پرونده «اسدی» پس از یک سال به کجا رسید؟/وزارت خارجه پاسخگو باشد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: وزارت خارجه باید به صورت جدی پیگیری های لازم را برای احقاق حقوق دیپلمات‌های ایرانی انجام دهد و در مورد پرونده «اسدالله اسدی» نیز در طول یک سال گذشته پاسخگو باشد.

به گزارش مشرق، حسین سبحانی‌نیا عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایران در اتریش، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی دیپلمات‌ها در سراسر جهان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند و حتی اگر مرتکب خلافی هم شوند، بازداشت نخواهند شد و اگر این اتفاق بیافتاد نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی به حساب می‌آید که در مورد آقای اسدی هم این اتفاق رخ داد.

وی گفت: مصونیت دیپلماتیک یک اصل پذیرفته شده در همه جهان است که این موضوع هم برگرفته از معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی است که این حق را به دیپلمات‌ها داده است. کشور متوقف فیه، هم باید حقوق دیپلمات‌ها را رعایت کند و فراتر از آن باید در حفظ و صیانت از هر مکانی که در قالب سفارت یا کنسولگری کشور دیگری شناخته می‌شود هم تمام تلاش خود را به کار گیرد.

بیشتر بخوانید:

سبحانی‌نیا تصریح کرد: کشورها در صورت ارتکاب تخلفی از سوی دیپلمات‌های مقیم، از طُرق مختلف و راه‌های دیگر غیر از بازداشت با آن دیپلمات برخورد می‌کنند، به طور مثال با عنصر نامطلوب معرفی کردن آن دیپلمات‌، وی را اخراج می‌کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بر اساس همین کنوانسیون‌های بین المللی کشورها حق دارند که اگر کشوری دیپلمات‌های آن کشور را اخراج کرد، آنها هم با اقدام متقابل دیپلمات‌های آنها را اخراج کنند. موارد متعددی هم در جهان شاهد بودیم که چنین اتفاقی افتاده است بنابراین، حقی طبیعی و قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی ما هم باید بتواند از حقوق اتباع ایرانی و به خصوص دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای مختلف به خوبی دفاع کند، تصریح کرد: در موضوع آقای اسدی هم باید اقدامات لازم صورت گیرد و کشورهایی که در این موضوع نقش داشتند باید بدانند و متوجه این امر باشند که اگر آنها در این خصوص مرتکب اشتباهی شدند، دیپلمات‌های آنها در ایران هم در معرض اقدام متقابل هستند.

سبحانی‌نیا گفت: ما باید در خصوص پرونده آقای اسدی کلیه اقدامات لازم را برای باز پس گیری حقوق وی به عنوان یک ایرانی و یک دیپلمات با حق مصونیت دیپلماتیک انجام دهیم و از طرق مقتضی اعتراض کنیم و اگر اعتراضات ما نتیجه نداد، اقدام متقابل انجام دهیم وگرنه این می‌تواند منجر به ایجاد رویه نامناسبی برای سایر دیپلمات‌های ما در کشورهای دیگر شود؛ از این رو وزارت خارجه باید پاسخگو باشد که در این یک سال که آقای اسدی بازداشت شده است، چه اقداماتی را انجام داده است؟

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: اگر سُستی و اهمالی در این پرونده صورت گیرد می‌تواند منجر به تضییع حقوق حقه اتباع و دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای مختلف جهان شود و این موضوع مهم بر عهده وزارت خارجه است که به صورت جدی پیگیری‌های لازم را برای احقاق حقوق از دست رفته دیپلمات ایرانی بازداشت شده ما انجام دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 0
    یکی از افسرهاشون رو تو ایران میگرفتید خودشون میومدن پای میز مذاکره امان از ترس
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 0
    مردم ایران،چونان عزت و اعتباری به شما برگردونیم که دیپلمات ها هم در امان نباشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس