محمدرضا پهلوی

حسین فردوست می‌نویسد:«محمدرضا پهلوی گفت:فردا اول وقت با نفر دوم سفارت انگلستان تماس بگیر وبا او قرار ملاقات بگذار وبگو که با محمدرضا صحبت کردم وگفت نقشه را از بین می‌برم و رادیو هم دیگر گوش نمی‌کنم.

به گزارش مشرق، توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در روزهای اخیر در اقدامی متقابل نسبت به توقیف یک فروند نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران توسط انگلستان به شمار آمد و خبر اول رسانه‌های جهان شد. این رویکرد ایران در مواجهه با استعمار پیر انگلستان، که زمانی آفتاب در مستعمراتش غروب نمی‌کرد، اقدامی شجاعانه تلقی شد. اما این روزها در فضای مجازی شاهد تطهیر رژیم پهلوی هستیم. رژیمی که خواستار احیای ایران باستان بود و مدعی بود ایران را به سوی دروازه‌های تمدن می‌کشاند، اما اسناد به جا مانده از دوران نشان می‌دهد در برابر استعمار و انگلستان تا چه اندازه زبون بوده است. 

بیشتر بخوانید:

همسر نخست‌وزیر حکومت پهلوی از غصه کشف حجاب دق کرد

روزی که رضاخان دست به دامن زن ریش‌دار شد

رضا پهلوی، موسس رژیم پهلوی یکی از افتخارت خود را تاسیس ارتش مدرن می‌دانست، اما در شهریور ۱۳۲۰ که متفقین به ایران حمله کردند، قربانی نمایش جهانی شد و چون به مردم خود تکیه نداشت با قهر و خشونت با مردم رفتار می‌کرد، در حالی که برابر خارجی‌ها تسلیم شد و تنها کاری که کرد، محمدعلی فروغی را فرا خواند تا عهده‌دار سمت نخست وزیری شود و به عنوان رابط دولت انگلیس، راه‌هایی پیش پای او بگذارد تا از این طریق راه را برای جانشینی فرزند خود محمدرضا هموار کند.

این در حالی است که حتی قبل از حمله متفقین، موضوع جانشینی رضاخان نظیر افرادی مانند خود محمدعلی فروغی و قوام شیرازی به خاطر حُسن رابطه با بریتانیا بیش از پیش رونق گرفت که محمدرضا پهلوی، حسین فردوست، یار همراه و رفیق نزدیکش را در روزهای نهم و دهم شهریور به سفارت انگلستان فرستاد.

او می‌گوید: «بعدازظهر یکی از روزهای نهم یا دهم شهریور ولیعهد به من گفت: «همین امروز به سفارت انگلیس مراجعه کن. در آنجا فردی است به نام «ترات» که رئیس اطلاعات انگلیس در ایران و نفر دوم سفارت است. او در جریان است و درباره وضع من با او صحبت کن. محمدرضا اصرار داشت که همین امروز این کار را انجام دهم. نمی‌دانم نام «ترات» و تماس با او را چه کسی به محمدرضا توصیه کرده بود. شاید فروغی، شاید قوام شیرازی و شاید کس دیگر؟!... در آن ملاقات ترات مقداری صحبت کرد و گفت که محمدرضا طرفدار شدید آلمان‌هاست و ما از درون کاخ، اطلاعات دقیق و مدارک مستند داریم که او دائماً به رادیوهایی که در ارتباط با جنگ است به زبان‌های انگلیسی، فارسی و فرانسه گوش می‌دهد و نقشه‌ای دارد که خود تو پیشرفت آلمان در جبهه‌ها را برایش سنجاق می‌کنی!

من بعد از ملاقات با ترات به سعدآباد برگشتم و جریان را به محمدرضا گفتم. او شدیداً جا خورد و تعجب کرد که از کجا می‌داند که من به رادیو گوش می‌دهم و یا نقشه دارم و غیره! من گفتم: خب اگر اینها را ندانند، پس فایده‌شان چیست؟

محمدرضا گفت: حتما کار این پیشخدمت‌هاست! گفتم: حالا کار هر که است شما به این کاری نداشته باشد، برداشت شما از اصل مسئله چیست؟ محمدرضا گفت: فردا اول وقت با ترات تماس بگیر و با او قرار ملاقات بگذار و بگو که همان شب با محمدرضا صحبت کردم و گفت که نقشه را از بین می‌برم و رادیو هم دیگر گوش نمی‌کنم؛ مگر رادیوهایی که خودشان اجازه دهند آنها را بشنوم.»

منابع:

سقوط سلطنت پهلوی نوشته حسین فردوست

پهلوی‌ها (خاندان پهلوی به روایت اسناد) جلد اول: رضاشاه به کوشش فرهاد رستمی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    40 16
    همه میدانند که انگلیس و امریکا دشمن ایران هستند
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    27 28
    عجب بی شرفی بود
  • یوسف IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    29 29
    برای اینکه تو هم مثل پدر بی غیرت اجنبی پرستت نوکر انگلیس و دار و دسته اش هستی و باید صدای بیگانه گوش بدی چون ماهیت تو خارجی هست
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    14 29
    ولیعهد کدومه؟ بابابزرگ این موجود یه دست نشانده بی ارزش بود که در قدرت گرفتن و از قدرت رفتنش هیچ اراده ای نداشت باباش از بابابزرگش بدتر خودش هم که رسما یه مترسک فراریه لااقل برای ایران یه احترامی قائل باشید و به مفلوک ترین موجودات عنوان ولیعهدی ندید
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    15 27
    پرفسور پوپ همه تخت جمشید را یکجا بار زد برد به متروپلتن نیویرک. دقیقا طبق توافق با دولت آریایی رضاشاه قلدر خون آشام کبیر.
  • محمدرضا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    43 15
    باشد که وقتی ج.ا. رفت شماهم از رفتنشون بنویسید با این تفاوت که مثنوی 70 من خواهد شد
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
      7 19
      تو و امثال تو سقت می‌شید و هیچ اتفاقی نمی افتد
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
      6 23
      یادت رفت فامیلی ات را هم کنار اسمت بنویسی اقای پهلوی
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
      6 21
      بشین تا بره همراه ارباب هات به گور میبری حالا هی بشین پشت سیستم عوعو کن
  • آشنا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    31 10
    با سلام، من نمیدونم اگر در آینده آدمای منصفی مثل شما بخواهند تاریخ دوران جمهوری اسلامی را روایت کنند چگونه روایت خواهند کرد.
  • ایرانی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    22 9
    درود بر خاک پاک ایران
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    19 28
    از اون ملعون مفلوک نوکر انگل ستان بیشتر از این انتظاری نبود چون ذات و سرشت خودش و باباش نوکری و دریوزگی غرب بود!
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    1 12
    میخوام کمی اون شاه پرسنها مغزشونو بکار ببرند بدونند الانکه ایران انگلس روخرد کرده در خلیج فارس خوبه ا اونزمان که شاه مملکنی رادیو کردنشم به خواس انگلس باشه؟الان نمشه به یه بچه پدرش بگه کدوم کانالو نگاه کن یانکن
  • م-م IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    4 21
    یادشون رفته پهلویهای بی عرضه بحرین را چطوری با بزدلی و ترس از دست دادن فکرش را بکنین اگر بحرین الان مال ایران بود کل خلیج فارس تا سواحل جنوبیش تو نقشه ایران بود. همین الان هم کل منطقه خفه خون گرفتن و خودشون رو از ترس پشت آمریکا قایم کردن. حیف و صد حیف که در تاریخ معاصر ایران شاهان لایقی سر کار نیامدند. تا کشور درست رشد و توسعه پیدا کنه . شاهانی مثل صفوی ها که با اتکا به مردم و درایتشون یک تنه جلوی امپراطوری عثمانی که نصف اروپا را خورده بود بایستند.......
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    4 9
    ساعت دقیقا 12 نیمه شب است....گرفتی پسر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس