کد خبر 975932
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
اس 400

روزنامه صنایع نظامی «کوریر» مقاله¬ای با عنوان «بالاتر از آن» درباره بعد ژئو استراتژیک تجهیز ترکیه به سامانه¬های دفاعی اس- ۴۰۰ روسیه منتشر کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه صنایع نظامی «کوریر»، مقاله‌ای از «لئوند ایواشوف» مدیر مؤسسه مشکلات ژئوسیاسی  با عنوان «بالاتر از آن» درباره بعد ژئو استراتژیک تجهیز ترکیه به سامانه‌های دفاعی اس- ۴۰۰ روسیه منتشر کرد.

در این مقاله آمده است: «هیچ استثنائی در کمک روسیه به ترکیه با سامانه‌های اس- ۴۰۰ وجود ندارد،‌ این یک حالت طبیعی در بازار سلاح است. اما وضعیت از نظر ژئوسیاسی متفاوت به نظر می‌رسد».

بیشتر بخوانید:

تحویل پنجمین محموله اس 400 به ترکیه

ساختار جهان دیروز در حال تغییر است. مادامی که اتحاد شوروی همچنان پا برجاست، جهان به سه فضای اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی بزرگ تقسیم می‌شود: غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا، شرق به رهبری شوروی و نیز آنچه که جهان سوم نامیده می‌شود و تعداد ساکنانش از دو بخش اول فراتر است و بین این دو قطب قرار دارد. 

تمدن انسانی پس از فروپاشی شوروی در قالب الگویی مشوش و نامتوازن قرار گرفت. در حال حاضر چین به اشغال قطب دوم چشم دوخته و بار رهبری شرق را به دوش می‌کشد. جهان سوم در ساختاری نامشخص در حال تنظیم است، روسیه نیز که در حال حاضر بین شرق و غرب در تردد است،‌ می‌تواند پشت این جهان سوم ایستاده و متحدانش در این مسیر ایران و ترکیه به عنوان دو شاخه از اسلام باشند، ساختاری که «ولادیمیر لامانسکی» آن را «جهان میانه‌تر» نامیده و در تحقق ثبات در روابط انسانی جهان ایفای نقش کرده و نقش سازمان‌دهنده بین شرق و غرب و نیز بین آمریکا و چین را بازی می‌کند، پیرامون این هسته تشکیل می‌شود.

تقریبا می‌توان گفت که آمریکای لاتین و آفریقا و جنوب شرق آسیا روش ما را در آینده‌ای نزدیک طی خواهند کرد. 

درباره این وضعیت از دیدگاه نظامی نیز باید گفت که ترکیه یک موقعیت استثنائی  ژئو استراتژیک دارد و به «بسفور» و «دردانل» در تقاطع مهم‌ترین مسیرهای تجاری متصل می‌شود. ترکیه همچنین پایگاه بی‌نظیری برای تسلط بر کل خاورمیانه به شمار می‌رود.

در حقیقت این کشور از تبعیت محض آمریکا رها شده و روابطی را با روسیه برقرار می‌کند که از آن جمله می‌توان به قرارداد تسلیحاتی فعلی و ساخت نیروگاه هسته‌ای که به نفع ماست، اشاره کرد. 

ما فراموش نمی‌کنیم که سامانه اس- ۴۰۰ یک سلاح دفاعی است و این به مفهوم آن است که ترکیه با در اختیار داشتن این سامانه امنیت و استقلال خود را تقویت می‌کند. در اینجا باید به اردوغان حق دهیم که به آمریکایی‌ها اجازه ندهد دست و پای او را بسته و قدرت اختیارش را سلب کنند. 

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    10 2
    همونجوری که سوریه با اس سیصد در مقابل حملات اسراپیل دفاع کرد!!!؟؟
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
      5 2
      دو میلیون اسرائیلی روس اند . با سلاح روسی میشه با اسرائیل جنگید ؟!
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    9 16
    راستی. خریدن یک سامانه اینقدر افتخار دارد؟ درباره رفتار تنابی ترکعا هم بنویسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس