روزنامه

طیف اصلاح طلب هرگونه واکنش مقتدرانه به زورگویی نظام سلطه را تنش زا و مقدمه جنگ جا می زند. این در حالی است که اتفاقاً همین اقدامات اقتدارآفرین است که سایه جنگ را از کشور دور می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سفیر انگلیس: قرار نیست اینستکس مشکلات اقتصادی ایران را حل کند!

«رابرت مک ایر» سفیر انگلیس در تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «باید تکرار کنم که مهم است بدانیم، اینستکس چیست و چگونه کار می‌کند. شما می‌دانید که اینستکس قرار نیست تمام مشکلات اقتصادی ایران را حل کند و از ابتدا هم چنین قراری نبوده است. همچنین اینستکس راهی برای تشویق کمپانی‌هایی که به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با ایران کار کنند ولی ما می‌خواهیم کار کنند، نیست».

مک ایر در ادامه گفت: «ما خواهان اجرای توافق هسته‌ای هستیم و به خاطر همین تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شاهد آن باشیم. البته بسیار نگران هستیم که ایران اجرای برخی از تعهدات خود را متوقف کرده است...آنچه شما از جانب اروپا می‌بینید، اراده و تداوم قابل توجه در اجرای برجام است. بسیاری در ایران پیش‌بینی می‌کردند با خروج امریکا از برجام، سایرین هم از این توافق خارج شوند اما از جانب اروپا ما به این توافق پایبند ماندیم».

اعضای اروپایی برجام در این توافق به ایران بدهکار هستند، اما ژست طلبکار به خود گرفته و به مردم ایران توهین می‌کنند.

اکنون بیش از ۴ سال از امضای برجام و همچنین حدود ۱۵ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است، آقای ظریف، مهر ۹۶ گفته بود که هنوز نمی‌توانیم یک حساب در انگلیس باز کنیم. علاوه بر این ظریف در ماههای گذشته گفته بود، اروپا فقط حدود یک درصد تعهدات خود را انجام داده است. یعنی به عبارت دیگر اروپا ۹۹ درصد تعهدات برجامی خود را انجام نداده است. از سوی دیگر کانال اینستکس به هیچ عنوان در تعهدات برجامی اروپا قرار ندارد.

با اینحال سفیر انگلیس در تهران با بی ادبی و تکبر می‌گوید «قرار نیست اینستکس تمام مشکلات اقتصادی ایران را حل کند و از ابتدا هم چنین قراری نبوده است»!

اروپایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که وظیفه آنها حفظ برجام است؛ از نگاه طرف اروپایی برجام تا زمانی حفظ می‌شود که ایران یکطرفه به تعهدات خود عمل کرده و علاوه بر آن ۳ شرط جدید را نیز بپذیرد؛ دائمی شدن محدودیت‌های برجامی، اجرای برجام موشکی و منطقه‌ای، به رسمیت شناختن رژیم کودک کش و غاصب اسرائیل!

** ایران نباید در مقابل انگلیس، مقابله به مثل کند!

«پیرمحمد ملازهی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: «نیروهای نظامی، بخش سیاسی و دولت همه باید به یک جمع‌بندی برسند که از طریق مذاکره چگونه می‌شود این مشکل (مسئله نفتکش ها) را حل کرد چون انگلیسی‌ها کشتی ایرانی را توقیف کرده و اقدام مقابله به مثلی هم از جانب ایران صورت گرفت...به نظر می‌آید در این زمینه نباید ایران وارد می‌شد. مقابله‌به‌مثل کردن به لحاظ حقوقی و نه احساسی و سیاسی مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. اکنون مشکل به سمت حادشدن و برخورد نظامی می‌رود لذا مصلحت ایران این است که یک راه‌حل سیاسی پیدا کند. روحانی آزادسازی دو کشتی را به عنوان راه‌حل مطرح کرد اما این موضوعی نیست که انگلیس زیربار برود».

تجربه‌های گذشته در ایران و همچنین سایر کشورها نشان دهنده این مسئله است که نظام سلطه فقط زبان زور را می‌فهمد. اگر در مقابل زورگویی نظام سلطه با اقتدار و قاطع برخورد شود، نتیجه مثبت دریافت شده و اگر از موضع انفعال و ضعف برخورد شود، نتیجه منفی و خسارت باری در پی خواهد داشت.

با اینحال طیف اصلاح طلب هرگونه واکنش مقتدرانه به زورگویی نظام سلطه را تنش زا و مقدمه جنگ جا می زند. این در حالی است که اتفاقاً همین اقدامات اقتدارآفرین است که سایه جنگ را از کشور دور می‌کند.

** آمارهای اقتصادی دولت، برای مردم باورپذیر نیست

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «هرچقدر هم که مقامات کشور به تلویزیون بیایند و هرچقدر هم در روزنامه‌ها مصاحبه کنند، آمار بدهند و نمودار بکشند و بگویند نرخ بیکاری و اشتغال و تورم ما خوب است ذهن آن را باور نمی‌کند».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در یادداشتی نوشت: «مسئولان در تمام قوا به‌ویژه در قوه مجریه از این عادت نادرست که همیشه با کلمه "باید" حرف می‌زنند و وعده می‌دهند فاصله بگیرند و فقط از اقدامات انجام شده سخن بگویند. عمل به این توصیه البته دشوار است، زیرا در اینصورت از سخنرانی‌ها و جلوی دوربین قرار گرفتن‌ها به مقدار زیادی محروم خواهند شد و فقط در پایان انجام هر طرحی می‌توانند جلوی دوربین ظاهر شوند و به مردم بگویند این کار را برای شما انجام داده‌ایم».

اکنون ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است. با هر حساب و کتابی اکنون زنگ حساب است. اما متاسفانه دولتمردان با ارائه وعده و وعید و اینکه «باید در آینده فلان برنامه انجام شود» و یا ارائه آمارهای تأمل برانگیز، از پاسخگویی درباره وضع موجود طفره می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    68 2
    هم سفیر انگلیس هم افساد طلبان کلا خفه بشید .
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    45 1
    اگر قرار نیست انیستکس مشکلات اقتصادی ایران را حل کند پس چرا دولت انقدر پافشاری بر اجرای آن دارد .؟!
  • سید IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    40 0
    ظریفی میگفت اصلاح طلبان اگر همین یک خاصیت تهوع آور را هم نداشتند، دیگرچه داشتند!؟!؟
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    35 0
    ایران دربرابر انگلیس حتماً مقابل مثل میکند .فضولی موقوف.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    39 1
    اگر شاه اسماعیل زنده بود می داد این سفیر را فلک کنند بعدش با کشتی ببرند وسط دریا تا از آنجا تا انگل استان شنا بکند.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      3 6
      شاه اسماعیل نتونست زنشو از عثمانی ها پس بگیره
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    45 1
    جناب سفیر انگلیس خیال می کنه ما در قرن نوزده هستیم و ایران یکی از مستعمرات بریتانیای کبیر آن روز است زهی خیال باطل باید با این اروپاییان به ظاهر متمدن ولی فی الواقع مکار و روباه صفت به زبان زور حرف زد
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    22 0
    ننگ به این اصلاح طلبان خائن .ایران نباید در مقابل روباه پیر کوتاه بیاید . تا به حال هر چه کوتاه امدیم ضرر کردیم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    10 0
    انگلیس که کشتی نفتکش ایران را بدستور اربابش آمریکا دذدیده از برام خارج شده چرا فضولی میکند
  • حیدری IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    16 0
    انگلیس کفتار پیر
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    20 0
    زنده باد دلیر مردان سپاه که مقابله به مثل کردن
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    5 0
    محمد ملازهی، من یک طویله با دو تا گوسفند داشتم بهت نمیدادم... گربه هم حمله میکرد میگفتی، مصلحت نیست باید گوسفندان را داد و الا گربه عصبانی میشود... حالم ازت بهم میخوره بخدا قسم
  • Farzad IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    2 0
    اصلاح طلبان همان منافقین دهه ی ۶۰ هستندتفاوتشان این است که اصلاح طلبان فقط بصورت مستقیم ورودرو اسلحه بدست نگرفتند وباجمهوری اسلامی نجنگیدند اما تمام تلاششان نفوذ درافکار مردم است واشتباه منافقین ومسعود رجوی معدوم راتکرار نمی کنند واین خطرناکتراست .
  • رضا IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    2 0
    چرا دولت در برابر رفتار سفیر واکنش نشون نمیده اخه ما چقدر بابت این رفتارها خون و دل بخوریم تو این ۶سال بهتون ثابت نشده که غرب فقط زمین خوردن ایران و میخواد ببینه همه فهمیدن چرا خودتون و به خواب زدین
  • هادی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    2 0
    همه مردم از مقابله به مثل خوشحال اند و به وجد اومدن حالا این اصلاح طلبت خودشون روبه خواب زدن
  • احمد IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    5 0
    خدایا شر ترسو را از سر این مملکت کم کن
  • نظر IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    5 0
    مزخرف ترین موجودات این اصلاح طلب های منافق هستند و از اون ها مزخرف تر طرفداران این جماعت وطن فروش
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 0
    اگر مسلمانان مثل گاندی علیه انگلیس قیام‌ میکردند و وابستگی و فرمانپذیری نمیداشتند الان خودکفا میبودند.
  • رحمت عیدی IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    2 0
    جناب پیر محمد ملا زهی دعاگوی شما میشوم اگر لطف کنی و ببندی،عمو از پای سفره پاشو ببین آقا روباهه به خاله زنک بازی افتاده چون اگه میتونست با زور حلش میکرد مشکلات حقوقی تو قانون جنگل فقط مال ضعیفا و ذلیلاست داداش .همین خودش نشان حقارت روباه پیره؛هیچ غلطی نتونست بکنه دست به دامن پیاده نظامش تو ایران شده که شاید کارش راه بیفته،ملت دوباره و دوباره ببینید این منطق دقیقا همون منطقیه که باعث برجام شد بشانسید منطق و صاحب منطق رو
  • دکتر نصیر IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 0
    اینکه جمهوری اسلامی به خاطر اینستکس بدون خرید نفت ایران حاضر شده از برجام خارج نشه بدانید دولت .....
  • میلاد IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    3 0
    اصلاح طلب ها هیچ غیرتی به ایران ندارند آنها تمام آمال و آرزوهاشون رو در کشورهای غربی میبینند. حتی اگر اسلام هم در کشور وجود نداشت وهمه زرتشتی بودند این عده افساد طلب به دنبال نوکری دشمنان ایران می بودند. از این دست خائن ها در تاریخ ایران کم نبودند.
  • حسین IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 1
    خدا را شکر یک نفر گفت خون را با خون نمیشورند
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    4 0
    آقای ملازهی لطفا دهانت را ببند افراد وابسته به غرب مانند شما این مملکت را به این روز انداخته اند
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      1 0
      به به خخخخخخخخ
  • ناشناس IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    4 1
    ما ملتی متحد وشجاع هستیم و از هیچ قدرتی در دنیا ترس نداریم وبه شغال هایی مثل انگلیس باج نخواهیم داد.
  • امیر مهدی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 0
    دلیل اصلی از میان رفتن برجام، از میان رفتن علت وجودی آن است. توافق هسته‌ای، بیش از هر چیز برای ایران ماهیت اقتصادی داشت جهت لغو تحریمها قرار بود با امضای برجام ،مناسبات اقتصادی ایران با جهان عادی و حتی تقویت شود. حالا چه لزومی دارد ما در برجام باقی بمانیم و آنها از باقی ماندن ما نفع ببرند ما اگر در برجام بمانیم یا نمانیم آنها تحریم را ادامه خواهند داد و حتی پرورئی را به آنجا رساندند که سه شرط دیگر را برای ادامه برجام یکطرفه برای ما لازم اجرا می دانند.
  • محسن IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    2 0
    قوانین قبل تاریخ هم اینطور نیست که روباه پیر استعمار هر غلطی بکند و بگوید ایران نباید مقابله به مثل کند . دولت چرا اجازه بازگشایی جاسوسخانه آنها را داد تا دیر نشده این آشغالها را از کشور بریزید بیرون
  • تورج IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    4 0
    مرگ بر اصلاح طلبان، منافقان، منحرفان و انگلیس
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    3 0
    به کوری چشم خائنینن :سپاه محکم و مقاوم پاسخ یاوه گویی ها را بدهد
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    1 0
    با خاعنینی که به دشمن چراغ سبز نشان می دهند. وبا او برای براندازی نظام. هم کاری میکنند. باید برخورد شود. گرفتاریهای مردم از همین دولت منفل واطرافیانش است. چرا باید سفیر یک گشور استعماری. ا. برای ایران. خط ونشان بکشد وتعیین تکلیف کند
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    2 0
    گذشت زمان ناصرالدین شاه ها و فتحعلی شاه ها و محمد رضا شاه ها دیگه پشت گوشتون رو هم ببینید نمیتونید دوباره ایران رو تحقیر و استثمار کنید به فضل خدا
    • محمد محمودی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
      2 0
      زنده باد ژنرال بزرگ ایران اسلامی سردار سلیمانی و اینکه خدا میدونه اگه نبود چه بلاهایی سره ایرانیان می اوردن امروز امنیت ایران مدیون سبز پوشان می باشد جانم فدای رهبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس