شاید بتوان گفت این ساده‌ترین مقایسه ممکن برای هرکسی است که به صنعت خودروسازی علاقه دارد.خرید و فروش  هیوندای آزرا و هیوندای سوناتا همیشه در بالاترین سطح ممکن بوده و دلیلش هم استفاده ایست که هرکدامشان برای قشری خاص دارند. یکی از این خودروهای سنگین 6 سیلندر است و دیگری خودروی 4 سیلندر و جمع‌وجور. از همین رو وقتی می‌گوییم این مقایسه ساده است یعنی با رسیدن به انتهای این متن می‌توانید تصمیمی نهایی برای سد خرید خود بگیرید. از همین رو قصد داریم تا دایره مقایسه خود را بزرگ‌تر کرده و تمامی ابعاد این دو مدل را بررسی کنیم تا جای هیچ‌گونه سؤالی باقی نماند. این شما و این هم بررسی ارزش خرید برادران هیوندای! 

شاید بریتان جالب باشد اما هردوی این خودروها در یک سال متولدشده‌اند؛ اما دوقلوی همسان نیستند. البته ویژگی‌های ژنتیکی که در خود دارند ممکن است خیلی شبیه به هم باشد اما معمولاً با یک‌فاصله عددی بزرگ پوشیده شده‌اند. مثلاً هیوندای آزرا 24 سوپاپه موتوری 3300 سی‌سی دارد ما سوناتا 16 سوپاپه حداقل هزار سی‌سی کمتر جای می‌گیرد. از همین رو آزرا به‌صورت پیش‌فرض موفق به تولید 235 اسب بخار نیرو می‌شود. این هم در حالی است که سوناتا با حجمی کمتر می‌تواند 174 اسب بخار ارائه کند. نکته جالبی هم که در مورد این دو موتور وجود دارد ژنتیک یا همان تکنولوژی آن‌هاست. از همین رو هر دوی‌شان 6000 دور در هر دقیقه می‌زنند و خودروهایی نسبتاً پرمصرف به حساب می‌آیند.

البته جالب است که هر دو این خودروها در اکثر آزمایشات مربوط به درصد آلایندگی موتور به سختی نمره قبولی را دریافت کردند و استاندارد سوختی آن‌ها یورو 3 است. این یعنی وقتی می‌گوییم هیوندای آزرا 230 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، میزان CO2 در هر کیلومتر 240 گرم است. پس به یاد داشته باشید که بیشینه سرعت تأثیری در آلایندگی این دو برادر نمی‌گذارد و سوناتا با آن 200 کیلومتر بر ساعتش خیلی خودرو مهربانی نیست. به‌اضافه این موارد جالب است بدانید که شتاب اولیه این دو مدل خیلی به هم نزدیک است اما باز هم به کاربری شما برمی‌گردد. آزرا با 7.8 و سوناتا با 10 ثانیه به‌سرعت 100 کیلومتر می‌رسد اما استفاده یکی از آن‌ها طی کردن مسافت‌های خیلی طولانی و اتوبانی و استفاده دیگری پیمودن راه‌های شهری است.

به غیر از این موارد؛ میراث هیوندای از نظر آپشنها و امکانات پایه هم خیلی شبیه به هم است. یعنی وقتی از امنیت صحبت می‌کنیم عملاً به تعداد مشخصی از کیسه‌های هوا باز می‌گردیم که هیوندای آزرا 8 و در هیوندای سوناتا 10 عدد هستند. از نظر کیت‌های امنیتی هم می‌توانیم به ست مشابه EBD، ABS و ESP اشاره‌کنیم که برای سال 2005 فوق‌العاده هستند.

البته این تشابهات در اینجا تمام می‌شوند و از این پس به خودروهایی می‌رسیم که هرکدامشان بر اساس قیمت خود امکانات رفاهی می‌گیرند. مثلاً هیوندای آزرا قابلیت هماهنگ شدن با اکثر دستگاه‌های پخش موسیقی را دارد و با این حال سیستم پخش هیوندای سوناتا فقط به دستگاه پخش سی دی مجهز شده است. یا اگر بخواهیم به امکانات رفاهی داخل کابین اشاره‌کنیم لیست هیوندای سوناتا تقریباً خالی می‌ماند. «صندلی برقی برای راننده - تنظیم ارتفاع صندلی راننده-سنسور پارک عقب - تنظیم گودی کمر صندلی راننده- فرمان برفی تلسکوپی - فرمان بشکن» به‌اضافه برخی از امکانات پایه تنها مواردی هستند که برای هیوندای سوناتا دریافت خواهید کرد این در حالی است که هیوندای آزرا به کامپیوتر سفری مجهز است. موارد دیگر نظیر سنسورهای جمع شدن پرده‌های عقب به هنگام دنده‌عقب از آن دست امکانات تجملاتی‌ هستند که فقط از یک خودروی لوکس انتظار می‌رود. از همین رو همان‌طور که در بالا هم گفتیم انتخاب میان این دو مدل را برای شما آسان خواهند کرد.

اگر هیوندای آزرا را یک مدل جدید در نظر بگیریم، هیوندای سوناتا دقیقاً مدل مینی این خودروست که اکثر امکانات اصلی را با خود داشته و فقط ضعیف‌تر است. پس به‌راحتی هر چه تمام می‌توانید استفاده کاربری خود را مشخص کنید و به سراغ مدل فول آپشن و یا مدل مینی بروید. نکته‌ای هم که باید در این مورد بدانید این است که حتی از باب قیمت‌گذاری قوانین بر این دو مدل صدق کرده به‌راحتی می‌توانید آن را با بودجه خود یکی کنید. قیمت  هیوندای آزرا از 180 و هیوندای سوناتا از 120 میلیون تومان آغاز می‌شود و بست به مدل تا سقف 600 و 450 میلیون تومان هم پیش می‌رود. پس اگر شکی در انتخاب این دو خودرو داشتید کنار گذاشته و تنها به این سؤال پاسخ دهید؛ مدل فول آپشن را می‌خواهید یا مینی؟

 

منبع : ویرلن

 

**محتوای تبلیغاتی**

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس