کد خبر 976164
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
ظریف: احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات بیش از ۵۰ درصد است

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه احتمال بیش از پنجاه‌درصدی وجود دارد که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باقی بماند، گفت ایران برای مقابله با او طی شش سال آینده آماده می‌شود.

به گزارش مشرق، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) از آماده‌شدن تهران برای دومین دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» درپی نزدیک شدن انتخابات سال 2020 خبر داد.

ظریف در مصاحبه با «جان میکلتویت» سردبیر وبگاه «بلومبرگ» با اشاره به نتایج مذاکراتی که دو کشور مکزیک و کره‌شمالی با دولت ترامپ داشتند، گفت: «شانس بیش از 50 درصدی وجود دارد که او (ترامپ) در رأس امور (ریاست‌جمهوری آمریکا) باقی بماند، به همین دلیل ما باید برای شش سال آینده با او مقابله کنیم».

بیشتر بخوانید

ظریف: داشتن بمب اتمی را امنیت‌آور نمی‌دانیم

وی با یادآوری تهدیدهای اخیر ترامپ برای اعمال جریمه‌های تجاری بیشتر بر عبور و مرور ثبت‌نشده از مرز آمریکا-مکزیک، توضیح داد: «بعد از اینکه [معاهده] نفتا را مجددا به مذاکره گذاشت، خواسته‌های جدید را متعاقب آن مطرح و تلاش کرد مکزیکی‌ها را به دادن امتیازهای بیشتر مجبور کند. پس به نظر می‌رسد که او همواره اعتقاد دارد دارایی‌های خودش غیرقابل مذاکره و دارایی‌های دیگران قابل مذاکره هستند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به احتمال افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، با تاکید بر قانونی بودن گام‌های کاهش تعهدات برجامی، تصریح کرد: «ما به این گام‌ها ادامه می‌دهیم، این گام‌ها قانونی و در تطابق با توافق [هسته‌ای] هستند. آمریکا با خروج از توافق، خودزنی کرد».

ظریف با بیان اینکه ایران هیچ برنامه‌ای برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد، گفت که ایران بیش از میزانی که «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی با ترامپ مذاکره کرد، وارد تعامل با آمریکا شده اما فقط ضرر کرد.

وی با مقایسه توافق هسته‌ای ایران با توافقی که کیم و ترامپ در سنگاپور امضا کردند، ادامه داد: «ما یک سند دو صفحه‌ای به‌دست نیاوردیم، بلکه روی یک توافق 150 صفحه‌ای کار کردیم. ما (برعکس کره‌شمالی) تمایلی به برگزاری نشست بلندمرتبه نمایشی با ترامپ نداریم و منتظریم تا ببینیم آمریکایی‌ها چه چیزی را برای آغاز مجدد مذاکرات آماده می‌کنند».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره جواب ایران به دعوت احتمالی آمریکا از سران این کشور برای برگزاری نشست، گفت: «مقام معظم رهبری که از کشور خارج نمی‌شود. [درباره من نیز]، مسئله فرصتی برای گرفتن عکس یادگاری نیست، بلکه مسئله پیشرفت [در حل اختلافات] است».

ظریف تلاش برای حصول توافق جدید با آمریکا بر سر مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای را «گزیده‌شدن دوباره از یک سوراخ» توصیف کرده و قاطعانه شرط مقامات کاخ سفید از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم مشمول‌شدن برنامه موشکی ایران در هر توافق جدیدی را رد کرد.

وی در همچنین افزود: «ما میز مذاکره را ترک نکردیم. این ایالات متحده بود که ناگهان تصمیم گرفت میز مذاکره را ترک کند. [البته] آنها می‌توانند برگردند».

این اظهارات ظریف پس از آن است که رسانه‌های غربی تلاش کرده بودند از اظهارات وی در مصاحبه با «بی.بی.سی» سوءاستفاده کنند و نوشتند که وزیر خارجه ایران برای اولین بار بحث مذاکره موشکی را مطرح کرد. این در حالی است که ظریف گفته بود دلیلی برای مذاکره مجدد وجود ندارد و ایران بالاخره نفت خود را می‌فروشد اما شرافت را هرگز.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ابی هستم IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    36 15
    این آقا این اظهارنظرها را از طرف کی میکنه؟مگه اینا نمیگفتن هیلاری میبره؟
    • ساسان IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      9 5
      ایشالا که یک عقل آینده نگر در سطوح بالای حکومت وجود داشته باشه و خطر رو احساس کنه ، در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم و اینبار نه فقط موجودیت نظام جمهوری اسلامی بلکه موجودیت و تمامیت ایران در خطره مثل روز روشنه که دور دوم هم ترامپ برنده انتخاباته در لحظه ای که اعلام کنن ترامپ برنده انتخاباته اگه دستمون خالی باشه واویلاس باید به قول مم جوات از الان آماده بود اون عقل آینده نگر در راس حکومت باید تصمیم به ساخت ... بگیره ترس نداشته باشه از جمعیت ۸۵ ملیونی حداقل ۶۰ میلیون پای این تصمیم خواهند ایستاد یا علی
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    33 2
    برای تو و امثال تو که مهم نیست شش سال باشد یا شصت سال این مردم هستند که زیر فشار تحریم ها لِه خواهند شد و تاوان حماقت های بعضی ها را خواهند داد لعنت بر دورویی و تزویر
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    28 13
    سر چی میخوای مذاکره کنی دوباره ظریف
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    16 4
    اقای ظریف شما هم غیبگو هستی موش کور بخوره تورو
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    35 0
    احتمالاً ترامپ حتی از دوره‌ی قبلی هم میزان رأی بیشتری داشته باشه. ترامپ برآیند حکومت و اکثریت مردم امریکاست!
  • سلام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    22 7
    خاک بر سرت ظریف من سیاست مدار نیستم میگم صدرهزار در میاد بعد تو احمق میگی پنجاه درصد واقعا متاسف ک رای دادم به شماها ترامپ برا ما بده ولی برا امریکایها فرشته نجاته ظریف احمق
    • محمد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      5 1
      صد در هزار میشه ده درصد
  • AU ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    31 9
    قسمت این بود که هیلاری ببازد تا خائنان خوار و خفیف شوند. در ضمن لطفا از واژه ی "ما" استفاده نکنید چون ۶ سال دیگه جایی در این کشور ندارید.
  • وحید یزدی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    2 22
    به احتمال خیلی زیاد خانم الیزابت وارن رییس جمهور آمریکا در سال 2020 خواهند بود. یک دموکرات و یک برجام جدید!
    • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
      3 0
      با نظر شما موافق نیستم دلیل اینکه : با اینکه از سیاست ترامپ در مقابل ایران بشدت مخالف هستم و تحریم زندگی ما (مردم عادی) فلج کرده است اما از زمان آمدن ترامپ به کاخ سفید اقتصاد آمریکا را دگرگون کرده آمار بیکاری پایین آورده و کارهای مثبت دیگر ..... بنابراین ترامپ برای آمریکا و مردم آمریکا خوب کار کرده دلیلی وجود ندارد تو انتخابات پیروز نشود لازمه عنوان کنم ترامپ سیاست درستی برای رفاه مردم آمریکا در پیش گرفته بر خلاف سیاست مداران ما تا وقتی صاحب مقامی میشوند تا ۴ سال بعدی خود را برای وعده های دروغین بعدی آماده میکنند ...
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    12 4
    شما دو سالتون رو تموم کنید هاپولی هاتون ، باستی هیلزاتون رو تموم کنید ملت با ترامپ کنار میاد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    4 3
    ازکجا به این نتیجه رسیده ؟؟؟!!!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    2 4
    ازکجا به این نتیجه رسیده ؟؟؟!!!
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 4
    باید بگویی خارج نمی شوند ... ضمنا جناب شان از تهران دنیا را تنظیم می فرمایند و خراب کاری های دوره گردی های ذلیلانه برخی را درمان می کنند!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    5 1
    با توجه به ایجاد رفاه و تقویت دفاعی اش مردمش شکرگزارش هستند و توانست با چپاول سایر ملل و زد و بند با سردمداران مسلمانان انها را بدبخت و مردمش را خوشبخت کند.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    9 0
    50درصدکه نه صددرصد
  • مرتضی پدرام . طبس میدان فانوس IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
    6 0
    آمریکا به کدوم میز مذاکره برگرده؟ مذاکرات تموم شده داش جواد. خواب بودی و امضا کردی؟ جشن ملی برگزار کردی و سکه گرفتی و تازه درس مذاکره بر سر گلابی رو بجای درس شهید فهمیده قالبیدی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس