واکنش‌ها در آمریکا

به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های تکراری و هماهنگ مقامات ارشد آمریکایی پس از هر بار کشتار جمعی با اسلحه، به دستورالعملی ثابت برای آنها تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا دو روز پر از خشونت را پشت سرگذاشت. کشتار بی‌رحمانه ده‌ها رنگین‌پوست توسط سفیدپوستان در کالیفرنیا، تگزاس و اوهایو.

افرادی که این کشتار را رقم زدند به گفته منابع مطلع از حامیان سرسخت سیاست‌های نژادپرستانه رئیس جمهور آمریکا بودند.

خبر کشتار توسط سلاح گرم در آمریکا سالهاست شنیده می‌شود. سالانه هزاران نفر در این کشور بواسطه‌ی قوانین حمل سلاح، جان خود را از دست می‌دهد. طبق آخرین آمار بدست آمده بطور میانگین روزانه ۱.۲ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ می‌دهد. ولی آنچه در دوره ترامپ این قتل‌های بی‌رحمانه را متمایز می‌کند این است که هیچ یک از این قتل‌ها، توسط رنگین‌پوستان یا مسلمانان انجام نشده است، بلکه ریشه عمده‌ی این حملات پروراندن طرز فکر "فقط آمریکا" و تخریب دائم و سیستماتیک چهره‌ی رنگین‌پوستان در مواضع رئیس جمهور این کشور است؛ رئیس جمهوری که به نوشته واشنگتن پست، این روزها دیگر «سوت نژادپرستی را کنار گذشته و شیپور نژادپرستی را رو کرده».

رفتار علنی نژادپرستانه‌ ترامپ و ژست‌های زننده او علیه رنگین پوستان، منجر به غلیان حس میهن پرستی کاذب و متعصبانه و  باز شدن فضایی برای واکنش سفیدپوستان علیه رنگین پوستان شده است. فضایی که یادآور نگاه ارباب و برده در گذشته نه چندان دور آمریکاست.

پس از حوادث روزهای اخیر، افراد سرشناسی در این کشور که بیشتر گرایش جمهوری‌خواهی دارند، در اظهارنظرهایی عجیب تلاش کردند علت این گونه حوادث را نه نژادپرستانه، یا بخاطر خرید و فروش آزاد سلاح، بلکه به تاثیر بازی های رایانه ای و عدم دعای کودکان در مدرسه نسبت بدهند!

در همین زمینه کوین مک‌کارتی، یکی از رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایدگان آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز ( اینجا ببینید ) گفت که دلیل اصلی حملات با سلاح گرم، وجود خشونت در بازی‌های رایانه‌ ای  است.

جانشین فرماندار الپاسو نیز پس از اتفاقات در این شهر، در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که علت اصلی اینگونه کشتارها دعا نکردن کافی کودکان در مدارس است!

اظهاراتی که بلافاصله با واکنش های گسترده در شبکه های اجتماعی مواجه شد؛ از جمله:

جیمز کاستوس، سفیر سابق آمریکا در اسپانیا: آمریکایی‌ها در کشور خود تندرو می‌شوند. آنها نیازی ندارند که به فضای تاریک وب بروند تا خشن و بیگانه‌ستیز بشوند. چون آنها در روز روشن مستقیما از کاخ سفید تغذیه می‌شوند! مقابله با خشونت‌های افراطی حالا یک مسئله داخلی است!

جیک، گیمر: تا کی می‌خواهند سعی کند بازی‌های رایانه‌ای خشن را بهانه‌ای برای این تیراندازی‌ها مطرح کنند؟ بیشتر مردم بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهد ولی همه آنها مرتکب این جنایات وحشتناک نمی‌شوند!

جس کاکس، تحلیلگر آمریکایی: باور نکردنی است که "کوین مک‌کارتی" بازی‌های رایانه‌ای را دلیل تیراندازی‌ها خوانده است. او گفته که تحقیقات این موضوع را ثابت کرده؛ هیچ  تحقیقی این موضوع را ثابت نکرده است: تو (مک‌کارتی) یک فرد ترسو هستی که نمی‌خواهی به موضوع اصلی رسیدگی کنی و پیکسل‌ها را سرزنش می‌کنی!

براین کلس، استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد: جمعیت انگلیس ۶۵ میلیون نفر، جمعیت آمریکا ۳۳۰ میلیون (۵ برابر)- درآمد بازی‌های رایانه‌ای در انگلیس ۵ میلیارد دلار، در آمریکا ۲۵ میلیارد دلار (۵ برابر)- قتل توسط سلاح در انگلیس ۳۱ نفر (سال ۲۰۱۷ ) در آمریکا ۱۴۵۴۲ نفر ( ۴۶۹ برابر). بهتر است شما احمق‌ها دیگر بازی‌های رایانه‌ای را ملامت نکنید!

رانیا خالک، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی-لبنانی: [اینها هرچیزی را می‌گویند] تا از گفتن نقش سلاح و انگیزه‌های قاتلان اجتناب کنند

راد برسلا، مشاور بازیهای رایانه‌ای: فاکس نیوز و دیگران در رسانه و سیاستمداران مشغول سرزنش بازی‌های رایانه‌ای مخصوصا بازی FORTNITE بخاطر تیراندازی‌ها در دیتان و الپاسو هستند!  سلاح هایی که مردم را میکشند، سلاح‌های بازی‌های رایانه‌ای نیست بلکه سلاح‌های واقعی است.

تونی پوسنانسکی، بلاگر: در هر کشوری بازی‌های رایانه‌ای و بیماری‌های روانی وجود دارد... اما آیا میتوانید برای من توضیح دهید که چرا در آمریکا ۲۰۰ مورد تیراندازی جمعی بیشتر از دیگر کشورهاست؟ شما میتوانید توضیح دهید اما این کار را نخواهید کرد؛ این موضوع برمیگردد به سلاح نه چیز دیگر.

دیوید وایگل، روزنامه نگار واشنگتن‌پست: در ژاپن هیچ تیراندازی جمعی وجود ندارد، آیا در آنجا بازی‌های رایانه‌ای نیست؟

کیونگ لاح، خبرنگار سی‌ان‌ان: من پنج سال در ژاپن به عنوان خبرنگار سی‌ان‌ان زندگی کردم و هیچ تیراندازی جمعی را گزارش نکردم. هیچ تیراندازی جمعی. ژاپنی‌ها برخلاف دیگر کشورها بازی‌خور هستند. آنچه در آنجا به ندرت یافت می‌شود سلاح است.

اریک سوالول، نماینده ایالت کالیفرنیا: در بیشتر کشورها بازی‌های رایانه‌ای خشن، فیلم و افرادی که مشکل بیماری‌های روانی و حتی تندرو هستند وجود دارد اما در هیچ کشوری به اندازه آمریکا قتل‌عام جمعی مردم بر اثر تیراندازی وجود ندارد. چه چیزی ما را متفاوت می‌کند؟ وجود بدون محدودیت سلاح. زمان‌ آن رسیده سلاح‌های گرم را در آمریکا جمع کنیم.

 رابطه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و تیراندازی‌های جمعی بارها توسط تحقیقات رسانه‌های معتبر رد شده است. با این حال این اولین باری نیست که مقامات آمریکایی پس از کشتار جمعی مردم سعی می کنند  بازی‌های رایانه‌ای را عامل این گونه حملات وحشیانه معرفی نمایند.

به نظر می رسد موضع‌گیری‌های تکراری و هماهنگ مقامات ارشد آمریکایی پس از هر بار کشتار جمعی با اسلحه، به دستورالعملی ثابت برای آنها تبدیل شده تا با چنین اظهارنظرهایی، افکار عمومی آمریکا را از عامل اصلی این جنایات که همان دسترسی آزاد به اسلحه در کنار وجود افکار نژادپرستانه است، منحرف نمایند.

منابع:

In a 'Fox & Friends' segment, Texas' Lieutenant Governor suggested violent video games and a lack of prayer in schools could be factors in the El Paso mass shooting

 El Paso shooting suspect could face federal hate crime charges

Kevin McCarthy Suggests Video Games To Blame In Wake Of El Paso, Dayton Shootings

It IS The Guns, Stupid

 Ten-country comparison suggests there’s little or no link between video games and gun murders

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس