاملاً متفاوت است. همه‌ تیم‌ها برای گرفتن مدال جهانی و سهمیه المپیک وارد مسابقات می‌شوند و این شرایط را برای تیم ایران واقعاً سخت می‌کند. سال 2009 مسابقات جهانی یک سال بعد از المپیک برگزار می‌شد که بسیاری از تیم‌ها پوست اندازی کرده بودند.

ولی همه از شما انتظار دارند.
 بله همه از ما انتظار دارند اما واقعاً شرایط تیم در حد انتظارات نیست. سطح امکانات هم در حد کشتی و مسئولیتی که دارد، نیست. ورزش اول هیچ‌وقت به اندازه این ورزش حمایت نشده و حالا هم که بعد از 9 ماه سرگردانی در کشتی تازه رئیس انتخاب شده است اما فدراسیون را با کوله‌باری از مشکلات تحویل گرفته است اما با این‌حال با جان و دل تلاش می‌کنیم که بتوانیم به موفقیت برسیم و برای خوشحالی مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

تیم نوجوانان هم برای دومین سال پیاپی قهرمان دنیا شد.
 بله قهرمانی مهمی را هم کسب کردند. این تیم برای دومین بار در حالی قهرمان شد که بیشترین مدال طلا را کسب کرده است.

سرمربی این تیم هم فرشاد علیزاده از شاگردان سابق شما است.
 خیلی خوشحالم بابت این‌که دو سال از فرشاد حمایت کردم. فرشاد ابتدا با تیم جوانان و در کنار رضا سیم‌خواه شروع کرد و بعد هم در آستانه حضور در المپیک 2016 در کنار ما بود. در دو سال گذشته همیشه مدافع او بودم و حالا خوشحالم که زحمت او و مربیان تیم ملی و همچنین مربیانی که در سایه کار کرده بودند به نتیجه رسیده و این تیم با اقتدار قهرمان جهان شده است.

مسابقات نوجوانان را پیگیری می‌کردید؟
بله من گوشی از دستم نمی‌افتاد. در این دو روز و مدام پیگیر بودم. یک روز قبل تقریباً مطمئن بودم که قهرمان می‌شوند و ظهر روز دوم بود که به او تبریک گفتم بابت قهرمانی. خیلی خوب بودند.

نتیجه خیلی خوبی کسب کردند.
 بله هم برای دومین بار پیاپی قهرمان شدند و هم این‌که برای اولین بار است که در مسابقات جهانی خارج از خانه چهار مدال طلا گرفتند. در سه دوره گذشته که مسابقات در ایران نبود نتوانسته بودیم چهار طلا بگیریم.

حالا مهم این است که بتوانند این تیم را حفظ کنند و به رده سنی بزرگسالان برسانند.
 این یک مشکل اساسی در رده پایه در این سال‌های اخیر بوده. الآن در این چند سال تیم‌های ما به راحتی در رده نوجوانان و جوانان قهرمان دنیا شدند اما در نهایت خیلی از این نفرات نتوانستند که به رده بزرگسالان برسند. این مشکل اساسی است که باید با حفظ این کشتی‌گیران و رساندن صحیح این نفرات به رده سنی بزرگسالان این مشکل را حل کرد.

ظاهرا سر تمرین این تیم هم رفته بودید؟
 نه سر تمرین که نرفتم اما روز آخر و قبل از اعزام به مسابقات رفتم هم با خودش حرف زدم و هم با بچه‌هایی که راهی مسابقات جهانی می‌شدند. با اطمینان گفتم که شما به موفقیت می‌رسید و با اطمینان به مسابقات بروید. وقتی با خود فرشاد علیزاده صحبت کردم به خودش گفتم که همانند یک شیر بزرگ جلوی تیم باش که شیرهای کوچک آماده مبارزه هستند.

فرشاد یکی از مربیانی است که اگر مورد حمایت قرار بگیرد شاید یکی از آینده‌های مربیگری باشد.
 خیلی مهم و حساس است و باید با برنامه کار کرد و بی‌گدار به آب نزد. فرشاد قطعاً نشان داده که هم کار مربیگری را دوست دارد و هم توانایی رسیدن به موفقیت را دارد. آینده متعلق به او خواهد بود به شرطی که خوب درباره او تصمیم گیری شود. قبل از این هم گفتم سرمربیگری تیم ملی کار یک نفر نیست. یک مجموعه خوب باید شکل بگیرد که موفقیت حاصل شود.

شما امروز وارد 61 سالگی می‌شوید، آرزویی در این سن ندارید؟
 آرزویم راحتی بسیار زیاد برای مردم ایران است. خیلی زود بهترین اتفاق‌ها برای مردم ایران رقم بخورد و همه بتوانند در آسایش و آرامش زندگی کنند. سلامتی خانواده و پسر عزیزم هم آرزوی من است.

خانواده گرم و سه نفره که همیشه آرزوی آن را داشتید.
 خدا را شکر می‌کنم بابت این اتفاق.

اما اینها آرزوهای کلی بود. آرزوی ورزشی چه دارید؟
 آرزوی ورزشی‌ام این است که در قزاقستان معجزه‌ای برای تیم ملی کشتی فرنگی رخ بدهد!

یعنی موفقیت تیم نیاز به یک معجزه دارد؟
 یک ماه تا زمان آغاز مسابقات جهانی در نورسلطان قزاقستان باقی مانده و ما هم در این مدتی که حمید بنی‌تمیم از من خواست که بیایم و تیم را جمع و جور کنم تمام تلاش خود را به همراه اعضای کادر فنی و مربیان تیم انجام دادیم اما این‌که تا چه اندازه به موفقیت برسیم شاید از الآن قابل پیش بینی نباشد اما مهم‌تر از آن اینکه ما این چند سال اخیر زمان را از دست دادیم ولی تیم‌ها با قدرت کار کرده‌اند. جبرن این وضعیت واقعاً سخت و دشوار است و شاید فقط با معجزه بتوان جبران کرد.

امیدواریم این آرزوی شما برآورده شود.
 من هم امیدوارم این اتفاق رقم بخورد تا شرمنده مردم نشویم. البته به تیم هم امیدوارم و تلاش داریم که بهترین جایگاه را برای خودمان کسب کنیم.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس