اینستکس نمایه

یک روزنامه زنجیره‌ای در حالی که در تیتر اصلی خود نوشت «به هر قیمتی در برجام نمی‌مانیم» اما ضمن یادداشتی مدعی شد: اینستکس، نهال نوپای برجام با ارزش استراتژیک است!!»

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

در حالی که اینستکس اصلا راه‌اندازی نشده، روزنامه اعتماد در تحلیل خلاف واقع می‌نویسد: نهال نوپای برجام با انجام چند تراکنش به بار نشست محمدجواد ظریف، روز دوشنبه، هفته قبل گفت گرچه اینستکس پاسخی به خواسته‌های جمهوری اسلامی و برآورنده تعهدات اروپا نیست، ولی ارزشی استراتژیک و راهبردی دارد. ارزش استراتژیک و راهبردی اینستکس، فاصله گرفتن نزدیک‌ترین متحدان آمریکا از آن کشور است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: تیم B توهم توافق بهتر با ایران را به ترامپ فروخت


بر اساس آمارهای کمیسیون اروپا، ایران در دو ماهه اول امسال تا سقف صد و سی و شش میلیون یورو صادرات به اروپا داشته است. در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته حدودا دو میلیارد و صد و پنجاه و هشت میلیون یورو بود.


دلیل عمده کاهش شدید کاهش صادرات ایران به اروپا، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای آمریکا برای عدم انجام مبادلات مالی از طریق دلار ونیز فقدان کانال مالی جایگزین بوده است. بنابراین ایجاد امکان مبادلات مالی در چارچوپ «اینستکس» می‌تواند ظرفیت روابط تجاری و اقتصادی میان دوطرف را تسهیل و ارتقا بخشد. حال چنانچه مبالغ مرتبط با فروش نفت هم در این کانال فراهم و ارز حاصله در این سیستم جابه‌جا شود، قدرت مالی و ظرفیت تراکنشی این کانال نوپا افزایش یافته و تقویت خواهد شد.


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این ارتباط تاکید کرده؛ هفت کشور دیگر اروپایی برای بهره‌برداری از سازوکار مالی تجارت با ایران به جمع بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌پیوندند.


اعتماد در ادامه این مطلب وارونه ادعا می‌کند: در شرایط جاری می‌توان اذعان کرد که این اتحادیه با محاسبه دقیق هزینه فایده برجام به درستی دریافته که عدم اجرای این توافق بین‌المللی و در مقابل تمکین و سکوت در برابر افزایش تحریم‌های ظالمانه و فشارهای نامعقول آمریکا علیه ایران، می‌تواند تضعیف و حتی نابودی برجام را با خروج غیرقابل اجتناب ایران، در پی داشته باشد؛‌ از این رو این اتحادیه با جمع‌بندی معقول تلاش می‌کند تا در چارچوب تصمیم‌سازی و اقدامی مشترک، از طریق اجرای مفاد برجام و برقراری ارتباط مالی کم‌هزینه در کانالی مستقل با ایران موجب کاهش فشارهای آمریکا شود. در نتیجه این سازوکار که به کانال اینستکس معروف است، به هر میزان که اروپا با ایران وارد تعامل و همکاری شود، به همان میزان صلح و ثبات در منطقه و جهان را افزایش می‌دهد.
نکته جالب و تلخ درباره مطلب روزنامه اعتماد این است که بنا بر اعلام صدر میرعمادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، هیچ مبادله تجاری از طریق اینستکس انجام نشده است.


ادعای ارزش راهبردی اینستکس در حالی است که آقای روحانی چند روز قبل تصریح کرد اینستکس تو خالی به هیچ دردی نمی‌خورد. پس از آن هم ظریف اعلام کرد: اینستکس در برجام وجود ندارد و اروپا به هیچ یک از یازده تعهد خود در برجام عمل نکرده است.یادآور می‌شود روزنامه زنجیره‌ای اعتماد، از بزک‌کنندگان مذاکره با آمریکا و برجام بود. نهال نوپا توصیف کردن اینستکس در حالی است که بزک‌کنندگان برجام، از به ثمر نشستن درخت برجام و چیدن قریب‌الوقوع سیب و گلابی آن در سال‌های گذشته خبر می‌دادند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    1 1
    اینستکس بدجوری امید دلواپسان رو نابود کرد
    • US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      0 1
      چه زود فراموشتان شد گشایشهای آفتاب تابان
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 1
    ...هاحتی قادر به شستن خودشان نیستند چه رسد به کار کشور
  • کیایی IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    خدادشمنای این کشوررو نابود کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس