نماینده تبریز: زنگنه مقصر از دست رفتن بازارهای نفت و گاز ایران است

نماینده مردم تبریز گفت: امروز مطالبات مردم و انتظارشان از دولت آن است که بتواند وضعیت بحرانی و سخت کشور که بخش عمده آن ناشی از سوء مدیریت وزیر نفت است را به درستی مدیریت کند.

به گزارش مشرق، احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، گفت: منتقدین در دولت آقای روحانی همواره این مشکل را داشتند که وقتی موضوعات مختلف را براساس دلسوزی و خیرخواهی به دولت اعلام می‌کنند با مقاومت‌های از سوی دولت مواجه می‌شوند.

وی افزود: انتقادات جدی به آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت داشتیم و پیش‌بینی می‌کردیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

آقای زنگنه! خانم «ال…» کیست؟

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: نگاه دولت به اقدامات دلسوزانه مجلس و انتقادات برآمده از نیت خیر نمایندگان از سوی دولت با تقابل مواجه شده و دولت و شخص آقای روحانی با نگاه جانب‌دارانه توجهی به این مسائل نداشته است.

وی گفت: گذشت زمان در مورد وزرا بسیاری از واقعیت‌ها را روشن کرده است چرا که وقتی این وزرا از دولت خارج شدند یک لگد هم به دولت زدند که مصداق این مطلب مربوط به آقای پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی است.

علیرضا بیگی افزود: مدارک و اسناد زیادی در خصوص تخلفات آقای پوری حسینی وجود دارد و بسیاری از این مسائل کاملاً مشخص است که تخلف وجود دارد اما شخص آقای روحانی در مقابل این امر مقابله و مقاومت کرده است.

وی گفت: در مورد آقای زنگنه هم چنین وضعیتی وجود دارد چرا که امروز مطالبات مردم و انتظاراتشان از دولت آن است که بتواند وضعیت بحرانی و سخت کشور را که بخش عمده آن ناشی از سوء مدیریت وزیر نفت است به درستی مدیریت کند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که در تحریم قرار گرفته‌ایم ما نیازمند ابتکار عمل فوق‌العاده از طرف وزارت نفت هستیم و این در حالی است که تجربه چنین وضعیتی را قبلاً داشته و از سر گذرانده‌ایم و در شرایطی که تحت تحریم‌های سازمان ملل، ‌ شورای امنیت و اتحادیه اروپا و آمریکا بوده‌ایم اما امروز تنها نقطه مقابل ما ایالات متحده است.

نماینده مردم تبریز گفت: بارها تذکرات لازم را به دولت در این خصوص داده‌ایم که باید تغییر روش بدهد.

وی با اشاره به ارسال نامه‌ای به سران سه قوا درخصوص اهتمام لازم وزارت نفت در وضعیت فعلی و تغییر روش و اقدامات آنها با امضای ۷۲ نماینده مجلس یادآور شد: این نامه هفت ماه پیش نوشته شده بود و در آن اعلام کردیم که شرایط موجود کشور می‌طلبد تغییر اساسی در راس وزارت نفت رخ دهد که باید بر مبنای یک بررسی دقیق تمامی فرصت‌های ایران در طول تصدی مدیریت آقای زنگنه از دست داده‌ایم.

وی افزود: درباره قراردادهای نفت و گاز و برخی اقدامات در این خصوص با کشورهای منطقه می‌توانستیم با مدلی که با ترکیه ایجاد کرده ایم با برخی کشورهای پیرامونی هم داشته باشیم یعنی همین روش ترکیه را می‌توانستیم با افغانستان، پاکستان، عراق برقرار کنیم.

وی گفت: علی‌رغم زیرساخت‌هایی که با پاکستان فراهم کرده بودیم و خط لوله گاز تا چابهار رسیده بود و بنا داشتیم تا از طریق پاکستان گاز را به هند و سپس به چین برسانیم و یکی از منابع انحصاری تامین انرژی دو ابرقدرت اقتصادی می‌شدیم اما این کار با سیاست خاصی از دستور کار وزارت نفت خارج شد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: همین کار را روسیه با اتحادیه اروپا انجام داد چرا که وقتی مسکو تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت و اروپا نیازمند شدید به انرژی روسیه بود عملاً تحریم روسیه با شکست مواجه شد و آنها با منت فراوان پول را دو دستی تقدیم روسیه کردند.

وی با بیان اینکه برمبنای یک سناریوی نوشته شده و با اینکه تمام نرم‌افزارهای لازم برای این کارها از سوی جمهوری اسلامی انجام شده بود تا مبادلات نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه و ابرقدرت‌های اقتصادی جهان فراهم شده بود اما آقای زنگنه تمامی آنها را بر هم زد. چرا که زنگنه در میز گاز پاکستان به این بهانه که حاضر نیستم گاز رایگان به پاکستان بدهم میز معامله را بر هم زد.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: حتی اگر ما گاز را زیر قیمت به پاکستان می‌دادیم این امر معامله هوشمندانه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شد چرا که دو ابر قدرت بزرگ اقتصادی نیازمند گاز ایران بودند. این در حالی است که ما بازار را از دست داده و ترکمنستان در تامین پاکستان، ‌ هند و چین جایگزین ایران شد و متاسفانه عین همین قضیه با عراق رخ داد.

* ماجرای اشتباه توتال

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: در مورد برداشت از منابع نفتی و تامین گاز عراق با وجود اینکه زیرساخت‌ها از قبل فراهم شده بود اما آقای زنگنه در این باره تعلل به خرج داده و به واسطه دلدادگی به غرب موضوع توتال را در کشور مطرح کرده و در موضوع انعقاد قرارداد IPC با توتال، دوستان قدیمی که در روزهای سخت پشتیبان جمهوری اسلامی بودند از جمله چین را جواب کردیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: نتیجه تمامی اقدامات آقای زنگنه آن شد که توتال یک بسته حقوقی را با جمهوری اسلامی امضا کرد که هیچ گاه نفهمیدیم مفاد آنچه بود و چه شد و هر آنچه از وزیر نفت خواستیم که بگوید با توتال چه مفادی را امضا کرده است او با این بهانه که آنچه قطر در حال برداشت از منابع گاز است و چیزی به ایران نمی‌دهد جمهوری اسلامی سالی ۱۰ میلیارد دلار از توتال دریافت خواهیم کرد.

علیرضا بیگی گفت: اطلاعات ذی‌قیمتی که توتال از منابع نفت و گاز ایران با وجود هشدارهای لازم به آقای زنگنه داده بودیم اما او با جمع‌آوری این اطلاعات میز مذاکره با تهران را ترک کرد و هیچ خسارتی هم به جمهوری اسلامی پرداخت نکرد در حالی که توتال برداشت کننده منابع گازی قطر هم بود. در حالی که با این اقدام زنگنه دوستان قدیمی خود را جواب کردیم و این امر سبب موضع‌گیری‌هایی شد که دولت چین انجام داده و بخشی از آنها را مشاهده می‌کنیم.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: در نامه هشدارآمیزی که به سران سه قوا با امضای ۷۲ نماینده مجلس مبنی بر اینکه باید راس وزارت نفت تغییر کند نوشته بودیم و گویا بنا بوده که تا جمهوری اسلامی ایران را در برابر تحریم‌های آمریکا به زانو درآوردند و در شرایطی که کشور نیازمند منابع مالی است و زیر نفت بر مبنای سوء تدبیرهایی که داشته است نتوانسته آینده پیش رو را پیش‌بینی کند و شرایط امروز را مدیریت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس