دادگاه نمایه

دومین جلسه دادگاه بررسی پرونده شرکت هرمی فایننشیال در شیراز و به ریاست قاضی سید محمود ساداتی برگزار شد.

به گزارش مشرق، امروز جلسه شعبه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدین و اخلالگران در نظام اقتصادی، پولی و ارزی در شیراز به‌ریاست قاضی سید محمود ساداتی و مستشاری قاضی رجایی‌نیا تشکیل شد و به پرونده ۱۵ متهم شرکت هرمی فایننشیال رسیدگی شد.

در این زمینه:

فیلم / واریز پول‌های میلیاردی مردم برای شخصیت خیالی!

صف متهمان ۱۴ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه + عکس

حقوق ۳۰۰ میلیونی مدیر بانک سرمایه

متهمان این پرونده عبارتند از: شهرام حمامی ترقی، امیر بهاری، معین گرگین، آرش آزادی، حمزه قنبری، ستار طاهری، امیرحسین سلیمان حشمتی، کامران قطعی، علی اکبر اصغری شیرازی، قاسم داوران، بابک بادقت، رضا زاهدی، شاهین همتایی و پگاه حمامی ترقی متهمان ردیف یک تا ۱۴ هستند که براساس کیفرخواست متهم به اخلال در نظام اقتصادی و پولی از طریق عضوگیری در گروه به‌منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا و توسعه زنجیره انسانی بوده است.

متهم ردیف ۱۵ این پرونده اردشیر آزادی است که متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع با مبلغ ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ دلار آمریکا است.

براساس کیفرخواست صادر شده این افراد متهم به فعالیت در شرکت هرمی فایننشیال هستند و سبب خروج بیش از هزار میلیارد ریال ارز و ثروت ملی از کشور شدند. اساس تجارت این شرکت باینری (شبکه گیلاسی) بوده و امکان برداشت، خرید و فروش سرمایه نبوده است.

همچنین در متن کیفرخواست آمده است که برای افرادی که در این شرکت فعال بودند و در این دادگاه به‌عنوان متهم حضور دارند، در دبی و گرجستان کلاس‌های توجیهی و آموزشی برگزار شده است.

متهم: پدرم به نام من اکانت ثبت کرد؛ اعتراض نکردم

در دومین جلسه ابتدا ادامه بررسی اتهام پگاه حمامی ترقی برگزار شد که در جلسه نخست ناتمام مانده بود. این متهم همچنان که در گزارش جلسه نخست نیز قید شد، منکر ثبت هرگونه اکانت در شرکت فایننشیال به نام خودش بود در حالی که براساس قرائت قاضی از اظهاراتش در جلسات بازجویی عنوان کرده بود «اکانتی به نام بنده توسط پدرم برای من ثبت شده است».

متهم در پاسخ به قاضی پس از قرائت اظهاراتش گفت: «لابد پدرم اکانت ساخته است، خودش باید جوابگو باشد». وی منکر هر گونه اطلاع از این جریان شد در حالی که در اظهاراتش به صراحت به این موضوع اشاره کرده بود.

وی همچنین منکر اطلاع از فعالیت پدرش شهرام حمامی ترقی در زمینه فایننشیال و ارتباطش با شاگردان و همکاران پدرش شد و پس از اینکه قاضی اظهارات متناقض وی را قرائت کرد؛ چنین گفت: «اظهارات هم متناقض و مضحک است».

در این لحظه قاضی محسن رجایی‌نیا که به عنوان مستشار این دادگاه حضور دارد، خطاب به متهم گفت: «شما از سویی مدعی فشار در جلسات بازجویی می‌شوید و از طرفی با این اظهارات دارید از خودتان سلب اتهام می‌کنید. شما باید متناسب با اتهامات صحبت کنید. وقتی این چنین منکر نقش خود می‌شوید یعنی این اندازه آزادی داشتید و اجباری برای اقرار نبوده است».

قاضی ساداتی نیز خطاب به متهم بیان کرد که شما نقش واسطه در فعالیت‌های پدرتان داشتید که نشان از اطلاع شما از فعالیت‌های شرکت و پدرتان دارد علاوه بر این پیامک‌های شما ارتباط شما با دیگر شاگردان و همکاران پدرتان را نیز ثابت می‌کند.

متهم پس از اینکه قاضی از ثبت اکانتش در سیستم براساس اسناد و عدم تغییر آن سخن گفت، باز شدن اکانت توسط پدرش را تائید کرد. قاضی رجایی‌نیا از متهم درباره واکنشش نسبت به این موضوع پرسید که متهم پاسخ داد: ۳ ماه قبل از این جریانات دستگیری از این موضوع مطلع شدم و به دلیل اینکه می‌دانستم پدرم کاری به ضرر من نمی‌کند، واکنشی نشان ندادم.

وی همچنین اقرار کرد که از فعالیت‌ها و قرارهای پدرم مطلع بودم و می‌دانستم شرکتی به این نام وجود دارد اما از جزئیات آن و نحوه فعالیت پدرم بی‌اطلاع بودم. متهم همچنین اقرار کرد که پدرش روزانه وضعیت حساب شرکت را رصد می‌کرده و متناسب با بالا و پایین شدن نرخ دلار اقدام به خرید و فروش می‌کرده است.

اعتماد دوستی که دردساز شد

کامران قطعی، دیگر متهم این پرونده بود که براساس قرائت کیفرخواست به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و پولی از طریق عضویت در گروه فایننشیال به منظور کسب درآمد دستگیر شده است. وی سابقه فعالیت در آژانس هواپیمایی را داشته و براساس گفته‌های قاضی ساداتی بیش از ۴۶ میلیارد و ۸۸۳ میلیون ریال گردش مالی داشته است.

وی سرمایه‌گذاری خود در شرکت فایننشیال را پذیرفت و نحوه سرمایه‌گذاری خود را از طریق یکی از همکارانش در دبی توضیح داد. این متهم با بیان اینکه سابقه دوستی ۱۵ ساله با همکارم داشتم، گفت: این سابقه سبب اعتماد من به وی شد علاوه بر آن پلیس فتا را نیز چک کرده بودم و منعی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت ندیدم.

براساس اظهارات این متهم، وی از طریق یک حساب واسطه‌ای پول را به تومان واریز می‌کرده و سودش را هر ماه دریافت می‌کرده است. این متهم همچنین گفت: محمد همتایی؛ دوستم؛ برای ۶ نفر از اعضای خانواده‌ام ۴ اکانت ثبت کرد که پس از مدتی به دلیل عدم افزایش نقدینگی توسط شرکت تسویه و از دور خارج شدند.

وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر مقدار سود گفت: یک سال عضو بودم که ماهیانه ۸۰۰ دلار دریافت می‌کردم که از طریق محمد همتایی به حساب بانک صادرات تومان واریز می‌شد و من هم تومان دریافت می‌کردم. این متهم در اظهاراتش تاکید کرد که نه موقع پرداخت و نه دریافت دلاری رد و بدل نشده است.

عدم آگاهی و پرسش از مراجع ذی‌صلاح

بابک بادقت، متهم دیگر این پرونده که به جایگاه فراخوانده شد. وی نیز متهم به اخلال در نظام اقتصادی و پولی از طریق عضوگیری در گروه به‌منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا و توسعه زنجیره انسانی است.

گردش مالی وی براساس قرائت قاضی ساداتی بیش از ۹ میلیارد و ۳۱۸ میلیون ریال بوده است. این متهم نیز اقرار کرد که از طریق قاسم داوران از دیگر متهمان این پرونده با موضوع سرمایه‌گذاری در شرکت فایننشیال آشنا شده است.

وی گفت: به من گفتند که سود از طریق بانک صادرات واریز می‌شود و دیگر اینکه یکی از مسئولان در بخش اقتصادی وزارت اطلاعات این نوع سرمایه‌گذاری بدون اشکال دانسته به همین دلیل من هم اعتماد کردم. این متهم مدعی شد که از ماجرای فعالیت شرکت اطلاع نداشته است. وی تصریح کرد: به من گفتند که شرکت در بورس فعالیت می‌کند من نیز به دنبال درست و غلط ماجرا نرفتم.

قاضی ساداتی از این متهم درباره زیرمجموعه‌هایش پرسید که وی منکر شد و گفت: من زیرمجموعه‌ای نداشتم اما قاسم داوران برای من زیرمجموعه انتخاب کرد و حق کمیسیونش را نیز خودش گرفت که ۳ نفر آنها خواهر و خواهرزاده‌های من بودند و یک نفر نیز نمی‌شناسم.

این متهم اقرار کرد که ۶ ماه فعالیت داشته که اصل پول و سودش را به مبلغ هر ماه ۸۰۰ دلار دریافت کرده است. همچنین وی به حضور در یک مهمانی اقرار کرد که تقاضا برای گرفتن زیرمجموعه را رد کرده است.

هشدارهای به موقع از سوی مسئولان داده شود

قاسم داوران دیگر متهم این پرونده بود؛ وی دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران است. این متهم از طریق شوهر خاله هندی‌اش که ساکن ایران نیز نیست، عضو این شرکت شده و پس از آن با تبلیغ و عضوگیری در ایران فعالیت کرده است.

وی زیرمجموعه ایرانی خود را ۵ نفر عنوان کرد و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه ۲۲ نفر در زیرمجموعه شما ثبت شده است، گفت: دیگر زیرمجموعه‌ها هندی هستند که ارتباطی به من نداشته و از هند عضو شدند.

این متهم افزود: در ابتدا ۳ هزار دلار سرمایه‌گذاری کردم که ماهیانه ۵۰۰ دلار دریافت می‌کردم و ۲ اکانت داشتم؛ یکی به نام خودم و دیگری به نام یکی از دوستانم.

وی در پاسخ به سوال قاضی که چرا با وجود اطلاع از نحوه فعالیت شرکت اقدام به عضویت کرده است، بیان کرد: از دوستی که مسئولیت حراست بانک صادرات را داشت استعلام کردیم که گفتند مشکلی ندارد. این متهم همچنین مدعی شد که یک سال قبل درباره جرم بودن این فعالیت قانونی نبوده است.

قاضی در پاسخ به ادعای این متهم گفت: قانون اخلالگران مربوط به سال ۸۴ است پس باید مطابق قانون عمل می‌کردید. متهم با ارائه اسنادی از شرکت مبنی بر وجود سهام اسلامی سعی در مشروعیت بخشی به فعالیتش داشت که قاضی این موضوع را رد کرد و گفت: این شرکت در حوزه اقتصاد کشور فعالیت نمی‌کرده و بانک مرکزی نیز فعالیت آن را تائید نکرده است، در نتیجه خلاف قانون و خلاف شرع است.

متهم در پایان ادعا کرد که اگر دستگاه‌های امنیتی از ابتدای فعالیت شرکت در ایران هشدارهای لازم را داده بودند، ما نیز وارد این چرخه نمی‌شدیم اما اطلاع و هشداری از سوی دستگاه‌های امنیتی داده نشده است.

پیامک‌های راستگو

علی اکبر اصغری شیرازی، دیگر متهم این پرونده بود که امروز به جایگاه احضار شد. وی با تحصیلات دیپلم متهم به اخلال در نظام اقتصادی از طریق عضویت و افزایش اعضا در شرکت فایننشیال به منظور کسب درآمد است.

وی ابتدا نحوه ورود خود به این شرکت را از طریق محمد همتایی که از بستگانش بود، اعلام کرد و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و سرقت از منزلش را دلیل فعالیت دانست.

این متهم همچنین منکر هر گونه فعالیت گسترده تبلیغی، وجود زیرمجموعه و داشتن سرگروه شد علاوه بر آن وی در ابتدا به گونه‌ای در دادگاه رفتار کرد که گویی هیچ اطلاعی از شرایط شرکت نداشته است اما پس از قرائت پیامک‌ها و چت‌های ارسالی و دریافتی وی توسط قاضی مشخص شد که کاملاً از شرایط شرکت مطلع بوده و در تهییج و تحریک افراد برای عضویت نیز نقش داشته است.

این جلسه دادگاه از ساعت ۱۰ صبح تا اذان ظهر طول کشید و جلسه سوم بررسی متهمان پرونده شرکت هرمی فایننشیال در استان فارس به شنبه ۱۵ تیرماه موکول شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس