مناظره

نامزدهای متعدد به نقد سیاست جنگ‌طلبانه آمریکا علیه ایران پرداختند و در عین حال تأکید کردند برجام اگر هم خوب بوده، برای زمان خودش بوده و حالا باید با مذاکرات جدید توسعه یابد.

سرویس جهان مشرق- چهارشنبه و پنج‌شنبه دو گروه از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در میامی به مناظره ایستادند و در مورد مهمترین مسائلِ داخلی و خارجی این کشور به نقد دیدگاه یکدیگر و سیاست دولت ترامپ پرداختند. ایران نیز که چند روز قبل از این مناظره پهپاد آمریکایی را ساقط کرده بود، پایش به مناظره باز شد.

تعداد نامزدهای دموکرات آن قدر زیاد است که کمیته مرکزی حزب مجبور شد دو شب را به مناظره اختصاص دهد و در هر شب ۱۰ نامزد. برخی نامزدها مانند هریس با افزایش چشمگیر رأی پس از مناظره روبرو شدند و برخی مانند ارورکه بازنده نام گرفتند.

نکته جالب در ارائه دیدگاه نامزدها این بود که بسیاری از آنها از وقوع جنگ با ایران بیم دارند و در عین حال، برجام را کافی ندانسته و برنامه دارند برای توسعه آن به مسائل دیگر با ایران وارد گفتگو شوند.

ایران علیه آمریکا تهدیدزایی می‌کند یا آمریکا علیه ایران؟

ابتدای مناظره اول که چهارشنبه‌شب برگزار شد، یکی از دو مجری به عنوان اعلام برنامه گفت: «قصد داریم در مورد تنش با ایران، تغییرات آب و هوایی، و البته اقتصاد صحبت کنیم، یعنی همان میز صبحانه‌ای که خیلی از آمریکایی‌ها هر روز با آن روبرو می‌شوند». منظور او از تنش با ایران، همان اسقاط پهپاد آمریکایی بود.

اما جالب است که در ادامه مناظره و زمانی که از نامزدها خواسته شد مهمترین تهدید ژئوپولتیک علیه ایالات متحده را نام ببرند، تنها یک نفر، یعنی کلوبوچار بود که از ایران نام برد. دیگران به چین، تغییرات آب و هوایی، روسیه و حتی ترامپ اشاره کردند. این یعنی نامزدهای دموکرات نیز بر جنگ‌طلب‌بودن دولت آمریکا صحه گذاشتند و تخاصم میان دو کشور را از ناحیه ترامپ می‌دانند. در ادامه مناظره این امر با صراحتِ بیشتری بیان شد.

دانلود فیلم نظرخواهی سریع از نامزدها در مورد مهترین تهدید ژئوپولتیک علیه آمریکا

برای برجام چه برنامه‌ای دارید؟ ناقص است؟!

هالت از مجریان مناظره اول با اشاره به موضوع ایران از نامزدها پرسید: «تانکرها مورد هدف قرار می‌گیرند و یک پهپاد آمریکایی ساقط شده است. تهدیدات نگران‌کننده‌ای هم از سوی ایالات متحده و هم ایران بروز کرده است. لطفاً یک لحظه به این فکر نکنید که چه شد به اینجا رسیدیم چون من می‌خواهم بدانم … کدام یک از شما به عنوان رئیس‌جمهور می‌خواهید توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را به همان صورتی که در اصل مورد مذاکره قرار گرفته امضا کنید؟»

در این لحظه همه به جز سناتور بوکر رأی مثبت دادند اما بعداً معلوم شد الان دیگر از برجام راضی نیستند! ابتدا بوکر به عنوان مخالف برجام در جواب مجری گفت: «اول از همه بگویم که خروج از توافق یک اشتباه بود و اینکه اکنون چنین خصومتی می‌بینیم، یکی از دلایلش همین است که ترامپ ما را به سمت یک وضعیت خطرناکتر بُرد… ما باید دوباره مذاکره کنیم و به توافق برگردیم… و اگر این فرصت را داشته باشیم که توافق بهتری را بقبولانیم این کار را خواهم کرد».

مجری سپس از کلوبوچار پرسید که او نیز با وجود رأی مثبتش گفت: «این یک توافق ناقص بود ولی برای زمان خودش خوب بود. من تلاش خواهم کرد پایانِ قرارداد را عقبتر بیاندازم». وی از اینکه ایران در حال عقب‌نشینی از تعهداتش هست ابراز نگرانی کرد و آن را تقصیر ترامپ دانست: «او ما را از زمانی که ریاست‌جمهوری را برعهده گرفت، ناامن‌تر کرده است… این رئیس‌جمهور یک توییت با جنگ فاصله دارد. من فکر کنم ما نباید سیاست خارجی خود را ساعت ۵ صبح در لباس حمام مدیریت کنیم!»

سپس نوبت گابارد شد که در اظهارنظرهای قبلی‌اش به حدی پیش رفته بود که می‌شد او را یک ایران‌دوست خطاب کرد. اما حتی او هم به برجام رحم نکرد: «این رئیس‌جمهور و جوجه‌شاهین‌های کابینه‌اش ما را تا مرز جنگ کشانده‌اند. من در اوج جنگ عراق در سال ۲۰۰۵ میلادی شرکت داشته‌ام، جنگی که جان ۴۰۰۰ تن از برادران و خواهران من را در لباس خدمت گرفت. مردم ایران باید بدانند که جنگ با ایران به مراتب از جنگ عراق، ویران‌کننده‌تر و پرهزینه‌تر است. جان تعداد بیشتری را می‌گیرد و بحران مهاجرت را تشدید می‌کند و به ایران هم محدود نمی‌ماند».

گابارد ادامه داد: «ما باید به توافق هسته‌ای برگردیم و برای بهبود آن دوباره مذاکره کنیم چون یک توافق ناقص است. مسائلی مانند توسعه موشکی هست که باید در نظر گرفته شود».

مجری بیش از این به نامزدها فرصت نداد صحبت کنند و الا به نظر می‌رسد تعداد بیشتری از آنها با پررویی تمام در نقد برجام سخن می‌راندند!

جنگ با ایران، یک جنگ تمام‌نشدنی

در مناظره دوم، مجری از نامزدها پرسید به عنوان رئیس‌جمهور، رابطه ایالات متحده با کدام کشور را بازتنظیم می‌کنید؟ نامزدها در پاسخ به اتحادیه اروپا، چین، همه دنیا، ناتو، اشاره کردند و در این میان، کریتسین جیلیبرند از ایران نام برد: «رئیس‌جمهور ترامپ در آستانه جنگ با ایران قرار گرفته است. اولین اقدام من پرداختن به پرونده ایران برای تقویت ثبات در منطقه و اطمینان از این مسأله است که ما یک جنگ ناخواسته و تمام‌نشدنی را آغاز نمی‌کنیم».

در قسمت دیگری از این مناظره از جو بایدن و برنی سندرز خواسته شد در مورد ورود به یک جنگ دیگر صحبت کنند که سندرز گفت: «یکی از تفاوت‌های من و جو این است که او زمانی که عضو کنگره بود به جنگ در عراق رأی مثبت داده است در حالی که ن به رهبری مخالفانِ این جنگ فاجعه‌بار می‌پرداختم». وی سپس به تلاش ناکامش برای پایان‌دادن به کمک‌های آمریکا به ریاض و تداوم «وحشتناکترین فاجعه بشردوستانه روی زمین» اشاره کرد و نهایتاً گفت:

«بگذارید شفاف باشم. من هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم تا از جنگ با ایران جلوگیری کنم، جنگی به بسیار بدتر از جنگ فاجعه‌بار در عراق خواهد بود».

منابع

https://www.vox.com/2019/6/27/18760771/democratic-debate-2019-gabbard-iran-central-america-foreign-policy

https://www.vox.com/2019/6/28/18904938/who-won-the-democratic-debate-night-two

https://time.com/5615358/2020-first-democratic-debate-transcript

https://www.washingtonpost.com/politics/2019/06/28/transcript-night-first-democratic-debate/?utm_term=.c779328aabcc

https://www.realclearpolitics.com/video/2019/06/26/democratic_presidential_candidates_name_biggest_threats_to_us_china_climate_change_nuclear_weapons.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • جبهه اصلاحات IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    6 39
    احسنت باید مذاکرات جدید را با دموکرات ها کلید بزنیم .
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      9 2
      خوبی؟
    • US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      6 2
      تو خواب شب هم نخواهید دید تموم شد اون دوران
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 0
      همه شان گفته اندتوافق هسته ای با ایران "ناقص" هست. اینها دقیقا هم نظر ترامپ هستند منتها قلدری نمی کنند. به عبارتی اینها نمود عینی بخش "هویج" در سیاست خارجی واحد چماق و هویج هستند و هیچ تفاوتی در اهداف با امثال جمهوری خواهشان ندارند.
  • محمد IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    17 3
    بزن در رو دیگر تمام شد . با وجود تمام اختلافات داخلی و اختلاف آرا، در صورت بروز جنگ ایران بیشتر و بهتر از ۸سال جنگ جلوی آمریکا می ایستد.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      5 6
      برجام هیچ چیزی برای امریکا نداشتوتیم مذاکره کننده قدرتمند ایران سر امریکا(شیطان بزرگ) کلاهی گذاشتن که بعد از دو سال تازه فهمیدن.اگه کارتو بلد باشی مذاکره حتی با شیطان بزرگ! هم ترسی نداره
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 9
    دلواپس ها با نگرانی منتظرند تا یک دموکرات برنده بشه اما به نظر می رسه ترامپ رقیب قدری نداشته باشه البته نمیشه پیشبینی کرد
    • 2020 IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      12 4
      ما دلواپس انتخاب یک دموکرات هستیم که با دستکش مخملی روی پنجه چدنی و با کمک افسادطلبان باز مردم رو فریب دهند و ننگ نامه دیگری بر ما تحمیل کنند.
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    12 2
    این یعنی توان هسته‌‌ای کشور را باید به بالاتر از قبل برجام ارتقا داد تا با شرایط بهتر و دست پرتر با آنها روبرو شویم
  • حسن IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    9 1
    ترامپ صد در صد دور بعد رو برنده است و ما باید بر اساس این واقعیت،تصمیم گیری ها را انجام دهیم.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 1
      سلام اشتباه این است که از اصل بر اساس رفتار دیگران بخواهیم مملکت خود را مدیریت کنیم
  • CA ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 0
    " مردم ایران باید بدانند که جنگ با ایران به مراتب از جنگ عراق، ویران‌کننده‌تر و پرهزینه‌تر است." این جمله اشتباه ترجمه شده. گبرد گفت مرم آمریکا باید بدانند جنگ با ایران به مراتب از جنگ عراق، ویران‌کننده‌تر و پرهزینه‌تر است.
  • GB ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 4
    بی پهپاد بشی مشرق که ول نمیکنی در مورد این موضوع یه ماهه داری میزنی ومیکوبی واقعا بی جنبه ای مشرق
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      1 2
      جشن تولد سرورت ضایع شد
  • DE ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 2
    گابارد ادامه داد: «ما باید به توافق هسته‌ای برگردیم و برای بهبود آن دوباره مذاکره کنیم چون یک توافق ناقص است. مسائلی مانند توسعه موشکی هست که باید در نظر گرفته شود». ------------------------------------------------------------------------- یعنی اینا میخوان ایران را به فلسطین شماره 2 تبدیل کنند! در نقشه شوم معامله قرن که فلسطینی ها را از داشتن ارتش و نیروی دفاعی قصد دارند محروم کنن. دراینجا هم امریکایی ها میخوان با قلدری به اسم مذاکره مجدد، نیروی دفاعی ایران را خاموش کنند. زهی خیال باطل! برای اینکه امریکایی ها برای همیشه خفه بشن. جهاد اقتصادی و تولید داخلی باید چرخه اش درایران هر روز فعالتر وقوی تر بشه.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 0
    انتخاباتهای الکی وفرمالیته یعنی شما فکرمیکنین به جز ترامپ کس دیگه ای رئیس جمهورمیشه خیلی ساده این
  • RO ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 0
    این هشت سال. ترامپ تو شاخصه.. هرکی نزدیک.ببره با تیر کمون میزنتش
  • Siamak CA ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 2
    خمینی یادم میاد گفت هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید اون موقع نمی فهمیدم الان که فکر می کنم میبینم باید این جمله رو با طلا نوشت از زمانی که امریکا ابر قدرت شده همیشه ضد ایران و ایرانی بوده هیچ وقت نمی شه و نخواهد شد که به امریکا اعتماد کرد این امریکاییها زیادی خواهند هر چقدر بیشتر بدین باز بیشتر می خوان ولی اگر محکم جلوشون بایستین جا میزنند .خدایش خیلی بود ها خمینی ۴۰ سال پیش ماهیت امریکا رو به خوبی می شناخت واسمشون رو گذاشت شیطان بزرگ ’خدایش نیستند
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 1
    تلفظش تلسی گابارد نیست عزیزم. تولسی گبِرد است. لطفاً درست بگین.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 1
    با تمام بی منطقی و کم فهمیشون یک حرف درست زدند که: جنگ با ایران به مراتب فاجعه تر از عراق خواهد بود. بگذاریم بهتر بیان کنیم: جنگ با ایران بدترین کابوس یانکیها و حامیانشون (کانادا و استرالیا) در قدمت ناچیز 500 سالشون خواهد بود!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 0
    تو فیلم حرفی از اسقاط پهپاد زده نشد
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 1
    وقتی میگیم مرگ بر مستکبری به نام آمریکا ، یکیش رو میشه از این جمله یکی از نامزدهای خرده پای ریاست جمهوری آمریکا فهمید: "توافق بهتری را بقبولانیم" یعنی اونها اگر بتونن همیشه درصددند که به بقیه بگن چیکار بکن چیکار نکن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس