سناتور ارشد روس

سناتور ارشد روسیه توقیف نفت‌کش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را با کمک نیروهای انگلیس اقدامی غیرقانونی و تحریک آمیز خواند.

به گزارش مشرق، «کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه می‌گوید که توقیف یک تانکر نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، غیر قانونی و اقدامی تحریک‌آمیز با هدف آغاز یک تقابل نظامی بوده است.

بنا بر گزارش خبرگزای «ریانووستی»، یک هفته پیش، نیروهای ویژه ارتش انگلیس با همکاری دولت محلی جبل‌الطارق به کشتی «گریس ۱» که حامل نفت ایران است، حمله و آن را توقیف کردند. لندن مدعی  شد که این اقدام را با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده است.

بیشتر بخوانید:

اقدام انگلیسی‌ها همسو با سیاست‌های خصمانۀ آمریکاست

هفته گذشته در واکنش به این اقدام انگلیس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سفیر انگلیس در تهران را احضار کرد.

علاوه بر این، امروز شایعاتی درباره تلاش ایران برای توقیف یک نفتکش انگلیسی در خلیج فارس در رسانه‌ها منتشر شد که در واکنش به این شایعه، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ایران امروز پنجشنبه ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس را تکذیب کرد.

کنستانتین کساچف رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه در رابطه با این شایعات در یادداشتی در صفحه‌ شخصی‌اش در فیس‌بوک تأکید کرد که این اتفاق سوالات زیادی را برانگیخته است: «اول از همه اینکه چرا قایق‌ها باید به کسی یورش ببرند که با کشتی جنگی اسکورت می‌شود و به موشک‌های ضد کشتی و سلاح‌های ضدهوایی ۳۰ میلی‌متری مجهز است؟»

این سناتور ارشد روس در ادامه، «توقیف غیرقانونی» نفتکش ایرانی را «به سخره گرفتن آشکار قوانین بین‌المللی و خرد جمعی» خواند و گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا تنها برای اروپا موضوعیت دارد و ابزاری نیست که در جامعه بین‌المللی و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده باشد. از همین رو، توقیف کشتی‌ها بر این قاعده و اساس، چالشی برای تمام جامعه بین‌المللی است.»

بنا به گفته کساچف، اتحادیه اروپا، آمریکا، و بریتانیا، که پشت این مسئله هستند، این بازی را شروع کرده‌اند. وی تأکید کرد: «موضع ما مشخص و صریح است:‌ این اقدامی غیر قانونی است و کاری است بر ضد کشورهای مستقل به این دلیل که آن‌ها مستقل‌اند.»

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس که کشورش کشتی مرتبط با ایران را توقیف کرده، امروز در اظهاراتی از افزایش تنش در خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و گفته بود که توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، اجرای تحریم‌های اروپا (در خصوص سوریه) بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس