ضرورت تحولی در خور در گام دوم انقلاب

رئیس قوه قضاییه گفت: با همه تلاشهایی که تا کنون انجام شده در گام دوم انقلاب باید تحولی در خور صورت گیرد.

به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش قوه قضائیه که صبح امروز برگزار شد، گفت: تمام تلاش‌های صورت گرفته در سالهای اخیر قوه قضائیه را ارج می نهیم. امید است همه قضات در این چهل سال تلاش کرده و خدمت با اخلاص کرده باشند.

وی افزود: چنانچه رهبری فرمودند استوار بودن دادگستری بر فقه اسلامی باید رقم بخورد. تلاش‌هایی که در یک سال اخیر انجام شده است برای ارتقای دستگاه قضا تلاشی دارای اجر و پاداش الهی است.

بیشتر بخوانید:

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: با همه تلاش‌هایی که تا کنون انجام شده در گام دوم انقلاب باید تحولی در خور صورت گیرد.

رئیسی ادامه داد: کار دستگاه قضا نسبت به پرونده‌های که روی میز قضات است دارای پیچیدگی است. امروز فقه در جامعه حکومت می‌کند و با حکومت فقه سوالاتی مطرح می‌شود البته حوزه‌های علمیه در رابطه با پاسخگویی به این سوالات ناتوان نیستند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: به قاضی گفته شده که حکمتان بر اساس قانون باشد و اگر در قانون نیافتید به سراغ نظریات مشورتی بروید. امروز حضرات فقها باید به سوالات فقهی پاسخ دهند.

دستگاه قضا نباید رابطه خود با نهادهای علمی را قطع کند

وی دستگاه قضا را نهادی پویا دانست و گفت: دستگاه قضا به هیچ وجه نباید رابطه خود با نهادهای علمی را قطع کند. ملای مذهب باید تأمین کننده نیروی انسانی قوه قضائیه باشد.

وی اظهار داشت: سر و کار قوه قضائیه با علم و دانش است و باید ارتباط خود را با نهاد علمی حفظ کند.

رئیسی تصریح کرد: در اسلام بایدها و نبایدها وجود دارد. این سوال مطرح است که ما در اسلام احکام داریم یا علاوه بر آن نظام حقوقی هم داریم؟ حقیقت آن است که آنچه از مبانی فقهی می‌شناسیم با آنچه بزرگان قلم زدند می‌فهمیم این است که در اسلام ما دارای یک نظام حقوقی هستیم. هم قالب و هم محتوا به همراه سازوکار پیگیری و اجرا در نظام بخشی حقوقی در اسلام قالبی را باید تعریف کنیم. در گام دوم یکی از مسائل که باید در آن حضور داشته باشیم قالبی است متناسب با این محتوا.

وی افزود: دبیرخانه الگوی اسلامی پیشرفت کاری در این رابطه را آغاز کردند اما باید در قوه قضائیه یک نظام حقوقی مبتنی بر یک نظام اسلامی به همراه ساز و کار اسلامی تعریف شود که در گام دوم این موضوع ضروری است. به عنوان یک سند تحولی انشاالله این موضوع جهت می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه به مبانی تحول قضائی اشاره کرد و گفت: در چهل سال گذشته گام‌هایی برداشتیم اما باید وضع مطلوب را ترسیم کنیم و تفاوت بین وضع موجود با مطلوب را ببینیم.

وی افزایش ورودی پرونده‌ها را ابر مشکل دستگاه قضا دانست و گفت: باید به دنبال رفع این مشکل باشیم.

بیشترین اطاله دادرسی در تهران، مازندران و اصفهان

رئیس قوه قضائیه گفت: همه رسیدگی‌ها مثل هم نیست در برخی شهرستان‌ها و مراکز اطاله دادرسی نداریم. در تهران، مازندران و اصفهان بیشترین مشکل را دارند. البته این به دلیل کثرت پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی است.

وی به اتقان احکام اشاره کرد و گفت: قاضی، مهندسی اجرای حکم را بر عهده دارد و می‌بینیم یک حکم تمامی ابعاد و نکات و دقت نظرها را لازم دارد برای همین وی مدام آموزش نیاز دارد و به فراگیری آموزش‌های مدیریتی و…

وی با بیان اینکه در دستگاه قضا محور قاضی است، گفت: تمامی حوزه‌ها در خدمت قاضی و قضاوت عادلانه است. قاضی باید قضاوتش شناخته شود.

وی در خصوص تحولات نیروی انسانی قوه قضائیه گفت: به میزان ۱۰ درصد در حوزه ستادی از حوزه کارآمد ستادی به صف می آیند. چرا که ما در بخش صف مشکل داریم.

وی به ضرورت کاهش جمعیت کیفری اشاره و تصریح کرد: در حوزه صدور قرار در بازداشتگاه‌ها و یا استفاده نکردن از مجازات‌های جایگزین زندان باید کاهش جمعیت کیفری لحاظ شود.

رئیسی به بخش پشتیبانی اشاره کرد و افزود: مساله بودجه و اعتبارات بسیار مهم است. در حال حاضر در شرایط اقتصادی خاصی در کشور به سر می بریم. شرایطی که دشمن ایجاد کرده تا ملت عقب نشینی کنند. اما زهی خیال باطل. با توجه به آمار و ارقام طبیعتاً دستگاه قضا برخی اقدامات تحولی دستگاه قضا که نیاز به بودجه دارد با کندی مواجه شود.

رئیسی به جذب پذیرفته شدگان آزمون استخدامی اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده این موضوع آغاز می‌شود اما جذب همه این افراد زمان بر است.

وی در ادامه به سلامت در دستگاه قضائی اشاره و تصریح کرد: ارتقای سلامت در تمامی دستگاه‌ها مهم است. نقش اول در این رابطه مربوط به تک تک همکاران است تا هیچ کاستی را در دستگاه قضائی برنتابند.

لزوم افزایش سرمایه اجتماعی در قوه قضائیه
 

وی افزود: وظیفه داریم سلامت دستگاه‌های اجرایی کشور را هم دنبال کنیم. سرمایه اجتماعی مساله مهمی برای نظام و کشور است. سرمایه اجتماعی از سرمایه‌های بی بدیل است. قضاوت مردم و گره گشایی از کار مردم شعار نیست. رهبر انقلاب و مسئولان نظام قطعاً مردم را باور دارند. رهبری بارها پس از اعلام گزارش عملکرد می‌گفتند خروجی چیست؟ نگاه مردم چیست؟

وی ادامه داد: تنها گزارش دادن یک سخنگو یا مدیر کل دادگستری‌های استان‌ها کافی نیست. اگر سرمایه اجتماعی قوه قضائیه اضافه شود این موضوع به سبد نظام افزود می‌شود.

وی مردم را مهم‌ترین مؤلفه قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بی توجهی می‌تواند این سرمایه نظام را بکاهد.

رئیسی به موضوع چابک سازی قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: امید است مجموع دست‌اندرکاران تلاش‌های لازم را در این رابطه انجام دهند.

رئیس قوه قضائیه به اتفاقات اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: اقتداری که از سپاه دیدیم، کارآمدی دفاعی بود. در این حوزه به منویات رهبری گوش داده و نتایج آن را دیدیم. طاهر قضیه آن است که امروز مقاومت ما جواب می‌دهد. امروز مقاومت و نه مذاکره جواب می‌دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    5 0
    اینکه همه اش داره حرف میزنه. چند تا قاضی مفسد را بنداز زندان. یه دستی به سر و گوش بازداشتگاه ها بکش. احکام قضاوت که منتقدان را سرکوب میکنه، لغو کن. جایگاه حبس را با نوع اتهام هماهنگ کن. یه لایحه درست و حسابی ببر به مجلس برای بهبود معشیت دستگاه قضا. کاری بکن که نام قضا را بهبود ببخشی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس