کد خبر 980467
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
مرز عراق و سوریه

متحد رجب طیب اردوغان در یک موضع قابل تامل خواستار مسلح کردن جوانان سوری مقیم ترکیه و بازگرداندن آنها به سوریه برای جنگیدن شد.

به گزارش مشرق، «ملیح گوکچک» شهردار پیشین آنکارا و متحد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار مسلح کردن سوری های مقیم کشورش و بازگرداندن آنها به سوریه شد و با این درخواست جار و جنجال زیادی به راه انداخته است.

گوکچک در چند توئیت خود که چندی پیش نوشت، از پیشنهاد آموزش دادن به جوانان سوری در پایگاه های داخل ترکیه و فرستادن آنها به سوریه برای جنگیدن حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

چرا آمریکا با استقرار «اس-۴۰۰» در ترکیه مخالف است؟

شهردار سابق آنکارا می گوید که ترکیه باید سیاست جدیدی را در قبال آوارگان سوری درپیش بگیرد.

گوکچک می گوید که مردان و زنان سوری دارای سن بالاتر از 35 سال و همچنین کودکان باید در ترکیه بمانند ولی جوانان کمتر از 35 سال باید در پایگاه ها آموزش ببینند سپس مجهز به اسلحه شوند و برای مشارکت در جنگ به سوریه فرستاده شوند.

گوکچک می افزاید: باید جوانان سوری مقیم ترکیه به پایگاه های آموزشی که در داخل خاک ترکیه ایجاد می شود، فرستاده شوند سپس آنها را به مناطق جنگی سوریه فرستاد. هر جوان سوری کمتر از 35 سال هم که مخالفت کند، باید فوراً به کشورش بازگردانده شود.

رسانه های ترکیه چندی پیش اعلام کردند: گوکچک که سال 2017 از شهرداری آنکارا استعفا کرد، انتظار می رود که سمت معاون ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه را به دست بگیرد.

ترکیه مهمترین حامی گروه های مسلحی است که با دولت دمشق می جنگند. آنکارا سال 2011 روابط خود با دمشق را قطع کرد. ترکیه از سال 2018 تلاش می کند که تشکیلاتی را به نام ارتش آزاد سوریه در شمال سوریه ایجاد دهد تشکیلاتی که مهمترین گروه تشکیل دهنده اش "ارتش آزاد سوریه" خواهد بود. گروه ارتش آزاد سوریه هم اکنون حدود 30 هزار عضو دارد.

از آغاز بحران سوریه در سال 2011 ترکیه میزبان بیشترین تعداد آوارگان سوری بوده است و دولت آنکارا می گوید که تعداد آنها به حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر می رسد.

روایت آزادگان سوری از روزهای سخت اسارت

ارتش سوریه 15 شهروند اعم از غیرنظامی و نظامی را که نزد گروههای تروریستی ریف شمال شرقی حلب بازداشت بودند را آزاد کرد . این اقدام در راستای تلاشهای دولت سوریه برای آزادسازی افراد ربوده شده و اسرا و بستن کامل پرونده آنان بود.

این اسرا با عبور از گذرگاه دیرقاق در ریف شرقی حلب، موانع را پشت سر گذاشته و با دست علامت پیروزی را نشان می دادند. 15 نفر که طی چندین ماه گذشته از چندین منطقه ربوده شده بودند توسط ارتش سوریه از چنگ باندهای مسلح تروریست آزاد شدند.

یکی از این شهروندهای آزاد شده در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت : در دوره بازداشت یک روز رفتار خوب داشتند و یک روز رفتار بد . برخی روزها ما را کتک می زدند من از 8 ماه پیش زندانی بودم.

یکی دیگر از آنان گفت : من 9 نزد آنان زندانی بودم و رفتارشان گاهی خوب و گاهی بد بود.

زندانیان آزاد شده که گاهی می خندیدند و گاهی گریه می کردند و گاهی با دست علامت پیروزی را نشان می دادند به ویژه که آزادی آنان پیش از عید قربان است و می توانند میان خانواده خود باشند.

یکی دیگر از این آزادشده ها گفت : 8 ماه زندانی بودم و دلیل آن نیز وجود عکس پرچم و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گوشی همراهم بود .

آزاده دیگر نیز گفت : من از منبج در ریف حلب از ساکنان ریف دمشق هستم برادرانم نظامی هستند و یک برادرم نیز از 5 سال پیش مفقود شده است به دنبال وی بودم که مرا در منطقه الراعی بازداشت کردند.

چندین ماه در زندان های گروههای تروریستی بودند و در این مدت انواع تحقیر ها و توهین ها را تحمل کردند و با درخشیدن طلوع آزادی ،حیات جدیدی را آغاز کردند تا کرامتشان درسایه قانون حفظ شود.

اظهارات بشار اسد به مناسبت سالروز تشکیل ارتش سوریه

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در سخنانی به مناسبت هفتاد و چهارمین سالرور تاسیس ارتش این کشور تاکید کرد نیروهای ارتش عربی از هیچ جانفشانی در راه دفاع از وطن و رقم زدن زیباترین صحنه های قهرمانی و فداکاری در جنگ با تروریسم و مقابله با متجاوزان دریغ نکردند.

اسد همچنین با اشاره به هشت سال جنگ تمام عیار ارتش سوریه با تروریسم تصریح کرد که دشمنان به اقتدار و قدرت و ثبات قدم ارتش سوریه اعتراف کرده  اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    3 1
    شکر زیادی خورده
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    6 5
    پانتورچیسم و.گرگ زادگی مغولی هدف و عاقبتش همین است تعجب نداره
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      2 2
      تو فقط بسوز جیگر
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    1 0
    زیاد هم عجیب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس