لئون پانه‌تا

وزیر دفاع اسبق آمریکا با انتقاد از سیاست‌های کشورش در برابر ایران گفت که اینطور نیست که آمریکا به راحتی ایران را هدف قرار دهند و ایران هم واکنشی نشان ندهد.

به گزارش مشرق، «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع اسبق آمریکا در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» درباره سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ایران به ویژه اظهارات چندی پیش وی مبنی بر اینکه در آخرین لحظه از حمله به ایران منصرف شده است، موضع‌گیری کرد.

بیشتر بخوانید:

تشکیک پانه‌تا درباره دلیل ترامپ برای لغو حمله به ایران

اشپیگل از پانه‌تا پرسید که آیا او پیش از این چیزی شبیه به این را دیده است؟ وی در پاسخ گفت: «نه من ندیده‌ام. در مجموع وقتی که شما از چنین عملیات‌های نظامی حرف می‌زنید، مدت زمان زیادی در شورای امنیت ملی درباره گزینه‌های مختلف و پیامدهای هر کدام از گزینه‌ها بحث می‌شود و معمولاً توافقی بزرگ با درنظر گرفتن محاسن و معایب چنین اقدام نظامی صورت می‌گیرد و در این صورت رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرد که می‌خواهد این ماموریت را انجام دهد یا خیر. تجربیات من نشان می‌دهد که زمانی که رئیس‌جمهور درباره اجرایی شدن این اقدام تصمیم می‌گیرد، آن را اجرا می‌کند.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا درباره اینکه از دید وی شرایط در منطقه خلیج‌فارس تا چه حد خطرناک است، هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی را یادآور شد و ضمناً ایران را به حمله به نفتکش‌ها متهم کرد. وی افزود: «خطر البته این است که هرچه چنین تنش‌هایی افزایش یابند، خطر اشتباه محاسباتی، اشتباه در قضاوت و خطای انسانی هم از جانب هر دو طرف تشدید می‌شود که می‌تواند به تقابل نظامی منتهی شود.»

وی در ادامه گفت: «وقتی که من در وزارت دفاع بودم، ما همیشه پیش‌بینی می‌کردیم که اگر شما، اهدافی اعم از سایت‌های موشکی یا تاسیسات و یا دیگر اهداف در ایران را هدف قرار دهید، ایران قطعاً با شلیک موشک به پایگاه‌های نظامی ما در خلیج (فارس) یا اسرائیل واکنش نشان خواهد داد. آنها سیستم موشکی کارآمدی دارند.»

پانه‌تا در این زمینه گفت که ایران به این منظور مجموعه‌ای از گزینه‌ها را در اختیار دارد و شرایط به گونه‌ای نیست که آمریکا به راحتی اهدافی در ایران را بمباران کند و بدون اینکه بهای آن را بپردازد، برود.

خبرنگار این نشریه آلمانی درباره کارایی سیاست فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران دنبال می‌کند هم گفت: «من از جنبه‌های مختلف درباره چنین راهبردی نگرانم.او از راهبرد فشار حداکثری در برابر کره‌شمالی استفاده کرده است و ما اکنون هیچ برنامه‌ای برای خلع‌سلاح هسته‌ای نمی‌بینیم. او همین راهبرد را در زمینه تجارت و تعرفه‌ها به کار برده است و همچنان مسایل مربوط به تعرفه‌ها و امور بازرگانی حل نشده است. او راهبرد فشار حداکثری را با ایران به کار گرفته است… شما می‌توانید فشار حداکثری اعمال کند، می‌توانید بحران ایجاد کنید اما بهتر است که برنامه بهتری برای حل این مسئله داشته باشید و من فکر نمی‌کنم که او تا این حد به مسئله فکر کرده باشد.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها فکر می‌کنند که با یک رئیس‌جمهور مواجه هستند که فردی غیرقابل پیش‌بینی و (در کارهایش) قطعیت ندارد و تقریباً درباره مسیری که برای حل این مسایل در پیش می‌گیرد، اطمینان ندارد. واقعیت این است که رئیس‌جمهور می‌گوید که مسئله اصلی این است که باید مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای شد اما همزمان همان فرد توافق هسته‌ای با ایران را پاره کرد؛ یعنی تنها طرحی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود و به اندازه کافی در ایران پریشانی ایجاد می‌کند که آنها اطمینان ندارند که اگر با رئیس‌جمهور پای میز مذاکره حاضر شوند، آیا او سر حرف خود خواهد ماند (یا خیر).»

اشپیگل در ادامه پرسید که از دید پانه‌تا بهترین اقدام برای برون رفت از شرایط کنونی چیست؟ وی در پاسخ گفت: «من فکر می‌کنم که بهترین رویکرد برای آمریکا این خواهد بود که مطمئن شود، ما قدرت نظامی کافی برای دفاع از نیروهای خود در منطقه داریم. نکته بعدی اینکه قطعاً ضروری است که ما تنگه هرمز را با توجه به ولع جهانی به نفت که از این مسیر عبور می کند، باز نگه داریم. نه فقط امنیت ملی ما بلکه اقتصاد جهانی به آن وابسته است. سومین مسئله این است که به دلیل اعتماد کم میان ایران و آمریکا، رویکرد بهتر برای تلاش در جهت باز کردن کانال دیپلماتیک با استفاده از هم‌پیمانان ما یعنی آلمان، بریتانیا، فرانسه و روسیه و چین خواهد بود. همه این کشورها در توافق هسته‌ای با ایران حضور دارند.»

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت که در دو سال و نیم از مدت ریاست‌جمهوری ترامپ، خودداری وی از اقدام نظامی علیه ایران تنها اقدام درست وی بوده است. وی درباره موضع‌گیری افکار عمومی در آمریکا در ارتباط با اقدام نظامی این کشور هم گفت که از دید وی تجربه جنگ عراق همچنان بر باورهای عمومی در آمریکا تاثیر دارد و مردم معتقدند که جنگ ضرورت ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    0 0
    اگر می دانستند که حمله به ایران می تواند امنیت و منافعشان را حتی در کوتاه مدت تأمین کند این کار ار می کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس