ظریف نمایه

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اعضای شورای حکام نمی‌توانند درباره برجام تصمیم بگیرند و فقط می‌توانند اظهار نظر کنند، گفت: مکانیزم ماشه قابل اجرا نیست.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مکانیزم ماشه قابل اجرا نیست.

وی افزود: اعضای شورای حکام نمی‌توانند درباره برجام تصمیم بگیرند و آژانس در این باره می‌تواند اظهار نظر کند. 

بیشتر بخوانید:

ظریف با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق و گمانه زنی‌ها در خصوص آن، گفت: موضوع توقیف نفتکش ایرانی ربطی به مبادله با نازنین زاغری ندارد و تاکنون هیچ پیشنهادی با این مضمون از سمت بریتانیا نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: اقدام لندن در توقیف نفتکش ایرانی از نظر ما راهزنی دریایی است و اصلا جایگاهی ندارد که با این اقدام معامله‌ای انجام شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در زمینه آزاد کردن نفتکش توقیف شده ایرانی انجام شده است، گفت: دستگاه دیپلماسی ابزاری برای عمل متقابل ندارد و نمیتواند نفتکش روی دریا بگیرد، اقدامات دیپلماتیک ما می تواند احضار سفیر و یا حتی توئیت زدن باشد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور مشاور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در ایران، ادامه داد: هنوز من با ایشان دیدار نکرده‌ام و تازه وارد شده اند؛ بعد از ظهر من ایشان را می بینم موضع ما کاملا مشخص است، جمهوری اسلامی بر اساس برجام عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اروپایی‌ها خودشان هستند که آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل اصلی‌شان آمریکاست که از برجام خارج شده و باید بیایند این مشکل را حل کند. جمهوری اسلامی موضع صریح دارد؛ هیچگاه تحت فشار، مذاکره امکان پذیر نیست. باید فشارها و جنگ و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران متوقف کنند و برای اجرای برجام می شود صحبت کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص گام‌های پیش رو در برجام گفت: این مساله بستگی به خودمان دارد. برجام یک امکانی را به جمهوری اسلامی داده که بتواند از این امکان استفاده کند و گام‌هایی که ما می‌توانیم طراحی کنیم، گام‌هایی است که بستگی به خودمان دارد و ما این اقدامات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم، ادامه خواهیم داد.

ظریف خاطر نشان کرد: اینکه ما تلاش کنیم که زودتر از برجام خارج شویم، ممکن است برای برخی و برای نیازهای داخلی لازم باشد اما اگر در حوزه منافع ملی باشد، افرادی که باید تصمیم بگیرند، تصمیم می‌گیرند.

وزیر امور خارجه در مورد آخرین وضعیت پیگیری حقوقی تجاوز پهپاد آمریکایی اظهار داشت: اولین کسانی که برای پیگیری مساله پهپاد آمریکایی ورود کردند و مانع این شدند که آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلط به دنیا ارئه بدهند و شاید از این طریق مانع این شدند که آمریکایی‌ها فکر کنند می‌توانند عملی انجام دهند ما بودیم.

وی در این باره ادامه داد: در واقع همکاری بسیار خوبی که ما با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم، باعث شد ما بتوانیم به فاصله خیلی کمی هم سفیر سوئیس را احضار کنیم، اطلاع‌رسانی کنیم و هم به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم. ما همه اقدامات خود را انجام دادیم. البته ما پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    12 0
    ای کاش اروپایی ها چندتا ظریف داشتند یکم حقوقشون رو نقض میکردم در قبالش فقط حرف تحویلمون میدادن
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    0 1
    راست میگه اینا دو تا بحث کاملا جداست.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    12 2
    انگلیس ...عددی نیست فقط باید بعضی مسئولان بچه هایشان را از آنجا خارج کنند کار انگلیس را میسازیم
  • یحیی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    4 0
    وزارت خارجه فقط می تونه فشار ایمیلی بیاره. بعد حضرات بهشون بر می خوره بهشون بگی منفعل. این وضع دستگاه دیپلماسی ایران انقلابی هستش!
  • US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 0
    موضوع توقیف نفتکش ایرانی ربطی به مبادله با نازنین زاغری ندارد و تاکنون هیچ پیشنهادی با این مضمون از سمت بریتانیا نداشته‌ایم. وزیر خارجه کجایی عمو ؟ هی خط بده به انگلیسیها !!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    0 0
    آخه شما قبلا هم فرمودی ترامپ نمی تواند خارج شود ولی زرشک ،زرد درآمد فرمایشتان .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس