کد خبر 978443
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
سفر ظریف به بولیوی

ظریف در سفری که از نیویورک آغاز و به داکار ختم شد ضمن شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد در نیویورک و نشست عدم تعهد در کاراکاس، با مقامات ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی و سنگال دیدار کرد.

به گزارش مشرق، پس از آنکه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۷ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از تداوم تحرکات دیپلماتیک چه از مقصد ایران و چه به مقصد ایران سخن گفت و اعلام کرد که ایران در نشست عدم تعهد شرکت می کند، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به نیویورک برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و وزیر خارجه نیز روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه در جمع خبرنگاران این سفر را تأیید کرد و در عین حال گفت که هنوز روادید برای این سفر را دریافت نکرده و البته سفرش به ونزوئلا و ۲ کشور دیگر آمریکای لاتین را هم تأیید کرد. در نهایت عصر ۲۲ تیر ماه سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که ظریف راهی نیویورک شده و قرار است در ادامه این سفر به ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی هم برود.

بیشتر بخوانید:

زن یهودی بازیگر اصلی تحریم ایران کیست؟ +عکس

سفر ظریف به نیویورک در حالی صورت گرفت که چندی پیش «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم دولت ترامپ برای قرار دادن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها خبر داده بود، ولی پیش از این سفر، خبرگزاری رویترز (بامداد جمعه ۲۱ تیر ماه) به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که این موضوع فعلا لغو شده و دلیل این اقدام را باز نگهداشتن درهای دیپلماسی با ایران برشمرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در مسیر سفرش به نیویورک در توقفی کوتاه در نروژ، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای نروژی در خصوص روابط دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد و دوشنبه شب وارد نیویورک شد و در بدو ورود درباره هدف از این سفر بیان کرد: برای رسیدگی به میزان پیشرفت در اهداف توسعه پایدار این سفر انجام شده است. جمهوری اسلامی ایران براساس برنامه‌های ملی و سیاست‌های خود پیشرفت های خوبی در این حوزه بر اساس اهداف تنظیم شده در کشور انجام داده و لازم است که این پیشرفت‌ها را به اطلاع سایر کشورها و افکار عمومی برساند. 

وی افزود: همین طور اقداماتی که آمریکا صورت داده در جهت تروریسم اقتصادی و مانع شدن از اجرای روابط عادی بین المللی در حوزه اقتصاد نیز یک مانع عمده برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است که این را باید به اطلاع اعضای جامعه بین المللی رساند. در کنار این، گفتگوهایی با دبیرکل سازمان ملل و دیگران براساس مبانی ملل متحد و مقررات بین المللی خواهم داشت.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا در برنامه دیدارهای دوجانبه با اعضای کنگره هم دیدار خواهید کرد؟ گفت: فعلا دیدارهای دوجانبه در چارچوب برنامه ملل متحد طراحی شده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    به نظرم این ظاهر ماجرا بود در پشت پرده این کشورها میزبان مذاکرات ظریف و امریکاییها بودند .
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    0 0
    سفرهای بی ثمر .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس