کد خبر 969091
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
عقدنامه‌های خود را به کتابخانه ملی بفروشید!

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عقدنامه‌های قدیمی را به‌عنوان اسناد آرشیوی غیردولتی از خانواده‌ها خریداری می‌کند.

به گزارش مشرق، مجموعه‌ای از اسناد آرشیوی شامل عقدنامه، عکس و پاکت‌نامه در جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیردولتی که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد به منظور خرید از مالکان آنها مورد ارزیابی و قیمت‎گذاری قرار گرفتند.

یکصد و بیستمین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد آرشیوی غیر دولتی با حضورعلی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران، دادستان کل دیوان محسابات کشور و اعضای کارگروه خرید در ساختمان آرشیو این سازمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

در این جلسه ۱۳ مجموعه اسناد شامل عقدنامه، بریده روزنامه، کتابچه، دفترچه، عکس، کارت و پاکت نامه کارشناسی و قیمت گذاری شد.

این مجموعه‌ها مربوط به دوره زمانی (۱۲۱۲-۱۳۸۰ قمری)، (۱۳۰۰-۱۳۵۷ شمسی) و (۱۹۱۴-۱۹۹۷ میلادی) می شوند که مورد ارزیابی مسئولان و کارشناسان قرار گرفتند.

زرافشان دراین باره گفت: آرشیوها به دلیل نقش مهمی که در تعیین هویت جامعه و ارتباط افراد با تاریخ و فرهنگ اقلیم بومی دارند، می‌توانند تأثیرگذاری بسزایی در تحقق مردم‌سالاری و دموکراسی داشته باشند که دسترسی به اسناد ملی یکی از ارکان نیل به این هدف است.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین سند موجود مربوط به ۷۱۴ سال پیش و یک سند حکومتی برای اخذ مالیات است، افزود: بر حسب قانون تنها اسنادی را می‌توان به سازمان اسناد تحویل داد که راکد باشند؛ به عبارت بهتر، اسناد جاری دستگاه‌ها و یا اشخاص را نمی‌توان در آرشیو نگه‌داری کرد. سند راکد، سندی است که قابل انتقال نباشد و یا از آخرین برگ آن حداقل ۴۰ سال گذشته باشد.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران با تاکید بر ضرورت شناخت اهمیت سندهای تاریخی توسط مردم، گفت: سازمان اسناد سندهای تاریخی مردم را خریداری می‌کند.

زرافشان با اشاره به اسناد تاریخی اهدایی و خریده شده از مردم ادامه داد: علاقمندان می توانند اسنادشان را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا دارندگان اسناد تاریخی می توانند اسنادشان را برای ارزیابی در اختیار ما بگذارند و در صورت داشتن ارزشمندی برای ما از سوی کارشناسان خبره قیمت گذاری شده و خریداری می شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    1 0
    حتما دونه ایی یه دلار !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس