ترامپ نمایه

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران و واکنش‌های واشنگتن به این مسئله، تاکید کرد: ترامپ در مقابل ایران، گزینه‌ای ندارد.

به گزارش مشرق، پنج شنبه هفته گذشته، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی اقتدارآفرین، پهپاد «گلوبال هاوک» - پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکایی- را که با زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، با سامانه بومی «سوم خرداد» منهدم کرد.


این اقدام غرورآفرین، ارتش آمریکا را تحقیر و هیمنه پوشالی واشنگتن را در هم شکست.

بیشتر بخوانید:

هراس تل آویو و متحدانش پس از سرنگونی غول بزرگ آمریکایی


روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران نوشت: تصمیم لحظه آخری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران نمایانگر آن است که آمریکا در قبال ایران، فاقد گزینه‌های جذاب است.


بر اساس ادعای شخص ترامپ، در حالی‌که وی قصد پاسخگویی به این اقدام ایران از طریق گزینه نظامی را داشت، از این تصمیم صرفنظر کرد.


نشریه «آبزرور» در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود، اعتراف کرد که احتمال دارد پهپاد گلوبال‌هاوک بعد از ورود به حریم هوایی ایران سرنگون شده باشد و به همین دلیل ترامپ دستور حمله به نقاطی در ایران را لغو کرده است.

گزینه‌های بی‌مصرف


مقامات آمریکایی در ۴۰ سال اخیر خیال می‌کردند که با ابزار تحریم، ایران تسلیم خواهد شد. به اذعان اندیشکده‌ها و کارشناسان آمریکایی، تحریم‌ها علیه ایران، شدیدترین و مستمرترین تحریم‌ها علیه یک کشور است اما برخلاف خیال پردازی مقامات آمریکایی، این تحریم‌ها هیچگاه ایران را تسلیم نکرد.


لاف گزینه نظامی نیز مدت‌های مدیدی است که در مقابل جمهوری اسلامی ایران تاثیر خود را از دست داده است. آخرین نمونه آن، پاسخ اقتدارآفرین ایران به پهپاد فوق پیشرفته و متجاوز آمریکایی است.


تجربه عبرت آموز برجام نیز، ترفند نخ نمای مذاکره و نتایج آن را بیش از پیش نمایان کرد.


همانطور که این نشریه آمریکایی به آن‌اشاره کرده است، ترامپ در مقابل ایران، گزینه‌ای ندارد.


توهم آمریکایی


نیویورک‌تایمز با اشاره به اظهارات اخیر «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ ایران در تاریخ ۶ تیرماه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد، نوشت که در نشست‌های اخیری که در کاخ سفید درخصوص این چالش برگزار شده است، یکی از حضار تأکید کرده است که اقدامات اخیر ایران درخصوص تقویت برنامه سوخت هسته‌ای‌اش، از تصمیم سال گذشته ترامپ در خروج از برجام نشأت می‌گیرد و این در حالی است که تهران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بود.


یکی از مقامات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، در ارتباط با اقدامات تحریک‌آمیز و فشارهای آمریکا به ایران گفت: ترامپ گمان می‌کند که اگر منابع نفت ایران را غیرفعال کند و درآمد نفت خام این کشور را به صفر برساند، ایران وادار به مذاکره درخصوص یک توافق جدید می‌شود. این کارساز نخواهد بود.


این گزارش ادامه داد که حتی برخی از اعضای ارشد کنگره و دیپلمات‌های کنونی و سابق آمریکا معتقدند که این ایده که تحریم‌ها، ایران را به میز مذاکره بازمی‌گرداند، یک توهم است.


سناتور «جک رید» از «رودآیلند» در این خصوص توضیح می‌دهد که ایران در تاب آوردن در مقابل جنگ نامتقارن، مهارت دارد.


به گزارش فارس، نیویورک‌تایمز سپس به توانمندی‌های ایران‌اشاره کرد و نوشت، در حقیقت، علی‌رغم آنکه ایران در مقایسه با یکسال قبل، از نظر اقتصادی ضعیف‌تر شده است، اما مهارت‌های خود همچون حمله به کشتی‌ها با دقت بالاتر و ساقط کردن پهپادها در حریم هوایی را تقویت کرده است.


این گزارش ادامه داد: ایران هم‌اکنون سپاه سایبری بزرگی دارد که در هفت سال گذشته، بانک‌های آمریکایی را فلج کرده بود، به یک سد در حومه نیویورک نفوذ کرد و یکی از کازینوهای «لاس وگاس» را مورد حمله قرار داد.


این روزنامه آمریکایی با اشاره به این موارد ادامه داد که این توانمندی‌های ایران، محاسبات واشنگتن درخصوص خطرات را دگرگون کرده است و مشکل ترامپ با ایران را بسیار آزاردهنده‌تر از مشکلاتی کرده است که «جورج بوش» و «باراک اوباما» در قبال ایران با آن روبرو بودند.


نیویورک تایمز درخصوص توانمندی ایران برای پاسخگویی به هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا نوشت که اگر تهران مورد حمله قرار گیرد، قابلیت پاسخگویی به آمریکا را دارد و می‌تواند از طریق گروههای نیابتی در نزدیکی دروازه‌های پایگاههای آمریکا در عراق، افغانستان و مکان‌های دیگر در غرب آسیا پاسخ اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا را بدهد.


بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، مسئله نگران‌کننده این است که ایران در حال حاضر سپاه آنلاین خود را ساخته است و تا حد زیادی نفوذ کارآمدی در سامانه‌های بانکی و الکترونیکی آمریکا داشته است.


آنطور که نیویورک‌تایمز گزارش داده است، دیگر گزینه‌های ترامپ در قبال ایران یک مسیر وارونه داشته است و از تهدید به سوی پیشنهادات دیپلماتیک پیش رفته است اما ایران همچون کره شمالی نیست.


این روزنامه آمریکایی در پایان به نظر «فیلیپ گوردون» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی شورای روابط خارجی درباره پیشنهاد مذاکره ترامپ به ایران‌اشاره کرد و نوشت که گرچه امکان مذاکره وجود دارد اما تصور رسیدن به توافقی که ترامپ به دنبال آن است، سخت است.


وضعیتِ دشوار ترامپ


روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش با حمله سایبری به ایران به منظور فلج کردن سیستم‌های کامپیوتری مربوط به سامانه پرتاب موشک این کشور موافقت کرده است.


براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، ترامپ مدعی شده است که تحریم‌هایی که آن را «بسیار شدید» خواند، علیه ایران به اجرا در خواهد آورد.


همزمان با لاف زنی‌های رئیس‌جمهور آمریکا، نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت: خطرپذیری محاسبه‌شده ایران، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را در برابر معضلی دشوار قرار داده است.


«یاکوف لاپین» نویسنده این یادداشت ساقط کردن پهپاد جاسوس آمریکا را بخشی از یک «راهبرد خطرپذیر اما روشن، مداوم و حساب‌شده» از جانب ایران توصیف کرده و نوشت: ایران می‌گوید برای ساقط کردن این پهپاد پیشرفته، از یک سامانه موشکی سطح به هوای تولید داخل استفاده کرده است. این کشور با این کار یک پیروزی تبلیغاتی ارزشمند در برابر ایالات متحده به دست آورد.


قدرت پدافند هوایی بومی ایران


نشریه تخصصی «جینز دیفنس» ویژه بررسی امور نظامی، با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران نوشت: ایران با موفقیت چندین سامانه سطح به هوای دیگر موشکی تولید کرده است.


این نشریه تخصصی در ادامه نوشت: سرنگون شدن پهپاد «گلوبال هاوک» از سوی ایران پیشرفت قابلیت‌های بومی سامانه پدافند سطح به هوای (SAM) این کشور را نشان می‌دهد.


«جینز دیفنس» در ادامه نوشت: سرنگون ساختن پهپاد آرکی و-۴ گلوبال هاوک نیروی دریایی آمریکا موید این نکته است که ایران به شدت قابلیت‌های پدافند هوایی خود را در سال‌های گذشته ارتقاء داده است. ایران با سامانه دفاع موشکی بومی «سوم خرداد» در تاریکی پهپاد آمریکایی را سرنگون ساخت.


«اولریخ فرانک» عضو اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» نیز که به صورت ویژه بر امور پهپادها و پرنده‌های بدون سرنشین تمرکز دارد، در مطلبی نوشت: انهدام پهپاد گلوبال هاوک ایالات متحده توسط ایران از دید یک متخصص پهپادی رخدادی بزرگ است. نخست اینکه گلوبال هاوک بزرگ‌ترین پهپاد جهان است و سامانه فوق‌العاده گرانی دارد. هرچند از دست دادن یک پهپاد گرانقیمت مثل از دست دادن یک یا چند خلبان سامانه‌های سرنشین‌دار نیست، اما این یک پهپاد بی‌مصرف و ارزان نبوده که آمریکا بتواند به از دست دادن آن بی‌اعتنا باشد.



ترفند آمریکا برای دوشیدن عربستان و امارات


«برایان هوک» رئیس‌گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا در سفر به ابوظبی در مصاحبه با نشریه «نشنال» در اظهارنظری گستاخانه گفت: علیرغم تحریم‌های جدید، ایران هنوز هم می‌تواند به «پیشنهادهای دیپلماتیک آمریکا»! مبنی بر مذاکره بر توافق جدید با تمرکز بر برنامه هسته‌ای و موشکی پاسخ دهد.


کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که هدف آمریکا از مذاکره، هیچگاه توافق و معامله نیست، بلکه از نگاه آمریکا، مذاکره وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده‌اند. به عبارت دیگر مذاکره از نگاه آمریکایی‌ها یعنی امتیازدهی یکطرفه کشور مقابل!


هوک افزود: ما همچنان همکاری با متحدان خود در منطقه در حوزه‌های متعددی از سیاست خارجی جدید علیه ایران را ادامه خواهیم داد.


مقامات آمریکایی بارها درباره «همکاری با متحدان منطقه‌ای» خود به اظهارنظر پرداختند. اما کارشناسان معتقدند که آمریکا متحدان منطقه‌ای (نوچه‌های منطقه‌ای) خود- عربستان و امارات و…- را صرفاً در حد یک گاو شیرده می‌بیند که تا جایی که می‌شود و با بهانه‌های مختلف- مثل ژست مضحک حمله نظامی به ایران- باید آن را دوشید.


در همین رابطه، یک روزنامه منطقه‌ای در کاریکاتوری، ترامپ را در ژست «تیراندازی به سمت ایران» به تصویر کشیده است. اما این تفنگ فاقد فشنگ است و در حقیقت یک قلاب ماهیگیری برای دوشیدن گاوهای شیرده آمریکا در منطقه است.


«المانیتور» در گزارشی با تأکید بر اینکه ایرانی‌ها در سیاست خبره‌اند و نمایش توانایی‌شان در لبه آتشفشان چشمگیر است، نوشت: هدف ایران این است که به دولت ترامپ ثابت کند تهران پتانسیل زیادی برای ضربه زدن به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه دارد.


این پایگاه تحلیلی در ادامه نوشت: اینکه آمریکا به ساقط شدن پهپادش و حمله به نفت‌کش‌ها پاسخ نداد، از یک طرف پیام ضعف این کشور را منتقل می‌کند و از طرف دیگر اعتماد به نفس ایران را افزایش می‌دهد؛ ترامپ در مواقع حساس اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد و از عمل کردن اجتناب می‌کند.


حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‌عربستان سعودی، امارات و بحرین با واگذاری خاک کشورشان به بیگانه و اقدامات جاسوسی (پهپاد) و تحریک‌آمیز آمریکا، امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند. اینان درک درستی از امنیت و ثبات پایدار ندارند و با آتشی بازی می‌کنند که در آن خواهند سوخت».


روزهای خوبِ ایران


به گزارش تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» نوشت: متحدان آمریکا در تل‌آویو و پایتخت‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به‌خاطر این حادثه عظیم (انهدام پهپاد آمریکایی)، درهای عزاداری را باز کرده‌اند، این در حالی است که مسئولان آنها برای یک جشن بزرگ، که بزرگ‌ترین دستاورد قرن برای آنها بود، آماده می‌شدند؛ چرا که می‌پنداشتند تا ابد از بیماری «ایران‌هراسی» خلاص می‌شوند و آمریکا با قدرت خود، ایران را به‌طور کلی نابود و نظام آن را ساقط می‌کند.


عطوان افزود: ایران در استفاده از شیوه‌های گمراه کردن و مانور دادن، نسبت به آمریکا دست بالایی دارد و توانمندی‌های نظامی بالای خود را رو نکرده و برای هرگونه رویارویی با آمریکا به‌خوبی آماده است این در حالی است که ترامپ طی سال‌های گذشته، مشغول اخاذی و گرفتن پول از همپیمانانش در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بوده تا بازوی نظامی مهلک خود را برای ضربه زدن به ایران ایجاد کند، ولی تمام پروژه‌های آن در منطقه خاورمیانه شکست خورده است.


این تحلیلگر مطرح در ادامه نوشت: ایران پس از ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا، نیازی به بستن تنگه هرمز ندارد و منتظر خطای بعدی آمریکا است تا به‌بهترین روش پاسخی قاطع به آن بدهد؛ چرا که بانک اهداف ایران برای واکنش، از سواحل خلیج‌فارس تا فلسطین‌اشغالی امتداد دارد.


عطوان خاطرنشان کرد: ایران در بهترین روزهای خود به‌سر می‌برد و این امر، به استقلال و توانمندی‌های ذاتی و پروژه‌های بسیار حساب‌شده سیاسی و نظامی این کشور و نیز داشتن دشمنان گمراه و فریب‌خورده با ادعاهای دروغین، برمی‌گردد. ملت ایران پشت سر رهبر کشورشان، که بسیار هوشمندانه با رویارویی‌های روانی و نظامی آمریکا مقابله می‌کنند، ایستاده‌اند و این برای شرایط کنونی کافی خواهد بود.


غافلگیری آمریکا از موشک فتوشاپی!


یک ژنرال بازنشسته آمریکایی در شبکه CNN گفت: پهپادی که سرنگون شد در ارتفاع بسیار بالایی پرواز می‌کرد. هدف قرار دادن آن نشانه مهارت بالای ایرانی‌ها و قدرت موشکی قابل توجه آنهاست. پیام ایران به آمریکا این است؛ وارد سرزمین ما نشوید، ما از سرزمین خود دفاع خواهیم کرد.


لازم به ذکر است که اخیراً برایان هوک مسئول پرونده ایران در وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده بود که موشک‌های ایران طبل توخالی هستند و ایران با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ در حال بزرگ‌نمایی توانمندی‌های خود است!


مثلث آهنین


ارگان حزب کمونیست چین در گزارشی به بهانه جریان اخیر گلوبال هاوک، با تحلیل وقایع اخیر، از امکان تشکیل مثلث آهنین «ایران - روسیه و چین» سخن گفته و ابراز حمایت و همگرایی استراتژیک پکن با ایران در فرصت مناسب را ضرورتی اجتناب ناپذیر در ژئوپولیتیک آسیای مرکزی و غرب آسیا خوانده است.


روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: ترامپ در قبال ایران در مخمصه‌ای افتاده است که راه برون‌رفت از آن را نمی‌داند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 1
    خخخخخخخ
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      خخخخخخخ
  • ناشناس IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 0
    چرا دارد. يك گزينه دارد : جنگ
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 1
    برجام بهترین توافق تاریخ ایرن بود.تجربه دوران بعد از پاره شدن برجام نشون میده.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      که برجام از ترکمانچای بدتر بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس