کد خبر 977149
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
پرچم نمایه انگلیس

معاون سیاسی وزارت خارجه انگلیس گفت یازده تعهدی را که وزیر امور خارجه ایران به‌عنوان تعهدات اروپا در توافق مطرح می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسیم.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

ریچارد مور در نشست توجیهی با خبرنگاران خارجی مقیم انگلیس افزود: سه کشور اروپایی با نهایت حسن‌نیت درباره برجام عمل کرده‌اند. اینکه ایران همواره انگشت اتهام را به سمت سه کشور اروپایی نشانه می‌رود من را ناراحت می‌کند. اروپا هرکاری توانسته انجام داده اما اینکه آمریکایی‌ها دست به کاری (تحریم) زده‌اند، ما کار زیادی از دستمان برنمی‌آید.

بیشتر بخوانید:

رو در رو با غرب از برجام تا توقیف نفتکش انگلیسی+فیلم


وی گفت: ما تلاش کردیم ایران را فریب ندهیم به همین خاطر وعده‌هایی که از عهده آن برنمی‌آمدیم ندادیم. اما هر بار می‌بینیم آقای عراقچی که دوست من است و آقای ظریف، درباره یازده تعهدی صحبت می‌کند که ما آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.


مور در پاسخ به این سؤال که اروپا چه تعهدی برای جلب رضایت ایران به‌منظور باقی‌ماندن در برجام انجام داده، گفت: ما تعهدی ندادیم. اگر شما به بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام نگاه کنید ما تعهدی ندادیم. این بیانیه یازده بند دارد که ما تمایلات خود را مطرح کردیم.


وی ادامه داد: شما به کاری متعهد می‌شوید که از پس آن بر می‌آیید، اما در مواجهه با تحریم‌های آمریکا ما عاجز هستیم و به‌صراحت این را گفته‌ایم.


وی توضیح نداد که چرا همین واقعیت را هنگام انعقاد برجام تصریح نکردند؟!


مور درباره اینستکس هم توضیحاتی را ارائه داد و در واکنش به خبری که دیروز درباره تمایل روسیه برای پیوستن روسیه به این سازوکار منتشر شده بود گفت: نه به‌خاطر این‌که من انگلیسی هستم و با روسیه مشکل داریم اما به حسن‌نیت روس‌ها در این رابطه شک دارم. بعید است آنها با نیت خیر چنین پیشنهادی را مطرح کرده باشند.


وی با بیان اینکه اینستکس در درازمدت پذیرای سایر کشورهای علاقه‌مند به این سازوکار خواهد بود گفت: اما فعلاً نگاه ما به آن به‌عنوان یک ابزار اروپایی است. شاید در آینده برخی کشورها نظیر نروژ به آن اضافه شود اما فعلاً در این زمینه برنامه‌ای نداریم.


مور مدعی شد که ایران در حال حاضر تعهداتش در برجام را نقض کرده و ما به‌زودی نشست کمیسیون مشترک برجام را در این زمینه برگزار خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه «ایران ادعا می‌کند اقداماتی را که انجام داده قابل بازگشت است» افزود: این حرف درست است و به‌راحتی می‌توان به عقب بازگشت اما مسئله این‌جاست، زمانی که این گام‌ها برداشته می‌شود به ناچار بایستی واکنش نشان داد.


مور در عین حال تصریح کرد: اگر ایران در این مسیر حرکت کند و بخواهد سطح غنی‌سازی را به 20 درصد افزایش دهد حفظ برجام خیلی سخت خواهد بود.


وی افزود: ما به‌صراحت به ایران گفته‌ایم که نمی‌خواهیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ایران هم اعلام کرده که خواهان سلاح هسته‌ای نیست اما بالاخره باید به تعهدات برجام عمل کرد و ما تمایل داریم از طریق دیپلماسی این مسئله را حل و فصل کنیم.


او گفت: سازوکار اینستکس، عملیاتی شده اما شرکت‌ها بایستی با آن کار کنند. ما نمی‌توانیم آنها را وادار کنیم که با ایران کار کنند.


این مقام انگلیسی توضیح نداده که اگر اروپایی‌ها برای خود در برجام، تعهدی نمی‌شناسند، چرا باید طرف ایرانی خود را به توافق متعهد بداند؟!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حسین SG ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    44 5
    دولت روحانی ۶ سال مردم شریف ایران را فریب داد و باز فریب خواهد داد
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      26 1
      مرگ بر انگل ستان
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    30 1
    اگر اروپا هیچ تعهدی به ایران نداده است ایران در ازای چه این همه امتیاز داده است .در ضمن شک نکنید اینستکس هم مورد قبول ایران قرار نمی گیرد و اروپا چه به ایران تعهد داده باشد چه نداده باشد در آینده نزدیک برجام بطور رسمی به خاک سپرده میشود تا آمریکا و اروپا یاد بگیرند خیانت نکنند
  • محمد IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    29 3
    چرا ما امضا کنندگان برجام رو دادگاهی نمیکنیم ؟ این دولت مسوول حقارتی است که به ملت ایران تحمیل شد.
    • US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      2 33
      ایران باید هرچه سریعتر نفتکش انگلیسی را آزاد کند.
    • خیسه خال IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      14 0
      کشتی را آزاد کنیم ؟ خفت انگلیس آرزوی هر ایرانی ست این را من نمی گویم آقای جک استراو وزیر امور خارجه قبلی انگلیس می گوید ... دوران اقتدار انگلیس و امریکا در خلیج فارس تمام شده آنها این را می دانند ولی تو ابله نمی دانی می گویی : کشتی را آزاد کن
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    23 3
    ما هم دوباره ابوموسی اشعری و قاجاری و پهلوی فرستادیم پای میز مذاکره
  • تمشکال IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    22 1
    وقتی اربابت ازتعهدات در معاهده های بین المللی و یا شورای امنیت سازمان ملل به راحتی خارج می شود . رعیتی چون انگلیس اگر زیر حرفش در برجام بزند برای ما ایرانی ها اصلا نه تنها جای تعجب ندارد بلکه آن را در ردیف فکاهی و طنز می بینیم و می خندیم !
  • محمد IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    22 1
    حالا پی به حرفهای رهبری می برید کهرچقدر تذکر دادند؟؟؟اینها خودشان از اول می دانستند وچند سال است ما را سر می گردانند..اینها خر شدند که فورا بتن ریزی کردند واین همه عقب نشستند.اینستکس هم مثل برجام چند سال هم فریب آن وبعد می گویند الکی بوده؟؟؟پس چرا ما تنها متعهد باشیم؟؟جلوی ضرر راهروقت بگیری منفعت است.
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    21 0
    چه تعهدی ؟ چرا ؟ دیپلماسی کشور ما بجای حفظ منافع ملی کشور را قربانی بیگانگان می کرد ایران نیز با آ ن تعهدهای نابجا خودش را ضایع کرد چرا باید تعهدی را می دادید از طرف ملت ایران که ترجیح بلا مرجح بود - یعنی چه؟
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    17 0
    یعنی حالش نیست که قرار داد یک طرفه را چرا ایران باید بپذیرد؟
  • FR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    19 0
    درخصوص جمله آخر، چون اصطلاح طلبان چیز دیگه‌ای ندارند بجز توافق با غرب. نه مملکت داری نه مردم داری، فقط توافق و اعتیاد به توافق.
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    18 0
    این هم تصریح اروپائیها . آنها تعهدی نداشتند فقط می گویند ایران باید متعهد باشد ما کاری از دستمان بر نمی آید آقای روحانی این هم برجامی که انقدر روش مانور می کردید و دنیا و آخرت ما را بند به آن کرده بودی
  • علی IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    15 0
    اقای مور خر خودتان هستین خیال میکنید ما نمیدانیم شما اروپاییها همراه امریکا بودید وهستید ضمنا وقتی ما تحریم باشیم اهمیتی ندارهانشالله غنی سازی 20 درصد میبینمتان
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    12 0
    نفهم وعوضی تاحالا کجا یودی لال بودید حرف بزنید هرچند ما میدانستیم شما چقد خبیث هستید قابل توجه جناب روحانی وظریف کلاتون یه کمی بالاتر بزارید
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    9 0
    خلاصه حرف این بنده خدا اینه که ::: ما ازتون نفت نمیخریم ولی اگر با زحمت فروختید پولش را راحت به ما بدهید!!!
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    13 0
    قابل توجه طریف و کارشناس مذاکره کننده بعیدی نژاد که آب از لب و لوچه اش به خاطر برجام آویزان بود
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    15 1
    جای تعجب اینجاست که یک عده به این ها دل ،بسته اند.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    9 0
    آقای ظریف و عراقچی : عملکرد حقارت آمیز شما، باعث این خفت برای این کشور شده. دقت کنید شما را دوست خود صدا می زنند .
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    18 0
    می گوید ما تعهدی ندادیم. این بیانیه یازده بند دارد که ما تمایلات خود را مطرح کردیم! یعنی هرکس جای ظریف بود از خجالت آب می شد و به زمین فرو می رفت که چطو در ازای امتیازات نقدی ایران فقط آرزو از طرف مقابل دریافت کرده است!
  • علی IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    9 0
    اقای مور ...خودتان هستین خیال میکنید ما نمیدانیم شما اروپاییها همراه امریکا بودید وهستید ضمنا وقتی ما تحریم باشیم اهمیتی ندارهانشالله غنی سازی 20 درصد میبینمتان
  • ناشناس IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    15 0
    سوال پايانى رابايدازسياستمدارانى پرسيدكه برجام راامضاكرده اند،لازمه يك توافق اين نيست كه طرفين متعهدشوند،شايدفقط يك طرف قضيه متعهدبه انجام كارى شده باشد،لذا شايدايران تعهداتى داده وبايدآنهارااجرانمايد
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 1
    با حرف میخان مارو خر کنند
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    8 0
    پس تکلیف برجام مشخصه دیگه
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    8 0
    یعنی میگه ایران همه تعهدات را داده و باید اجرا کند و امریکا و اروپا هیچ تعهدی نداده اند
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    11 0
    الان روحانی وظریف وعراقچی وصالحی وتخت روانچی بیایند جواب مردم را بدهند بااین اظهارات معاون سیاسی وزارت خارجه ی انگلیس خبیث بی شرف هرروز گندی از گندهای برجام گور به گور شده اشکار می شود رویتان می دیگرحتی اسم نجس برجام را بیاوریدخدایی خیلی پر رویید
  • GB ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 0
    تولید را با حمایت دولت توسط متخصصین در تمام استان های کشور گسترش دهیم واز خام فروشی جلوگیری کنیم برای مثال اگر فلزات یا اجناس دیگری که ما تولید می کنیم قیمتش گران است تولید ش رادر تمام استان های کشور گسترش دهیم
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    9 0
    نباید به این دولت معلوم الحال زیاد ایراد گرفت بخش عمده مشکلات بخاطر ساده لوحی ملت ایران است ..رای دادند
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    6 0
    واقعا ادم وقتی تیتراین خبر رو می خونه جا می خوره حقاهر نسبتی به این انگلیس حرام زاده بدهند درسته وبیان گوشه ای از خباثها وکثافتکاریهای این کشور شیطان صفت است که تا فرق سرش درخون بی گناهان ومظلومان فرو رفته کفتارتر وکثیف تر همه ی کسانی که دردنیا سنگ این بی شرف خبیث را به سینه می کوبندودرزمین عنگلیسی ها بازی میکنند آن هم به قیمت زیان وضرررساندن به میهن خودشان دیگرببینید اینها چه لجن هایی هستند
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    13 0
    خاک عالم بر سر شما که انسان بودن را یدک می کشید و ننگ بر کسانی که شما را ادم حساب کردند و عزت و اقتدار نظام را بر اساس توهمات به این روز انداختند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    7 0
    در بند 8 بیانیه کمیسیون مشترک برجام در تیرماه 97 آمده است: حاضرین تعهد خود را درباره موارد زیر و در فضای توام با حسن نیت اعلام کردند: - حفظ و ارتقای روابط اقتصادی در بخش‌های گسترده با ایران -حفظ و ارتقای کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران -تداوم صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات نفتی و پتروشیمی ایران -تداوم رابطه حمل‌ و نقل دریایی (ارتباط دریایی ار جمله کشتی‌رانی و بیمه)، ارتباط هوایی، زمینی و حمل‌و نقل ریلی -.... منتها انگلیس اساسا به چیزی تحت عنوان تعهد باور ندارد!
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    10 1
    اینم ازبرکات مذاگرات برجام شما که مملکت رابه فنا دادید
  • Iran_air655 DK ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 0
    جواب کلوخ انداز ،،،سنگ است دولت مردان. عزیز ،برجام وهر توافقی با روباه پیر انگلیسی (که همه حداقل تو دو سه قرن اخیر رو میددوونن) ،خروس فرانسوی. که میدونین یاما در مقابل روسیه تزاری((عباس میرزا)) چه کردند ، و آمریکای بی هویت و بی ریشه و تاریخ ، از اول. اشتباه بود و الان غلط،فشارش برای ماست! شما چرا دست بالا می‌بریید؟!؟!!؟
  • حسن IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    5 0
    4 سال وقت کشور صرف ایجاد برجام شد و 4 سال دیگر صرف جمع کردن آن . تجربه نشان داد بستن معاهده پیمانامه قرار داد ...توسط یک کشور جهان سومی با کشور های جهان اول پشیزی ارزش ندارد .
  • احمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    5 0
    نفتکش دوم رو هم باید می گرفتیم، و می گفتیم تعهدی نداریم بذاریم هر بی سروپایی از تنگه هرمز رد بشه.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    3 1
    ظریف با امضای قرارداد نرکمنچای از اروپا نعهدی هم نگرفنه
  • سیدحمید IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    آقای زیر قول روپاه پیر نیاز نیست بگی ما ب رسمیت نمی‌شناسیم شماها شناخته شده هستید اصلا ما کلا شماها را ب رسمیت نمیشناسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس