نمایشنامه مادر

چطور امکان دارد فردی در خارج از کشور زندگی کند و ادعای مخالفت ومبارزه سیاسی با جمهوری اسلامی را داشته باشد، اما آثار ترجمه شده‌اش در ایران هم روی صحنه برود و در بازار کتاب امکان انتشار داشته باشد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - شرایط حاکم در تولیدات فرهنگی شش سال اخیر بسیار ملتهب است. سینما به صورت اتوماتیک با کمک از نظام سازمان یافته پول‌های سیاه، تولیدات سبکسرانه‌ای را به قصد مخدوش کردن فرهنگ عمومی روانه پرده سینما می‌کند. از سوی دیگر در حوزه موسیقی، موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانی، با پرنگ شدن سایر ژانرها، عملاً در حاشیه و در مرز احتضار قرار دارد و در حوزه تئاتر وجوه جنسی و آتراکسیون صحنه را پر کرده‌اند.

تئاتر «مادر / پدر» که این روزها در «تئاتر مستقل تهران» روی صحنه می‌رود، یکی از آثاری ملتهبی است که در مواردی به انگاره‌های فرویدی و رویکردی «اودیپی» به صورت نمایشی می‌پردازد و با سبکی غیرمتعارف با تاکیدات نمایشی مستقیم و غیر مستقیم، به تمایلات جنسی مادری نسبت به فرزند ذکورش اشاره دارد.

نویسنده این نمایش «فلوریان زلر» است. «زلر» متولد ۱۹۷۹ نویسنده، و فیلم‌نامه‌نویس اهل فرانسه، از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون، مشغول فعالیت در حوزه نمایش نویسی وبرنده جوایزی همچون جایزه «بریگادیه»، «انترالیه» و «مولیر»، با انتشار کتاب «تحریک شیطان»، خشم بسیاری از مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت. «مادر»، «پدر» و «برادر» از نمایش‌نامه‌های برجسته زلر هستند که رضا احمدی (کارگردان) در تئاتر مستقل تهران، یک شب مادر و شب بعد از آن پدر را روی صحنه می‌برد.

بیشتر بخوانید:

آیا تئاتر جدید حسین پارسایی روی صحنه می‌رود؟

فلوریان زلر

بیشتر بخوانید:

فیلم / رقص و آواز مختلط روی صحنه نمایش

با اینکه نمایش پدر خالی از مسائل اروتیک است، اما گویا نظارت از دو قسمت نمایش فقط نصیب قسمت پدر شده و تقریباً با القای مفاهیمی که در متن ماجراست روی صحنه رفته است. بر اساس منابع بسیاری، روایت تئاتر پدر درباره پیرمردی به نام آندره است که دخترش، «آن»، می‌خواهد او را ترک کند و با مرد جوانی به نان «پیر» زندگی کند. در متن روایت اورجینال خط روایی نامحسوسی وجود دارد که با ارجاعات بسیار غیرمستقیم، به رابطه جنسی آندره با دخترش «الیز» اشاره دارد که پس از مدتی دخترک در یک صحنه تصادف اقدام به خودکشی می‌کند. حتی در متن نمایشی که هم اکنون روی صحنه است، اشاره آندره به شباهت پرستار جدید با دخترش و نوشیدن مشروب و رقصیدن برای او، برای زنده شدن خاطره دخترش این شائبه پنهان در متن را پررنگ می‌کند. البته بخش اعظمی از نمایش به اضمحلال فردی این شخصیت تاکید دارد و کارگردان تا جایی که توانسته برای فرار از ممیزی، رابطه محسوس و منحوس پدر با دخترش را از تماشاگر پنهان می‌کند.

اما روایت تئاتر مادر درباره زنی به نام «آن» است که از شوهرش «پیر» به دلیل داشتن روابط متعدد جنسی متنفر شده و تصور می‌کند شوهرش به جای قرارهای کاری، وقتش را با معشوقه‌های دیگری سپری می‌کند. همزمان فرزندش نیکولا در دام عشق دختر به نام الودی افتاده و مادر از دوری فرزندش غمگین و افسرده است. وقتی دیالوگ‌ها و متن نمایش را ارزیابی می‌کنیم و گاهی مرزهای میان خیال و واقعیت را برمی‌داریم درخواهیم یافت، مادر سودای این را دارد که جای معشوقه فرزندش را بگیرد که در طول نمایش به صراحت درباره روابط جنسی شریک زندگی پسرک، دیالوگ‌های بسیار صریح و آلترناتیوی روی صحنه ادا می‌شود.

فرمول بررسی روابط درباره شخصیت‌های خلق شده توسط نویسنده، به فرمول نگارش نوبت عاشقی مخلباف شباهت دارد و در روایت دیگری با عنوان «پسر» از فلوریان زلر دوباره این شخصیت به بوته آزمایش گذاشته می‌شود و در روایت «پسر» که روی صحنه نرفته و متن آن ترجمه شده، تمنای تجاوز مادر به فرزند، در محور قصه قرار نمی‌گیرد و در پس زمینه‌های انتزاعی و روانکاوانه بدان اشاره می‌شود.

برای ارزیابی دقیق‌تر باید چند بخش از دیالوگ‌های رد و بدل شده در این نمایش را مرور کنیم. در صحنه‌ای که مادر برای حفظ و ماندن فرزندش در خانه تلاش می‌کند تا نیوکلا دوباره به سویه معشوقه‌اش نرود. نیکولا شب را به صورت ناگهان به خانه پدری‌اش بازگشته و در اتاق خود خوابیده است. پدر به دیژون مرکز ایالت بورگوین فرانسه رفته و مادر و فرزند مشغول گفت و گو هستند.

آن: شما دعواتون شده؟

نیکولا: چی؟

آن: بهت خیانت کرده؟

نیکولا: چی داری می‌گی؟

آن: همین رو فقط بگو خیانت کرده؟

نیکولا: چرا این حرف ومی‌زنی؟

آن: خیانت کرده؟ دارم تصور می‌کنم که با یکی دیگه خوابیده، توهم کشفش کردی؟ همیشه همین داستانه، همیشه همینه. با یک مرد دیگه، با یک پسر دیگه، احتمالاً خیلی هم بیشتر با اون حال کرده. می‌فهمم که چقدر بیشتر با اون حال کرده. آره …. الان این مثل خنجر می‌مونه که بره تهش.... تو باید یک خط اساسی روی این داستان بکشی.

نیکولا: مامان! من فقط اومدم دیشب اینجا خوابیدم.

آن: ولی می‌دونی هر چقدر بخوای می‌توانی اینجا بمونی.

نیکولا: این و صدبار گفتی‌ها!

آن: چه جوری فهمیدی؟

نیکولا: چی؟

آن: وسط کار مچشون رو گرفتی؟

نیکولا: چی داری می‌گی؟

آن: او با یکی دیگه خوابیده بود تو زودتر برگشته بودی خونه، … دیدی بله…، تو آغوش یه مرد دیگس.

نیکولا: ما فقط باهم دعوا کردیم.

آن: همه چیو جمع کردی برگشتی سر خونه و زندگیت.

نیکولا: ما فقط با هم دعوا کردیم، همین.

آن: خیلی کار خوبی کردی.خیلی کار درستی کردی.

نیکولا: تو هیچ وقت از اون خوشت نمیومد از الودی دیگه… از کی؟

آن: به نظر من دختر مبتذلی بود.

نیکولا: کی؟ الودی؟

آن: مبتذل، بی ریخت، قیافشو می‌گم، آدم خوبی هم نبود از نظر اخلاقی.

نیکولا: خنده...

آن: اصلاً هم خنده نداره. به چی می‌خندی؟ با توام. به چی می‌خندی؟

اما در نمایشنامه «پسر»، «پیر» که با زن دومش «سوفیا» زندگی می‌کند، باخبر می‌شود که پسرش نیکولا که با همسر قبلی‌اش «آن» زندگی می‌کند. نیکولا تقریباً سه ماهی است که به مدرسه نرفته و او تلاش می‌کند که از پیش مادرش برود و با پدرش زندگی کند و در نهایت سوفیا تسلیم این تصمیم می‌شود. ورود نیکولا به آپارتمان «پیر» پریشانی و آشفتگی را در روابط «پیر» و سوفیا تشدید می‌کند. خواننده ناظر، از شخصیت و رفتار نیکولا نمی‌تواند اصل موضوع را درک و کشف کند اما در رفت و برگشت‌های زمانی و فضای انتزاعی مخاطب به تدریج به صورت غیرمستقیم متوجه می‌شود نیکولا به دلیل تحمیل رابطه جنسی از سوی مادرش، در یک موقعیت روان‌پریشانه قرار گرفته و این بحران با تمنای و میل نسبت به همخوابگی با سوفیا تشدید شده است.

در تمامی داستان‌ها فلوریان زلر عقده اودیپی نمود پررنگی دارد و البته طرح آن گاهی شکلی وارونه دارد. در شناخت عقده اودیپ باید به این موضوع اشاره کرد که «پسر» تمنای کشتن پدر را دارد، اما در نمایشنامه مادر، پسر تمنای کشتن مادر را بروز می‌دهد. در ساختار اودیپی، دختر تمنای کشتن مادر را دارد، اما در نمایشنامه «پدر»، شخصیت «آن» تمایل به مرگ پدر دارد. جنبه‌های اغراق آمیز روانی سبب می‌شود که اغلب نمایشنامه‌های «فلوریان زلر» دچار پیچیدگی‌های عجیب و غریبی شود و نخ روایت به صورت سرراست کشف کرد، مرزهای واقعیت و رویا و خط زمانی در آثار زلر مشخص نیست، اما مسئله مادر و تمایلات او نسبت به فرزندش از متن نمایش کاملاً قابل دریافت است.

از حیث شناخت شخصیت‌ها و دوگانگی پرسوناژها، حد فاصل رویا تا واقعیت شبیه «کپی برابر اصل کیارستمی» است که استفاده از این فرمول در نمایش «پدر» تشدید می‌شود. در نمایشنامه مادر مخاطب عام با دریافت‌های مستقیم نمایشی مواجه هست و نیست و برای اینکه توجیه عقده اودیپی، کشش و میل جنسی مادر نسبت به فرزندش توجیه شود، مادر متهم به مصرف مداوم الکل، قرص و روان پریشی است، این گریز مسئله‌ای برای پوشاندن دغدغه مهم مادر است اما مخاطب حتی عام دریافت فرویدی مستقیمی از تئاتر دارد و با چنین نشانه‌هایی، مولف ایرانی سعی داشته از دام‌های ممیزان بگریزد.

تصویری از نمایش مادر

ایزابل هوپر بازیگر فیلم‌های اروتیک و ساختار شکن سینمای فرانسه در اجرای نمایشنامه مادر

ایزابل هوپر بازیگر فیلم‌های ساختار شکن سینمای فرانسه در اجرای نمایشنامه مادر

بیشتر بخوانید:

بازیگر زن سینمای ایران می خواهد مثل «ایزابل هوپر» باشد! +فیلم

نوشته‌های «فلوریان زلر» بسیار موجز و مینی‌مالیستی است و نمایشنامه‌هایش با جزئیات و اشاره‌های بسیار ظریف و کوتاه پیش می‌رود و طرف اهریمنی شخصیت‌های بروز بسیار کمرنگی دارد. اما در نمایشنامه «مادر»، کاراکتر «آن» اصرار دارد که پسر بالغ بیست و پنج ساله‌اش هر چقدر می‌خواهد پیش او بماند. از سوی دیگر مادر اصرار دارد که این دختر تنها با پسر او در ارتباط نیست و با مردان دیگری هم ارتباط دارد و در یکی از دیالوگ‌ها، آن (نسرین نصرتی) با اشاره مستقیم بر خیانتکار بودن شریک زندگی نیکولا (آرش تبریزی) به او می‌گوید: تو باید یک خط اساسی روی این ماجرا بکشی.

بخشی از دیالوگ‌های نمایشنامه مادر نشان می‌دهد که «آن» فضایی ذهنی برای فرزندش می‌سازد که شریک زندگی‌اش مشغول خیانت کردن به اوست و او باید در کنار مادرش بماند و مادر لباس قرمز تحریک کننده‌اش را که معمولاً با آن می‌رقصد را بپوشد و با هم به رستوران دریایی بروند و غذا بخورند و باهم قدم زنان به خانه بیایند. حتی مادر در جایی به پسرش می‌گوید وقتی بازوی او را می‌گیرد، بسیار جوانتر از معشوقه او به نظر خواهد رسید. رفتار اغراق و توام با شهوت مادر با اتکا به جزئیات و وهم و خیال در این نمایش روی صحنه نمود پیدا می‌کند.

اما چنین متون، کتاب و نمایشنامه‌هایی از فولریان زلر در بازار کتاب منتشر می‌شود و در دسترس عمومی قرارمی‌گیرد. نکته جالب اینجاست که مترجم این آثار در ایران تینوش نظم‌جوست.

البته اغلب آثاری که از فلوریان زلر در ایران روی صحنه رفته، اغلب ترجمه‌هایی از تینوش نظم جو بوده است. چطور امکان دارد فردی در خارج از کشور زندگی کند و ادعای مخالفت ومبارزه سیاسی با جمهوری اسلامی را داشته باشد، اما آثار ترجمه شده‌اش در ایران هم روی صحنه برود و در بازار کتاب امکان انتشار داشته باشد.

سوابق تینوش نظم جو پس از سال ۸۸ به روایت ویکی پدیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    117 8
    رواج حرامزادگی قبح شکنی زنا با محارم از مواردی است که به صراحت در سند کثیف ۲۰۳۰ آمده مسئولین خبیثی که به اینها مجوز داده اند بایدبه جرم رواج و عادی سازی فساد و فحشا تحت پیگرد قانونی قرار گیرند
    • م IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      27 83
      میشه لطف کنی یک جمله از سند ۲۰۳۰ پیداکنی اینجا بنویسی ماهم باور کنیم که این سند مشکل دارد. من چندین بار متن این سند رو خوندم هرچی گشتم چیزی خلاف شرع اسلام توش پیدا نکردم.
    • چ IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      26 2
      زیر قوانین سند 2030 ، آن چیزی نیست که شما در پیش انگاره اتان دارید! این سند تعاریف متفاوتی از فقر آموزش حق قانون و و و دارد! لطفا کامل مطالعه بفرمایید. در کشور ما کار هایی جایزه گرفته اند که کاملا سیاه نمایی از اوضاع کشور را به صحنه می آورند
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      2 15
      نمی دونم این اراجیف رو از کجای خودت در آوردی !!! فکر کنم سند 2030 کلا تحریف شده به دست شما رسیده !! نمی دونم شما رو چی فرض کردن !! اما شما که اینقدر مطالعه داری خواهشا به شعور مردم احترام بذار دیگه خب!!!!
  • AE ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    22 32
    این داستانا ک مشرق میگه جز تحریک عده ای برای دیدن تءاتر فایده دیگری ندارد. اگر میتونه با مسببین گردن کلفت در بیفته و کاری انجام بده وگرنه سکوت بهتر است. این نهی از منکر نیست. اشاعه فحشاست و باعث خوشحالی روشنفکرا و ناراحتی مومنین میشود
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    33 2
    مسئولان فرهنگی کشور به ویژه بخش مربوط به سینما و تئاتر وزارت ارشاد، قطعا همین در این دنیا و هم پس از مرگ تاوان خیانت دینی به جامعه اسلامی را به بدترین وجه ممکن خواهند پرداخت. گاهی عاقبت به شرّی نمود ظاهری داره(مثل با چندگلوله همسر خود را کشتن!!) گاهی هم نمود باطنی داره(مثل بی اعتقادی و گرفتار سنت استدراج شدن خود و خانواده). این امر محتومی است که هم در آیات و هم روایات ما مصادیق غیرقابل انکار دارد. وضعیت فرهنگی اسفبار امروز نتیجه خیانت محض مسئولان فرهنگی است
  • علیرضا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    7 2
    از این نوع متن ها و نقدها بارها با ریتم پلیسی نوشته شده ، ولی هیچ وقت فکر نکردیم آیا توانستیم تاثیر مثبتی در جهت اصلاح این روند داشته باشیم ؟ مطمئنا هیچ وقت فکر نکردیم . این موج بی رحمی است که که دارد تمام ابعاد زندگی ما را می گیرد به وضعیت مدارس نگاه کنید ، به وضعیت ثبات خانواده ها نگاه کنید !! تربیت در مدارس ما تبدیل شده به تبلیغات اسلامی که بخش زیادی از جامعه نسبت به آن موضع گرفته اند خانواده ها با شبکه پویا نمی توانند بچه هایشان را پای تلویزیون نگه دارند یا دنبال CD می روند یا به شبکه های ماهواره ای رجوع می کنند در بهترین حالت هم از سایت های انیمیشن داخلی استفاده می کنند ما حرف جدی نمی توانیم در عرصه فرهنگ مطرح کنیم حتی فرهنگ متاثر از اسلام . ما به جای کار فرهنگی ، تبلیغات اسلامی را جایگزین کرده ایم آن هم با بدترین روش
    • AE ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      4 2
      اصلا دقیق حرف نزدی. کار فرهنگی بلدی بیا جلو. کلی گویی در نقد ممنوع
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    17 1
    به نظر من هرچیز بیمار گونه ای ممکن است در هر جایی باشد ولی یک نویسنده نباید کار یک بیمار را روی صحنه بیاورد چون دلش پول می خواهد ونباید سایت هم کارهای بددیگران را بگوید چون ممکن است جرقه هر کار بدی روی افرادی که کمی بیمار هستند زده شود
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    35 1
    حالت تهوع گرفتم خاک بر سر کسی که این مفاهیم ضدارزشی رو رواج میده
    • حمیدرضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      23 1
      باسلام عرض ادب و احترام نظر دهنده محترم چرا حالت تهوع ایجاد کانال هایی از این دست کاملا برنامه ریزی حمایتی و در حال بستر سازی شده میباشد . آنروزی که مبارزان با منافقین را نشان کردند و زمینه سازی شد و هیچ فردی حمایت نکرد باید هم نوشته های آنان ها را متن و اجرا شده در تهران دید . نظر دهنده محترم از این دست و اتفاقات آینده هیچ وقت تعجب نکن . التماس دعا *
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    14 2
    به نظر شما این افراد چطور با علم به..مستهجن بودن اینگونه روایتها با آزادی کامل نسبت به اجرای ان می پردازند؟!!!آیا اگر نفوذ در دستگاههای فرهنگی و متولیان ان نیست پس چیست؟!!!!!
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    13 4
    مراجع معظم تقلید به داد اسلام برسید..
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      7 5
      خخخخ جک نگو!
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    1 1
    کی تئاتر می بینه
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    10 2
    لامصب این روشنفکری نیست داغونشون کرده ! اینا رفتن سفارت سکسونها کله شون رو خالی کردن جیباشون رو سنگین . فروید تنش تو گور لرزید ! از کل کتاباش فقط فحشا و زنای محسنه میفهمن خخخ
  • DE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    5 4
    چطور؟ شش سال پيش كه بِه ايران امدم كتاب هائي را ديدم در ايران بفروش ميرسيد كه شاخ در اوردم شما تازه متوجه شده ايد حتي در خيابان ولي است گوشه خيابان علني انها را ميفروختند يك از انها را بياد دارم خدمات رضا شاه كبير به ايران و........
  • DE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    3 2
    شرایط حاکم در تولیدات فرهنگی شش سال اخیر بسیار ملتهب است. سینما به صورت اتوماتیک با کمک از نظام سازمان یافته پول‌های سیاه، تولیدات سبکسرانه‌ای را به قصد مخدوش کردن فرهنگ عمومی روانه پرده سینما می‌کند. از سوی دیگر در حوزه موسیقی، موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانی، با پرنگ شدن سایر ژانرها، عملاً در حاشیه و در مرز احتضار قرار دارد و در حوزه تئاتر وجوه جنسی و آتراکسیون صحنه را پر کرده‌اند.لذا شانس و اقبال انتخاب شدن دوباره اصلاح طلبچی ها در انتخابات زیاد شده است.تا اصلاح طلبچی ها هستند فساد نیز هست و بلعکس.
  • م IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    7 7
    مثل دوران قبل از اسلام که مادر با پسر ازدواج می کرد
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      6 3
      خاک 2 عالم بر سرت که از تاریخ کشورت هیچ چیز نمی فهمی !! بدبخت اون ملت و مملکتی که باید با امثال شما سر و کله بزنه !!! آخه ...... آخه ........... ه چرا حرف مفت میزنی ؟ در هیچ جای تاریخ ایران ازدواج با محارم نداشتیم !! اگر سواد نداری لااقل شعور داشته باش و خفه شو !!
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      2 2
      ظاهرادربین برخی زرتشتی هاازدواج بامحارم درایران بوده برای خالص ماندن نسل ایرانی هاکه این هم بخاطرمزخرف بودن و...به بن بست میخورد
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      0 3
      فرهادک پادشاه اشکانی رسما با مادر خودش ملکه موزا ازدواج کرد.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    4 1
    اگر هنرشون واقعی بود برای جذب تماشاگر و قطعاً "سود مالی" دست به چنین کاری نمیزدند.
  • سیروس IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    3 0
    قضیه به این صورت است که غربزده ها و طرفدارنش در میان به ظاهر هنرمندان با توصیه و راهنمایی براندازان از از طریق تغییر افکار و فرهنگ مشغول پیاده سازی نقشه خود در ایران هستند. دولت و وزارت فرهنگ غیر اسلامی روحانی هم در برابر شانتاژ انها عقب نشسته اند و کار را به جایی رسانده اند که تئاترهای ضد فرهنگی و ضد اسلامی و هم صدا با غرب همانند تئاتر آرش کمان گیر و این تئاتر و برنامهای بسیار بیشتر به سادگی در ایران پیاده می شود. خطر بیخ گوش ماست !
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    2 0
    آقای رئیسی بعنوان مدعی العموم اقدام فرمائید
  • محسن IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 4
    بگیرید عاملینش رو‌اعدام‌کنید غیرتت کجا رفته دستگاه قضا آقای رییسی ما چشم امیمون به شماس.یه کاری بکنید.جلوی این فساد افسار گسیخته رو‌بگیرید.داریم به کجا میریم ما
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 0
    این بیچاره ها میخوان با اینجور داستان های هنجار شکن مردم رو به سالن های تئاتر بکشند. شما مطلب دربارشون ننویسین شما ناخواسته دارین برای کار اونا تبلیغ میکنید
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    2 0
    متاسفانه هنرمندان مصداق بارز شعر ##"هرکسی نقش خود بیند در آب"## هستند انچنان در لجن و کثافات غیراخلاقی غرق هستند که فکر می کنند مردم دنیا دو دسته هستن یا مثل اینها غرق کثافات هستن و یا اگر هم نیستن باید توسط آثار هنری!! انها را هم به قعر کثافات بکشانند تا نه تنها از سوی جامعه مورد نکوهش قرار نگیرند بلکه با قبح زدایی و ارزش شدن ضدارزش ها، به عنوان پیشکسوتان جریان ازادی(هرزگی) هم مطرح شوند. به همین سادگی.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 1
    کاربر خاک دو عالم برسرت یه کم تاریخ بخون تا متوجه بشی که زنای محارم در ایران بوده حالا اگه حوصله نداری یک سرچی درباره کلمه "قباد" بکن تا بفهمی که قبل از اسلام چه کارهایی میشده.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    0 1
    بیچاره ارش کمانگیر که از اسطوره اش توسط وطن فروشان به ارایش و کمان ابرویی تنزل یافت
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    1 0
    اونوقت ینفر عکس مسکرات بذاره تو پیجش می گیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس