لاستیک

امید است در سالجاری، این هزینه از تولیدکننده اصلی یعنی چینی ها گرفته شود و مونتاژ کننده ایرانی که همان پارس خودرو باشد، از جیب خود این رقم را نداده باشد.

به گزارش مشرق، در شرایط فعلی که هزینه های خودروسازان به علت بالارفتن ناگهانی قیمت ارز، افزایش چشمگیری داشته و طبیعتا فروش آنها نیز به دلیل کاهش تولید، روند نزولی دارد، مدیریت هزینه ها چه از نظر سودرسانی به سهامداران و چه از نظر باز بودن دست تولیدکننده برای توسعه فعالیت ها اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

اما در همین ایام که خودروسازان به بهانه بالارفتن هزینه‌ های تولید، ‌قیمت محصولات خود را در بازار افزایش داده‌ اند، ‌انتشار صورت‌های مالی یکی از خودروسازان مشهور یعنی "پارس خودرو" در سال گذشته خبر از زیان نزدیک به 4 میلیارد تومانی این خودروساز از لاستیک‌ های بی‌ کیفیتی می دهد که شریک چینی روی خودروهایی که به کشور وارد کرده‌ اند، نصب کرده بود.


براساس این گزارش مالی که توسط صبحانه مورد بررسی قرار گرفته مشخص شده مبلغ 3 میلیارد و 751 میلیون تومان برای آنچه که "کِلِیم تایرهای نامنطبق" توصیف شده هزینه شده که مشخص نیست اگر این مشکل تقصیر تولیدکننده چینی بوده، چرا هزینه آنرا ایرانی ها باید بدهند؟
 

کِلِیم تایر به چه معناست؟
 

بر اساس قانونی که روزنامه دنیای خودرو آنرا بیان کرده تمام خودروسازان برای تامین تایرهای موردنیاز خودروهایشان باید از تایرهای ایرانی استفاده کنند. حال وقتی تایرسازان،‌ لاستیک را به خودروسازی‌ ها ارسال می‌کنند، ‌اگر تایرها مشکلات فنی داشته باشند، هنگام رینگ کردن یا قبل از آن، تایر به عنوان محصول معیوب شناخته می‌شود و در اصطلاح « کِلِیم » می‌شود.

این تایرها به تولیدکننده عودت داده شده و به جای آن تایر جدید و باکیفیت راهی خط تولید خودروساز می‌شود. اگر چنین رویه‌ ای در خطوط تولید خودروساز رعایت شود، ‌خودروساز هیچ‌ گاه هزینه‌ ای بابت کلیم پرداخت نخواهد کرد اما اگر خودرویی که به‌ صورت CBU وارد کشور شده یا تایر نیز همراه قطعات CKD از سوی شریک خارجی به خودروساز داخلی تحویل شود،‌ هزینه‌ های ناشی‌ از کیفیت پایین تایر برعهده خودروساز خواهد بود!

بررسی صورت‌ های مالی این خودروساز در سال گذشته و مقایسه آن با صورت‌ های مالی سال 96 می دهد ظاهرا کلاه بزرگی توسط چینی‌ ها در یک مورد کوچک بر سر صنعت خودرو کشور  گذاشته‌ شده است.

این خودروها از نوع H200 بوده و با مشکل عجیبی مواجه شدند. لاستیک‌های چینی نصب‌ شده روی چند هزار دستگاه از این خودروها با مشکل مواجه شدند و به نظر می رسد طبق معمول، مسئولان این شرکت خودروساز سراغ نمونه‌ های خوب ایرانی رفتند.

نکته حائزاهمیت، هزینه سنگینی است که حالا سر از صورت‌های مالی خودروساز مذکور درآورده، اگرچه این اتفاق را می‌توان به سهل‌ انگاری مدیران داخلی و حتی شیطنت چینی‌ ها نسبت داد اما آنچه عجیب است و جای بررسی دارد، تمایل خودروسازان برای خریدهای خارجی تایر و واردات آن از چین است درحالی‌ که تجربه‌های اینچنینی را نیز دیده‌اند.

البته امید است در سالجاری، این هزینه از تولیدکننده اصلی یعنی چینی ها گرفته شود و مونتاژ کننده ایرانی که همان پارس خودرو باشد، از جیب خود این رقم را نداده باشد اما در دورانی که زیان انباشته پارس خودرو با جهش قابل توجهی همراه شده، خرج میلیاردی برای این موضوع جای تامل و پیگیری دارد.

منبع: صبحانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    46 2
    چینی ها کلاه سر کسی نمی گذارند باید بروید بررسی کنید کسانی که قرارداد بسته اند چه خیانتی کرده اند
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      0 0
      به دزدی که جیب دزد دیگر را بزند شاه دزد می گویند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    35 0
    این کلاه نیست وطنفروشی و خیانت مسئولین ایرانیست چه بیکفایت باشند و بیسواد چه فاسد و رشوه بگیر
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    36 2
    سفر خارجی حق ماموریت و گرفتن هدایا ... دیگه جایی برای منافع کشور و شرکت دولتی که پولی از جیب خودشون نمی خواهد بدهند نمي گذارد
  • CA ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    25 2
    برا پارس خودرو مهم نیست.از بیت المال داره میره
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    5 0
    با اين دوستمون موافقم تمام شرکت دنبال منافع خودشان هستند آنچه که مهم است دقت در زمان قراداد است .تراز مالي هم که دست خودشان است وقرار نيست به کسي پاسخ دهند البته نهايتا از کار برکنار مي شوند. پس مي خوريم
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    6 0
    هرچی سفارش بدی چین میسازه.
  • یک جانباز IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    6 0
    این مفت خواریها و خیانتها مربوط به مسئولین خرید است و سفارش از طرف همینها داده شده است که اگر دلسوزی پیدا شد پیگیری کند از این ببعد چه دسته گلهایی که پیدا خواهد شد
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    8 0
    خندم میگیره،چطور تو کشور ما،خودروسازها و بانک ها سر مردم کلاه میذارن و هیچکس جلوشونو نمیگیره؟ما پهباد آمریکارو میزنیم،چرا نمیتونیم جلوی دزدی تو روز روشن رو بگیریم
  • iman IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 2
    در سند فوق الذکر هیچ نامی از پارس خودرو نیامده است. خودرو برلیانس H200 ابتدا در سایپا تولید می شد و در سال 1396 خط تولید آن به شرکت پارس خودرو منتقل گردید. تمامی برلیانس های H200 تولید پارس خودرو با لاستیک بارز به مشتری تحویل داده شدند. در مورد کلیم (شکایت) قطعات نا منطبق مرسوم نیست که به محض مردود شدن قطعه هزینه آن مسترد گردد با توجه به حجم بالای مبادلات مالی شرکتها ممکن است با تاخیر انجام گردد. من قصد تطهیر فساد موجود در صنایع خودروسازی را ندارم اما در مورد این خبر اطلاع کافی دارم.
  • پدرام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    2 0
    کار، کار مختلسین وطنی است!!!!
  • وطن IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    1 0
    هر جا سخن از خودرو و قطعه بحث مرتبط صورت مي گيرد بايد يقين داشت مسئولين در حق ملت خيانت مي كنند خيانتي كه در 40 سال صنعت خودرو ثابت شده است خيانتي از جنس گران فروشي / عدم پاسخگويي / انحصار / تسهيلات دولتي از بيت المال به خودرو سازان / تسهيلات از جيب ملت ايران به خودسازان كه جملگي بي كيفيتي صنعت خودرو تا به امروز بوده است
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    1 0
    لاستیکهای H300 بوده اشتباه زدن اچ200!!!!!!!! شاید هم عمدی اسم عوض کردن
  • محسن رجبی IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    نکبت روزافزون ! بجای اینکه خودرو با کیفیت فرانسوی یا آلمانی سوار شیم مجبوریم ای لگن ها رو تحمل کنیم تا کی نمی دونم!!!
  • علی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    من با چینی ها کار کردم میگفتند کسانیکه برای قرارداد میروند در خواست پورسانت میکنند که ده درصد قرارداد است در نتیجه جنس درجه یک را نمیدهند جنس درجه سه را میدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس