کد خبر 975022
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
مقامات درباره ناتوانی اینستکس هم نظرند/تحقق وعده اروپا احراز نشد

فرانسه، انگلیس و آلمان در حمایت از برجام بیانیه صادر کردند.

به گزارش مشرق، فرانسه، انگلیس و آلمان روز یکشنبه در حمایت از برجام بیانیه صادر کردند.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است که سه کشور اروپایی بر پایبندی تروئیکای اروپا بر توافق هسته‌ای تاکید داشته و درباره خطر فروپاشی آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:« ما، سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس، منافع امنیتی مشترکی به خصوص در زمینه رژیم منع اشاعه به اشتراک داریم و تعهد ادامه دار خود به برنامه جامع اقدام مشترک که چهار سال پیش در 14 جلوای 2015 حاصل شد، یادآوری می‌کنیم.

از سال 2003، سه کشور ما، که بعدا آمریکا، روسیه و چین نیز به آن پیوستند در سیاستی بلندمدت و مصمم با هدفی آشکار با ایران در تعامل بودند که این کشور که بخشی از پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) بوده به تعهدات خود با حسن نیت احترام گذاشته و هرگز به توسعه یا دستیابی سلاح هسته‌ای نپردازد.

ما در روز 8 مه 2018 با یکدیگر از تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک و اعمال دوباره تحریم‌ها ابراز تاسف و نگرانی کردیم در حالی که این کشور تعهدات خود تحت این توافق را اجرا کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا ماه پیش این موضوع را به طور مستمر تایید کرده بود. از مه 2018،  سه کشورمان تمام تلاش خود را با دیگر اعضای باقی مانده در توافق به کار بستند تا اطمینان یابیم که مردم ایران بتوانند همچنان از مزایای مشروع اقتصادی که توسط برنامه جامع اقدام مشترک فراهم شده بهره‌مند شوند.

امروز ما نگران این خطر هستیم که برنامه جامع اقدام مشترک تحت تشدید تحریم‌های اعمالی آمریکا و در پی آن تصمیم ایران برای عدم اجرای چندین مفاد اصلی توافق از بین برود. ما به شدت نگران تصمیم ایران برای انباشت و غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز هستیم. به علاوه، سه کشور ما عمیقا نگران حملاتی است که شاهد آن در خلیج فارس و فراتر از آن و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه هستیم.

ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده که مسئولانه اقدام کرده و به دنبال مسیری برای تشدید تنش‌ها و از سرگرفتن مذاکرات باشیم. خطرات به گونه‌ای بوده که ضروری است که تمامی سهامداران (تنش‌ها را) متوقف کرده و پیامدهای احتمالی اقدامات خود را در نظر بگیرند.

کشورهایمان اخیرا ابتکارهای دیپلماتیک متعددی برای مشارکت در کاهش تنش‌ها و گفت‌وگو مطرح کرده‌اند که نشانه‌های حسن نیت از سوی تمامی طرف‌ها به صورت فوری ضروری است. در حالی که ما همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می‌کنیم، ادامه آن مشروط بر پایبندی کامل ایران بوده و قاطعانه از ایران می خواهیم تا از تصمیمات اخیر خود در این زمینه بازگردد.

ما همچنان به پیدا کردن مسیرهایی برای مذاکرات تحت توافق برای رعایت انطباق ایران با توافق از جمله از طریق برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهیم. در جستجوی یک راه‌حل، ما همچنان تعامل فعال خود با تمامی طرف‌ها را در راستای حفظ امنیت و صلح بین‌المللی ادامه می‌دهیم.»

امروز نیز «ژان ایولودریان» وزیر امور خارجه فرانسه درباره کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت:«شرایط جدی است. افزایش تنش می‌تواند به تقابل منتهی شود و این موضوع که ایران تصمیم گرفته است که برخی از همکاری‌های خود در زمینه اشاعه هسته‌ای خودداری کند، عامل دیگری برای نگرانی است. این تصمیمی بد است و (در واقع) واکنشی بد به یک تصمیم بد دیگر مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران است.»

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه هشتم ماه می 2018 (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷)  به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ هم تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا کرد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    8 5
    آره فقط در حد حرف حمایت کنید ما هم در حد همون حرف ها حمایت می کنیم نوکر های بزدل
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      1 2
      شما دلواپسا که در حد حرف هم دشمن برجامید حمایت در حد حرف هم اتیشتون میزنه
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    4 3
    خفه خون بگیرید ، بار آخرتون باشه علیه ارباب تون بیانیه صادر می کنید ... خیلی خطرناک بود این کارتون (از ترس ترامپ)
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    4 3
    حیف جای ظریف نیستم وگرنه با الفاظ مناسب ترس و مستعره بودن شما سه کشور رو علم عثمان می کردم و هر جا میرفتم جار میزدم شما بزدل هستید و بدون اجازه امریکا یه برگه هم نمی تونید امضا کنید از،ترس ،، حیف که نیستم وگرنه غرورتون خورد می کردم جوری که دیگه سر بلند نکنید
  • ناشناس IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    7 3
    با بيانيه صادر كردن دهان كسي شيرين نميشود.
  • ایرانی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    بناشد این سه تا چه غلطی بکنند .مطمئنم با این بیانیه سراسر پوچ عده ای از دولتیان امشب خواب ندارند .بناست چه کارایی انجام بدن؟ یکی ادم حسابی تو این دولت نیست بیاد مردونه بدون ترس و لرز دوتا کلمه با شرافت حرف بزنه .ولی خواهشا 1- زیرتونو نیگاه نکنین مثه ابر 2- از تو ماشین نظر سنجی نکنید 3- برید گفتمان کنید شاید دلتون شاد بشه .
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    اگر باور کنیم اروپا از ترس امریکا برجام را حفظ نمیکند، دچار خسارت‌های بدتر از برجام خواهیم شد، چون اروپا و امریکا در یک طرف میدان و مقابل ما صف بسته‌اند، فقط هر کدام برحسب نقشی که بر عهده دارند لباس فریب همان نقش را بر تن کرده‌اند....
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 2
    ای درورد بر احمدی نژاد که در صحن علنی سازمان ملل وزرای خارجه این سه کشور را سنگ روی یخ کرد .
  • حیدر صالح IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    گلابی برجام با بیانیه آبیاری میشود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس