کد خبر 974017
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
شورای نگهبان نمایه

به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام «شورای نگهبان» با ترکیب مشخص تشکیل می‌شود.

به گزارش مشرق، شورای نگهبان ۱۲ عضو دارد که شش نفر فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز و شش نفر حقوقدان مسلمان در رشته‌های مختلف حقوقی هستند.

انتخاب شش فقیه بر عهده مقام معظم رهبری است و شش نفر حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضائیه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با گزینه‌های حجت الاسلام رئیسی برای حضور در شورای نگهبان

دوره عضویت در شورای نگهبان شش سال می باشد و اعضای جدید باید تا سالروز تأسیس شورای نگهبان یعنی ۲۶ تیرماه معرفی و انتخاب شوند.

*اصل ۹۱ قانون اساسی روال و چگونگی انتخاب اعضای شورای نگهبان را به تفصیل بیان کرده است.

بر اساس اصل ۹۱ قانون اساسی، به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

۱- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز. انتخاب این عده با مقام رهبری است.

۲- شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به‌وسیله رئیس قوة قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند.

همچنین اصل سابق مصوب سال ۱۳۵۸ عنوان می‌کند، به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای ملی با آنها، شورایی به نام شورای نگهبان با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

۱- شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز، انتخاب این عده با رهبر یا شورای رهبری است.

۲- شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی، از میان حقوقدانان مسلمانی که به‌وسیله شورای عالی قضایی به مجلس شورای ملی معرفی می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس