روحانی نمایه

رئیس جمهور با بیان اینکه هنوز این توافق هست و اگر تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود گفت: سال آینده می‌توانیم هر سلاحی بخریم و بفروشیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در شورای اداری آذربایجان شرقی که در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز روز خوشی برای بنده است چراکه پروژه های بسیار مهمی در این استان در خدمت مردم قرار گرفت، اظهار داشت: بهره برداری از 12 هزار میلیارد پروژه فقط در حوزه آب، برق و نفت بود و در صنعت، کشاورزی و پزشکی هم پروژه های مهمی افتتاح شد.

ببینید:

عکس/ سفر روحانی به تبریز

وی با بیان اینکه همیشه از تبریز و آذربایجان خاطرات خوشی داشتم که در سال 58 به کرات به تبریز سفر کرده ام افزود: تبریز و آذربایجان نقش مهمی در تاریخ ایران دارد. همیشه اتکای مردم و حکومت و نظام در روزهای سخت به همه مردم ایران به ویژه مردم آذربایجان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در 29 بهمن تبریز مشخص شد که این انقلاب پیروز شدنی است ابراز داشت: امروز هم در شرایط سختی که قرار داریم، تلاش و هنرمندی و ایثار مردم نقطه اتکای مردم ایران است. بخشی از این هنر را امروز در نمایشگاه فرش دیدیم که بزرگترین فرش تاریخ ایران در تبریز بافته شده و 600 متر مربع به صورت یکپارچه است. این استان هم عالم پرور و علامه پرور است که نا این استان را در تاریخ ماندگار کرده است.

‌وی با بیان اینکه از آغاز دولت این شعار را دادیم که مردم فقط در دفاع مقدس پیروز نشده‌اند، در سایر زمینه‌ها هم می‌توانند پیروز شوند افزود: به مردم گفتیم مشکلات بزرگ سیاسی را دیپلمات‌های ما می‌توانند حل و فصل کنند و انسان‌های شایسته‌ای داریم که در برابر کشورهای بزرگ می‌توانند بحث کرده و با منطق حق ملت ایران را به کرسی بنشانند. کار بزرگی انجام شد و در مرحله اول مذاکرات هسته‌ای مقام معظم رهبری همه اختیارات را به من واگذار کرد و توانستیم در کمتر از 100 روز در توافق ژنو به پیروزی بزرگ و توافق موقت دست یابیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این توافق دنیا حقوق هسته‌ای ما ر به رسمیت پذیرفت، خاطر نشان کرد: با این توافق اولیه هر ماه 700 میلیون دلار آزاد می‌شد که در 100 روز اول موفقیت بزرگی بود.

وی با تاکید بر اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری را پس از چند سال درک می‌کنم که بسیار حساب شده و دقیق و در چارچوب منافع ملی و وحدت ملی بود، تصریح کرد: توافقی را پذیرفتیم که شورای عالی امنیت ملی، مجلس، شورای نگهبان و همه نظام پذیرفتند. 7 جلسه فوق العاده در شورای عالی امنیت ملی برگزار کردیم و با تمام جزئیات بررسی کردیم و در نهایت در 23 تیر سال 94 این توافق را با شش قدرت دنیا امضا کردیم که بعد از آن شاهد تحولی بزرگ در سطح سیاسی بودیم.

رئیس قوه مجریه رفع اتهامات و دروغ «ایران هراسی» را دستاورد برجام دانست و افزود: پس از آن پیشنهاد ما برای جهان عاری از خشونت، در سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد و فواید سیاسی و حقوقی و اقتصادی زیادی داشت. پس از برجام بسیاری از سرمایه گذاران وارد ایران شدند که همین نیروگاه کلاس F در هریس مربوط به تکنولوژی‌هایی بود که در برجام وارد کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه این توافق تحولات بزرگی داشت، خاطر نشان کرد: تندروهایی مانند آمریکا و اسرائیل و عربستان مخالف برجام بودند و به دنبال خروج آمریکا از برجام بودند چراکه معتقد بودند برجام صددرصد به نفع ایران است. تنها کشوری در دنیا هستیم که شورای امنیت سازمان ملل تأیید کرده که حق دارد غنی سازی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنوز این توافق هست و اگر تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود گفت: سال آینده می‌توانیم هر سلاحی بخریم و بفروشیم و برای خرید همه سلاح‌های مورد نیاز آماده‌ایم. برخی می گویند زودتر برجام تمام شود تا راحت شویم، برجام همین امروز هم دستاورد دارد و برای ما بسیار مهم است. تا سال آینده همه محدودیت‌های سازمان ملل برداشته می‌شود و همه قطعنامه‌های سازمان ملل برداشته می‌شود ولی فشار عظیمی را به مردم وارد کردند و با خروج آمریکا ریسک شرکت‌ها افزایش یافت و وارد ایران نشدند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی خارجی با افزایش ریسک توسط آمریکا، در ایران کار نمی‌کنند، چراکه تاجر در سرمایه‌گذاری خود ریسک را ارزیابی می‌کند، ابراز داشت: ریسک تجارت را آمریکا در ایران بالا برد. وقتی به این نقطه رسیدیم که کشورهای دیگر آماده پذیرش ریسک را ندارند، راه‌های جدیدی را پیش گرفتیم. تصمیم گرفتیم مذاکره کنیم و به توافق برسیم و توافق با کشورها مانده در برجام ادامه یابد، قول‌هایی دادند و نوشتند ولی در عمل ناتوان بودند. اینکه ناتوان بودند چون بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی نیامدند یا نخواستند توان خود را به خدمت بگیرند، بررسی می‌کنیم ولی اقدامات خود را آغاز کردیم که اگر نتوانیم این توافق را استفاده کنیم، تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می‌دهیم.‌

روحانی با تاکید بر اینکه این کاهش برای این است که نشان دهیم دست ما بسته نیست، ابراز داشت: اگر به تعهدات عمل نکنند، راهکارهای فراوانی داریم و می‌توانیم از حقوق کشور و اقتصاد خود دفاع کنیم و تعهدات یک جانبه خود را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه دو مرحله تعهداتمان را کاهش دادیم و همزمان مشغول مذاکره هستیم، ادامه داد: اینکه دو ماه فرصت می‌دهیم، یعنی راه توافق و مذاکره بسته نشده است. ما برای به نتیجه رسیدن مذاکره نمی‌کنیم، بلکه بر مبنای توافق نرسیدن، بودجه‌ها و اقدامات خود را برنامه ریزی می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، گفت: قیمت دلار پایین‌تر از این است ولی احتیاطاً برای بلند مدت قدم به قدم حرکت می‌کنیم که اگر دلار کاهش یابد، بقیه اجناس هم می‌تواند کاهش یابد. مردم ما شریف و مقاوم هستند و امام و کشور را تنها نگذاشته و از شرف و حیثیت خود دفاع کردند. نگذاشتند شرف و حیثیت مظلوم واقع شود و تاکنون فداکاری کردند.

وی خاطر نشان کرد: امسال در حد توان حقوق کارمندان کارگران را نه به اندازه کافی ولی مقداری بالا بردیم. قدمی را که می‌توانستیم برداشتیم. فشار اصلی بر روی افراد دارای درآمد ثابت است، لذا 20 درصد حقوق کارمند و 36 درصد حقوق کارگر را افزایش دادیم تا مردم بتوانند تحمل خود را بالاتر برده و در کشور، در برابر زیاده خواهی دشمن ایستادگی کنیم.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه دنیا به این نتیجه رسیده که ایران بزرگتر از آن است و ملت ایران با اراده تر از آن است که با این فشارها بشکند افزود: در ماه‌های اخیر در برخی بخش‌ها آرامش و ثبات اقتصادی داریم که امیدوارم افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات ادامه دارد ولی چون پیشنهادات متوازن نبود، نپذیرفتیم، ابراز داشت: اگر می‌پذیرفتیم رفاه افزایش می‌یافت ولی به دنبال نتیجه قابل قبول هستیم و اگر به نتیجه نرسیم کاهش تعهدات ادامه می‌یابد. به مردم تبریز و آذربایجان و ملت ایران عرض می‌کنم که مصاف سختی را در پیش رو داریم اما حتماً بدون تردید پیروز خواهیم شد. مشکلات را می‌توانیم پشت سر بگذاریم اما با تلاش بیشتر و وحدت، راحت‌تر از مشکلات عبور می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز باید با نشاط از این مسیر سخت عبور کنیم و این کار را خواهیم کرد، اضافه کرد: ماه‌های آینده به انتخابات می‌رسیم که فضای خاصی دارد، از همه احزاب می‌خواهم که منافع ملی، وحدت، عدالت، اخلاق را بر هر چیزی مقدم بدارند. دنیا باید پرچم جدیدی از مقاومت و اخلاق و عدالت را مشاهده کند. قدرتمند و توانمندیم و باید این چهره خود را در دنیا تقویت کنیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران، قول‌های خود در احیای دریاچه ارومیه در ایام انتخابات 92 ریاست جمهوری را یادآور شد و گفت: روزی که خواستیم احیای دریاچه را آغاز کنیم و در انتخابات در آذربایجان قول آن را دادم، یکی از دوستان همراه من گفت که چرا این قول را داده‌ای؟ گفتم حتماً انجام می‌دهم و از همه توان خود استفاده می‌کنم چراکه اگر خشک شود، بیش از 14 میلیون جمعیت تحت تأثیر است و گرد و غبار نمکی منطقه را در بر می‌گیرد. روزی که مردم تبریز به این نتیجه رسیدند دریاچه ارومیه احیا می‌شود، مهاجرت متوقف شد و سرمایه گذاری افزایش یافت. یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم موضوع احیای دریاچه ارومیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت کارهای بزرگی در حوزه محیط زیست انجام شده است افزود: در طرحی که امروز در تبریز افتتاح کردیم، گازوئیل 10 هزار PPM گوگرد به زیر 5 PPM رسیده و بنزین و گازوئیلی که مردم را مبتلا به بیماری می‌کرد، بهبود یافته است. اکنون روزانه 76 میلیون لیتر بنزین و 50 میلیون لیتر گازوئیل یورو تولید و توزیع می‌شود. این کار سخت را آغاز کردیم و از مشکلات عبور کردیم که نشان دادیم کارهای سخت شدنی است.

روحانی آمریکا را خار و حقیر دانست و افزود: اصلاً آمریکا کی هست؟ «لله جنود السماوات و الارض» و همه چیز در اختیار خداست. به قول امیرالمؤمنین (ع) نمی‌شود در همه مبارزه‌ها پیروز شد، امام علی (ع) فرمود که در جنگ با کفار یکبار ما پیروز می‌شویم و باری کفار، اما باید با روحیه پیش رفت و ایستادگی کرد تا پیروزی نهایی از آن ما باشد. وقتی هرگاه صداقت خود را نشان دادیم و بعد از شکست ایستادگی کردیم و نترسیدیم، پیروز شدیم. امروز باید اخلاص و وحدت و ایستادگی را نشان دهیم، خداوند قدرت ما را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه ابزارهای سیاسی استفاده کنیم و از قدرت‌های اقتصادی و فکری و دینی و سیاسی و فرهنگی خود در برابر دشمن استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: خداوند در این راه ما را پیروز می‌کند و تردیدی در آن ندارم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موفقیت‌های امروز اگر تحریم نداشتیم، بسیار بیش از این بود، اظهار کرد: در سفر گذشته قول دادم راه آهن به تبریز برسد و نرسیده، مردم حق دارند، پول نداشتیم. من بر مبنای شرایط آن روز حرف زدم ولی در نهایت قول می‌دهم سال آینده حتماً راه آهن «میانه-بستان آباد-تبریز» به تبریز خواهد رسید. از مردم عذرخواهی می‌کنیم که با سرعت مناسب پیش نرفتیم، در این شرایط تحریم، خدمات قطع نمی‌شود ولی کندتر شده که با همکاری همدیگر این مشکل را می‌توانیم رفع کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم فرصتی برای ما قرار داده و برای تمرین وحدت که بهترین روز برای این کار، امروز است، ادامه داد: اگر در سال 98 نتوانند احزاب با هم باشند، بعداً سخت‌تر است. اکنون دشمن شمشیر کشیده و همه باید در کنار هم باشیم، در آرزوی روزی هستم که روزنامه را باز کنیم و هیچ تهمتی را نبینیم؟ اگر امروز نشود فردا سخت‌تر است. فرصت تحریم تنها برای اقتصاد و فناوری نیست بلکه در اخلاق و رفتار و اتحاد و برادری هم اثرگذار است. باید در کنار هم باشیم و از مشکلات عبور کنیم.

روحانی شرایط امروز را بهتر از 6 یا 7 ماه قبل دانست و خاطر نشان کرد: هر روز در دولت احساس امید بیشتری نسبت به 6 ماه پیش دارم، امروزه در دولت همه مسئولین با روحیه قوی‌تری کار می‌کنند و این نشان می‌دهد که در مسیر درست قرار گرفتیم. مردم ما امیدوارتر از 6 ماه پیش هستند و ثبات بیشتری را شاهد هستند اما با مطلوب فاصله داریم. همه ما دست به دست هم دهیم و با توجه به ایستادگی و تلاش بیشتر، کشورمان را آبادتر می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    6 7
    شرایط رو سخت کردید.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    14 0
    همین طور که نفت می فروشی دلت خوش شیخ
  • مرتضی ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    13 2
    اره امریکا هم گذاشت
    • سید IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      9 1
      خوش خیال!!!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    13 1
    خخخخخخخخخ
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    0 0
    بالمره رفع می شود یا بالعره
  • FR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    اين هم بگذزد و اصلاح طلب به سطل روزگار ....
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    3 0
    اگه 1400 رو دیدیم مشکلات هم حل میشه به شرط انتخاب درست.
  • رضا IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    31 0
    فکر میکنی برای آمریکا تحریم شرکتهایی که سلاح به ایران میفروشند کار سختیه! دلتون خوشه ها! بازهم نگاهت چرخید به سمت غربیها. اگه سلاح میخواهی یه خرده امکانات بده به این جوونا ببین چه سلاح های پیشرفته ای تحویلت میدن.
  • ناشناس IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    5 0
    خب تحريم تسليحاتي سازمان ملل كه مختص امريكا نيست. از چين و روسيه كه ميتونيم هر نوع سلاحي كه خواستيم بخريم حتي جنگنده .
  • ببم جان IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    مسخره کنید ولی بدونید شاید اصلی ترین دلیل برجام همین بود بالاخره میتونیم نیروی هوایی رو بازسازی کنیم و یه سری سوخو وارد کنیم
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    10 0
    آخه همون لغو تحریم های غیر تسلیحاتیشم به صورت کامل و مطابق اونچه که وعده داده شده بود رعایت نشد حالا یا آمریکایی ها یک جانبه لغوش کردند یا اروپایی ها از ترس آمریکا نصفه و نیمه انجامش دادند. حالا فک میکنی مثلا میان جنگده نسل ۵ یا ۴پلاس پلاس بهمون میفروشند؟
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      1 1
      برادر روسیه و چین که هستن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    2 0
    دخیل بستن به سراب برجام. بابا این مرده کسی را شفا نخواهد داد.
  • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    سریعا ایشان را برکنار کنید و دکتر احمدی نژاد رو به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنید. این خواست 50 میلیون ایرانی است. سریعا عمل کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس