کد خبر 979232
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
گلوبال هاوک - نمایه

بر اساس گزارش رسانه‌های هندی، پس از سرنگونی گلوبال هاوک در ایران، دولت هند در خرید پهپاد از آمریکا دچار تردید شده است.

به گزارش مشرق، پاسخ مقتدرانه ایران به اقدامات غیرقانونی و تنش‌آفرین اخیر آمریکا و انگلستان در منطقه خلیج‌فارس، از جمله سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا و پاسخ قاطع به راهزنی دریایی انگلیسی‌ها، بحث اصلی و دنباله‌دار رسانه‌های بین‌المللی است. تا جایی که این اقتدار در سطح دولت‌های مطرح جهانی هم نفوذ و آنها را درگیر محاسبات تازه‌ای کرده است. با گذشت یک ماه از هدف قرار دادن گلوبال هاوک، پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی آمریکا توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حریم هوایی ایران، این رخداد ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ شبیه سازی انهدام پهپاد آمریکایی در شبکه چین

یک هفته گذشت اما آمریکا سندی ارائه نکرد!

بازتاب انهدام پهپاد آمریکایی در شبکه چینی +فیلم

در یکی از این موارد، بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها دولت هند در خرید پهپادهای مسلح از آمریکا دچار تردید شده است. رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند هدف قرار گرفتن یک پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، دهلی‌نو را در خرید پهپادهای مسلح از آمریکا به تردید انداخته است. به نوشته پایگاه «هندوستان تایمز»، ارتش هند در حال بررسی طرحی برای خرید ۳۰ فروند پهپاد از آمریکا به ارزش ۶ میلیارد دلار بوده است اما پس از آنکه ایران توانست گران‌ترین پهپاد آمریکا را هدف قرار دهد، نظامیان هندی درباره توانایی پهپادهای آمریکا در پرواز در مناطق مورد مناقشه از جمله کشمیر به شک افتاده‌اند. بر اساس طرح اولیه، نیروی زمینی و هوایی ارتش هند قصد داشتند هر کدام ۱۰ پهپاد «پریدیتور بی» از آمریکا بخرند. نیروی دریایی هند هم به دنبال خرید ۱۰ پهپاد جاسوسی با برد بلند بوده است. به گفته منابع هندی، یکی دیگر از دلایل تردید دولت هند و نظامیان این کشور، قیمت بالای پهپادهای آمریکایی است. به گفته این منابع، پهپادهای مورد نظر هند هر یک ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارند و برای تجهیز آنها به سامانه‌های تهاجمی از جمله بمب‌های هدایت‌شونده با لیزر و موشک‌های «هل‌فایر» نیز باید ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای هر پهپاد هزینه کرد.


سقوط اعتبار کشتیرانی انگلیس


همچنین بنا بر گزارش‌ها، پاسخ قاطع ایران به انگلستان در پی توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز که به دنبال توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق که در یک دزدی آشکار دریایی صورت پذیرفته بود، موجب سقوط اعتبار جهانی انگلیس در عرصه کشتیرانی شده است. در این زمینه راشاتودی گزارش داد: اقدام ایران در توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی تردیدهایی را درباره توانایی انگلیس برای حفاظت از کشتی‌هایی ایجاد کرده است که با پرچم این کشور تردد می‌کنند. در این گزارش یک فرمانده سابق نیروی دریایی در انگلیس ابراز نگرانی کرده است مالکان برخی کشتی‌های بازرگانی شاید تصمیم بگیرند پرچم قرمز رنگ مشهور انگلیس را کنار بگذارند!

خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی به کنایه می‌گوید: وقتی پای کشتیرانی بازرگانی به میان می‌آید، عملکرد انگلیس بسیار عالی است! راشاتودی در گزارش خود افزوده: از روزهای امپراتوری انگلیس یعنی زمانی که شرکت هند شرقی محموله‌های چای، ادویه، پنبه و ابریشم را با کشتی‌ به قاره اروپا می‌آورد، ناوگان کشتیرانی بازرگانی انگلیس با پرچم قرمز رنگ این کشور، برای مدت‌های مدیدی نشانه افتخار برای کاپیتان کشتی‌ها محسوب می‌شد. حدود ۴۵۰۰ کشتی یا مستقیماً در انگلیس ثبت شدند یا از طریق جبل‌الطارق، کیمن آیلند و ویرجین آیلند (به صورت غیرمستقیم) در انگلیس ثبت شدند. در واقع پرچم مشهور و قرمز رنگ انگلیس به عنوان یکی از معتبرترین ناوگان کشتیرانی بازرگانی در جهان محسوب می‌شود که از بهترین حفاظت‌ها برخوردار است اما احتمالاً از این به بعد اینگونه نیست و این خبری بد برای انگلیس است.

در این زمینه دریاسالار «الکس برتون» فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس می‌گوید: افول جایگاه انگلیس به عنوان قلب کشتیرانی بازرگانی، افولی فاجعه‌آمیز و غیرمعقول خواهد بود و جایگاه انگلیس به عنوان کشور پیشتاز جهان در عرصه دریایی را تضعیف خواهد کرد. همچنین کارشناسان کشتیرانی می‌گویند با توجه به تنش‌های خلیج‌فارس  بسیاری از مالکان و بهره‌برداران کشتی‌ها قصد دارند پرچم کشتی‌های خود را تغییر دهند و نمی‌خواهند به وسیله قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شوند!


توان نظامی ایران به روایت اکسپرس


همچنین روزنامه «اکسپرس»  شنبه در گزارشی به نقل از وبگاه تخصصی «گلوبال فایر پاور» نوشت: قیاس قدرت انگلیس و ایران نشان می‌دهد انگلیس از حیث تعداد پرسنل نظامی، توان دریایی، زمینی و منابع نفتی از ایران عقب‌تر است. وبگاه گلوبال فایر پاور که با استفاده از فرمول موسوم به «شاخص قدرت» توان نظامی کشورها را ارزیابی می‌کند، ایران را در رتبه «هشتم» و انگلیس را در رتبه «چهاردهم»  بین ۱۳۷ کشور در جهان قرار داد.


این وبگاه در تحلیل خود نوشت: ایران جمعیتی بیشتر از انگلیس دارد به طوری که این کشور ۸۳ میلیون نفر اما انگلیس ۶۵ میلیون نفر جمعیت دارد.  تقریبا حدود ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران آماده خدمت هستند که ۴۸ درصد کل جمعیت این کشور را از این حیث شامل می‌شود، در حالی که  ۸/۳۶ درصد ساکنان انگلیس (۲۴ میلیون نفر)  آماده خدمت در ارتش هستند. ایران ۸۷۳ هزار پرسنل نظامی و انگلیس ۲۳۳ هزار پرسنل نظامی دارد. ایران، همچنین دارای ۱۶۳۴ تانک رزمی است ولی انگلیس ۳۳۱ تانک رزمی دارد. ایران از نظر انواع توپخانه نیز جلوتر از انگلیس است. از لحاظ توان دریایی نیز ایران در مجموع ۳۹۸ فروند کشتی دارد اما انگلیس تنها ۷۶ فروند کشتی نظامی از جمله ۲۲  فروند کشتی گشت‌زنی، ۱۳ فروند ناوچه و ۶ فروند ناوشکن دارد. در این گزارش با اشاره به دیگر برتری ایران بر انگلیس که «میزان تولید روزانه نفت» است، آمده که ارتش انگلیس تنها از لحاظ نیروی هوایی از ایران جلوتر است. «آلن وست» فرمانده سابق نیروی دریایی انگلیس نیز اعتراف کرد: «ما ۱۹ کشتی اسکورت، ۶ ناوشکن و ۱۳ ناوچه داریم که از میان آنها، ۱۲  فروند برای عملیات در دسترس است».


انگلیس‌ها: ما ضعیفیم!


گفتنی است هفته گذشته معاون وزیر دفاع انگلستان به ضعف ناوگان دریایی انگلستان پس از توقیف نفتکش این کشور توسط ایران اعتراف کرده بود. در بخشی از این گزارش آمده بود: معاون وزیر دفاع انگلیس با اشاره به توقیف نفتکش این کشور در دریای عمان اعتراف کرده است نیروی دریایی سلطنتی انگلیس آنقدر «کوچک» است که نمی‌تواند به نقش و وظایف بین‌المللی خود عمل کند. ایرانی‌ها در آن زمان هم به هشدار داده شده توسط ناو«HMS Montrose» که لحظاتی قبل آنها را از توقیف نفتکش بریتانیایی برحذر داشته بود توجهی نکردند. در مکالمه رادیویی ضبط‌شده‌، افسر ایرانی به مسؤول شناور انگلیسی می‌گوید: «اگر اطاعت کنید، در امان می‌مانید». الوود در جلسه موسوم به «کبری» یا جلسه استماع کابینه دولت انگلیس تصریح کرد: نخست‌وزیر آینده باید فکری به حال تامین منابع مالی وزارت دفاع به صورت فوری کند. الوود در عین حال خاطرنشان کرد: این تامین مالی نباید تنها برای ناوگان دریایی سلطنتی باشد، بلکه باید برای تمام بخش‌های دفاعی باشد اما در هر صورت نیروی دریایی سلطنتی به قدری کوچک است که نمی‌تواند منافع ما در سطح جهان را تامین کند.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس