انرژی خورشیدی

یک پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر گفت: اگر ۵ درصد از مساحت کویر لوت را برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم، می توانیم کل برق ایران و بخشی از برق مورد نیاز منطقه خاورمیانه را هم تأمین کنیم.

به گزارش مشرق، حسین افراخته عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، دکترای مهندسی برق و مشاور و پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: با توجه به اینکه یک چهارم مساحت ایران را صحراها تشکیل می‌دهند، پتانسیل انرژی خورشیدی در ایران بسیار بالاست.

وی افزود: اگر ما در مساحتی حدود یک درصد از این نواحی، تولید انرژی‌های خورشیدی را اجرایی کنیم، چیزی در حدود ۵ برابر نیاز برق ایران را می توانیم تأمین کنیم و یا اگر ۵ درصد از مساحت کویر لوت را برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم، می توانیم کل برق ایران و بخشی از برق مورد نیاز منطقه خاورمیانه را هم تأمین کنیم.

بیشتر بخوانید:

افراخته با بیان اینکه " یکی از انواع قابل اتکای انرژی تجدیدپذیر در دنیا انرژی بادی است"، گفت: با توجه به برآورد سازمان انرژی‌های نوی ایران روی ۴۵ سایت مهم بادی روی ۲۶ منطقه کشور انجام داده، پتانسیل انرژی بادی کشور چیزی در حدود ۶۵۰۰ مگاوات است؛ یعنی حدود ۱۰ درصد برق مصرفی کشور را می تواند تأمین کند و اگر توسعه فاز صفر اطلس بادی کشور تکمیل شود این عدد برابر با ۴۰ هزار مگاوات، یعنی ۶۲ درصد از کل نیاز برقی کشور (در زمان پیک) است.

وی افزود: بخش دیگری از انرژی تجدیدپذیر که در مقایس بالا قابل استحصال است، انرژی برق‌آبی است که می تواند تا ۴۲ هزار مگاوات در ایران پتانسیل تولید داشته باشد و بیش از ۶۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تأمین کند اما تنها در ایران حدود ۱۰ درصد از مصرف برق خود را از طریق انرژی برق‌آبی تأمین می کنیم.

پژوهشگر انرژی های تجدیدپذیر در خصوص ارزان‌تر بودن تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی در مقایسه با نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: اگر به این مسئله بپردازیم که ایران سرشار از منابع فسیلی است و این منابع تمام نشدنی است، اشتباه کرده‌ایم؛ چرا که بر اساس عمر ذخایر فسیلی کشور در سال ۱۳۸۶ که برآورد شده، بالغ بر ۸۴ سال بوده و اگر با همین روال مصرف کنیم و به منابع جدیدی دست نیابی، میزان بقای انرژی فسیلی کشور ۸۴ سال است.

وی افزود: علاوه بر این، ما باید از یک عدالت بین نسلی تبعیت کنیم و آن بدین مفهوم است که این انرژی که در اختیار نسل فعلی ایران است، بخشی به جمعیت آتی کشور اختصاص دارد و استفاده بی رویه از این انرژی و آلودگی زیست محیطی که ایجاد می کند، رفتار درستی نیست.

افراخته تصریح کرد: از اینرو استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باید از اولویت های اصلی کشور باشد، ضمن اینکه وجود سوخت‌های فسیلی می تواند به جای مصرف، به صادرات و درآمدزایی منجر شود و در بخش های دیگر کشور به توسعه بینجامد و منافاتی با توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حتی در برخی نقاط کشور برخلاف تصورات عام، پتانسیل‌های خوبی در توسعه تجدیدپذیرها وجود دارد، ادامه داد: به طور مثال، پتانسیل انرژی خورشیدی در گیلان با توجه به روزهای آفتابی، سه برابر پتانسیل انرژی خورشیدی در آلمان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    4 0
    آفرین. ایده خوبیه
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 1
    ایده خوب ، تکنو لوژی خوب میخواد! که با مرگ بر آمریکا بدست میآید.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    1 0
    همین منطقه سراب و گردنه صائین ونیر در 10 ماه سال شاهد وزش بادیم میشه سرمایه گذاری برای برق بادی انجام داد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    1 1
    بله 1 کیلووات برق خوشیدی حداقل 8 میلیون خرج داره که سه تا پنل خورشیدی مساحت اشغال میکنه
  • دبیر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 0
    بخش عظیمی از ایرلن کویر ،وبرای تولید برق مناسب است،کویر لوت وکویر نمک،،با نصب وسیع مزرعه های بزرگ، پنل های خورشیدی می تولن علاوه بر مصرف داخل برق اضافی را صادر کرد،،این امر مستلزم سرمایه گذاری کلان در این بخش است،،راهبرد اساسی ایران باید سرمایه گذاری در تولید پنل ها وابزار مورد نیاز در بخش برق خورشیری است،،ایران با داشتن بیابان های وسیع دارای مزیت بسیار عالی در زمینه برق تجدید پذیر خورشید می باشد،،،،یاعلی این گوی واین میدان،،آینده روشن وپایدار با برق خورشیدی،،،،،،،،،،،،،،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس