علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار

مرا بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری می‌شناسند. یکی از دلایلی که به سمت ساخت سریال رفتم، عدم اکران فیلم‌هایم بود. می‌خواستم فیلمسازی را فراموش نکنم!

به گزارش مشرق، مجموعه تلویزیونی «خانواده دکتر ماهان» به کارگردانی آقای علی‌محمد قاسمی و تهیه‌کنندگی آقای بهروز خوش‌رزم این شب‌ها از شبکه دو سیما در حال پخش است.سریال «خانواده دکتر ماهان» به مسائل زیست‌محیطی می‌پردازد و عمده قصه‌اش در شمال کشور می‌گذرد؛ البته راما قویدل در ابتدا این سریال را کلید زد اما سپس کار به قاسمی سپرده شد. با توجه به موضوع این سریال، لوکیشن‌های خاصش و همچنین تخصص قاسمی به‌عنوان مدیر فیلمبرداری، با این کارگردان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
رزومه موفقیت‌های علی محمد قاسمی کارگردان دو سریال زندگی از نو و دکتر ماهان

*جایگاه حرفه‌ای شما بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری شناخته شده است. مسیر جدیدی که از سریال «زندگی از نو» تا به امروز شروع کرده‌اید، چطور بوده است؟

من فیلم‌های کوتاه و مستند زیادی ساخته‌ام. شاید خیلی‌ها ندانند ولی من در این سال‌ها چهار فیلم سینمایی را هم کارگردانی کرده‌ام اما هیچ‌کدام تا به امروز اجازه اکران در داخل کشور را پیدا نکرده‌اند. 

بخشی از مجموعه فعالیت‌های علی محمد قاسمی در مقام فیلمبردار

بیشتر بخوانید:

پوپولیسم هنری، با پول حکومت علیه حاکمیت!

*دلیلش چه بوده است؟


فیلم‌های کوتاهم حضور بسیار زیادی در مجامع سینمایی بین‌المللی داشتند. در بیش از صد جشنواره خارجی حضور پیدا و موفقیت‌هایی هم کسب کردم. در سال83 اولین سینمایی بلندم را ساختم و در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر نمایش داده شد. در سال94 فیلم بعدی‌ام را کارگردانی کردم که آن هم در جشنواره فجر حضور پیدا کرد. دو فیلم آخری که ساختم هم به همت دوستان در وزارت ارشاد هیچ‌کدام فرصت نمایش در کشور را پیدا نکردند، پس قاعدتاً با مقوله کارگردانی غریبه نیستم!

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین

*حتماً همین‌طور است، اما به هرحال شناخت غالب از شما در حوزه فیلمبرداری است؛ مخالفید؟!


بله، مرا بیشتر به عنوان مدیر فیلمبرداری می‌شناسند. یکی از دلایلی که به سمت ساخت سریال رفتم، عدم اکران فیلم‌هایم بود. می‌خواستم فیلمسازی را فراموش نکنم!

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین

بیشتر بخوانید:

مدل عاشق اسرائیل در ایران کنسرت برگزار می‌کند؟ +عکس

* گویا در اعتراض به اکران نشدن فیلم‌هایتان سریال ساخته‌اید! حالا با این اوصاف آیا سوژه این کارها را هم دوست داشتید یا صرفاً ساخت برایتان مهم بود؟

قطعاً برایم اهمیت داشته است. به هرحال مخاطب سریال و تلویزیون طیف گسترده‌ای است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. جدای از خروجی تلویزیون، هنوز هم باید این رسانه را یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها دانست. تلویزیون در تمام خانه‌ها وجود دارد و می‌بینیم که بسیاری از فیلمسازان بزرگ هم گاهی برای این رسانه سریال تولید می‌کنند. این گستردگی تلویزیون هر فیلمسازی را برای کار در آن تحریک می‌کند. 

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین


*درباره لوکیشن و تصویربرداری سریال«خانواده دکتر ماهان» بگویید.


من تا به امروز 26 فیلم سینمایی را فیلمبرداری کرده‌ام. 9فیلم از آن‌ها در مناطق جنگلی شمال تولید شده است. به همین دلیل کار در مناطق جنگلی و کوهستانی را به خوبی می‌شناسم. پس از پیشنهاد همکاری توسط تهیه‌کننده، باتوجه به علاقه‌ام به مسائل زیست‌محیطی قبول کردم. درواقع فضای سریال‌هایم در ادامه کارهای سینمایی‌ام است. 

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین


*«خانواده دکتر ماهان» با دو فاز تولیدی مواجه شد؛ این موضوع در کنار تغییراتی که در فیلمنامه رخ داد چه سختی‌هایی دربرداشت؟


معمولاً آدم‌ها ترجیح می‌دهند کاری را که کس دیگری شروع کرده ادامه ندهند؛ اما به هرحال نمی‌توان یک پروژه را نیمه‌تمام گذاشت. ضمناً با خانواده آقای خوش‌رزم دوستی داشتم که به همین خاطر علاقه داشتم برای حل این مشکل کمکی کرده باشم. 

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین

*تغییرات اساسی در فیلمنامه هم به‌دلیل حضور شما و نظرات خودتان بود؟


بله، همین‌طور است. وقتی نفر دومی به‌عنوان کارگردان به یک پروژه اضافه شود، طبیعی است که نظرات خودش را در فیلمنامه دنبال کند. فیلمنامه قبلی، خیلی با واقعیات مناطق جنگلی مطابقت نداشت. 

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین


*مخاطب آن نسخه نوجوانان بودند؟


بله، قرار بود مخاطب نوجوان باشد؛ اما باتوجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی برای همه اعضای خانواده و همچنین مشکلات تولیدی و هزینه‌هایی که صرف شده بود، قاعدتاً دنبال راه‌حلی بودیم که هم پاسخگوی هزینه‌ها باشیم و هم از نظر قصه با واقعیات مسائل زیست‌محیطی مطابقت داشته باشد. نسخه اولیه مبنای تحقیقاتی درستی نداشت. 


*در قصه این سریال به چالش بین ماموران جنگلبانی و حتی خلاف‌های قانونی در آن مجموعه ورود می‌شود. چطور شد که سراغ این موضوع رفتید؟


در سال73 برای شبکه چهار مجموعه مستندی درباره مسائل جنگل‌های شمال ساختم. تقریباً نقطه به نقطه مساله را می‌شناختم. به واسطه دوستانم در سازمان محیط‌زیست شناخت قابل توجهی نسبت به مشکلات آن حوزه پیدا کردم. تلویزیون به این مشکلات ورود جدی نکرده بود به همین خاطر احساس کردیم جا دارد به آن ورود کنیم. ضمناً وقتی قرار است درامی شکل بگیرد نیاز به تنش، گره و... است. موردی که گفتید به ما اجازه این کار را می‌داد و می‌توانستیم زشتی پنهان‌شده در پشت زیبایی جنگل‌ها را نشان دهیم. 

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین


*عمده لوکیشن‌های شما فضای جنگلی است. باتوجه به رطوبت و نور آنجا، در طول روز چقدر امکان تصویربرداری داشتید؟


سعی کردیم در طول روز به‌طور میانگین هفت دقیقه تصویر بگیریم. در جنگل، گرما و رطوبت اذیت‌مان می‌کرد اما ما کارمان را به خوبی انجام دادیم.

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین

*با توجه به لوکیشن خارج از تهران، چینش بازیگران را چطور به نتیجه رساندید؟


حدود 90درصد از بازیگرانی که جلوی دوربین نرفته بودند با تغییر نقش همراه شدند. به هرحال کار خارج از محیط تهران مشکلات خاص خودش را دارد و باتوجه به شناخت ما از بازیگران، نهایتاً گروه خوبی مهیا شد. با بخشی از عوامل و بازیگران در سریال قبلی هم همکاری کرده بودم. آقای مهرداد یزدانی به‌عنوان سرپرست گروه کارگردانی نقش مهمی در انتخاب بازیگران داشت و همگی سعی کردیم طیفی از دوستان را به دور هم جمع کنیم که با این کار همخوان، همفکر و همراه باشند. انصافاً تمام بچه‌های تولید و بازیگران در کنار تمام مشکلات اسکان و آب‌وهوا، به طور کامل با مجموعه همراه شدند.

علی محمد قاسمی کارگردان و فیلمبردار پشت دوربین

خیلی دوست داشتم این تلاش‌ها از طرف تلویزیون دیده و قدر دانسته بشود. متاسفانه دراین زمینه تلویزیون کم‌لطفی کرد. به نظرم در کارهایی مثل این سریال که همه عوامل با جان و دل همراه هستند، لااقل می‌شود دستمزدشان به شکلی درست پرداخت شود. البته همه ما به مشکلات اقتصادی تلویزیون آگاهیم اما می‌شود در این زمینه مدیریت بهتری صورت بگیرد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس