حناچی نمایه

شهردار تهران گفت: شهرداری قانوناً وظیفه‌ای در قبال کودکان کار ندارد ولی تلاش کرده‌ایم در کنار مراکز دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال باشیم.

به گزارش مشرق، پیروز حناچی شهردار تهران در سمینار مقابله با کار کودک، اظهار داشت: سازمان بین‌المللی کار و سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ با توجه به گسترده شدن کار کودکان اقدام به ترغیب دولت‌ها جهت مبارزه با این پدیده شوم کرده‌اند؛ بنابراین روزی جهانی با این عنوان نامگذاری شد.

وی افزود: اکنون کودکانی که مداوم به کار گرفته می‌شوند از تحصیل باز می‌مانند و دوران کودکی خود را درک نخواهند کرد، همچنین رده سنی کودکان کار ۵ تا ۱۷ سال اعلام شده است.

شهردار تهران ادامه داد: بر اساس آمار اعلام‌شده در سپتامبر ۲۰۱۷، ۱۵۲ میلیون کودک کار در جهان وجود دارد و می‌توان گفت از هر ۱۰ کودک یکی ناگزیر به کار اجباری است.

بیشتر بخوانید:

نظر حناچی درباره نجفی و قتل همسرش

حناچی بیان داشت: بررسی‌های یونیسف نشان می‌دهد که در کشورهایی با کمترین میزان توسعه‌یافتگی از هر ۴ کودک یکی مشغول به کار اجباری است و بیشترین کودکان کار در مناطق جنوبی آفریقا هستند که در واقع اعلام شده ۲۹ درصد کودکان آنها کار اجباری دارند.

وی افزود: بعد از مناطق جنوبی آفریقا، آمریکای لاتین دارای بیشترین کودکان کار است و این رقم در خاورمیانه حدود ۷ درصد اعلام شده است.

شهردار تهران اعلام کرد: در ایران بر اساس داده‌های مرکز آمار وزارت کار از ۹ میلیون کودک ۴۹۹ هزار نفر فعال در حوزه کار هستند.

حناچی اضافه کرد: مسئله کار کودک ارتباط مستقیم با فقر در خانواده دارد. البته تعداد بالایی از کودکان کار در کشور تابعیت ایرانی ندارند. 

وی عنوان کرد: درصد قابل توجهی از کودکان کار در خیابان‌ها فعالیت می‌کنند و مشغول دستفروشی، گلفروشی، زباله‌گردی و یا فال‌گیری هستند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کار کودکان محصول شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها است و به شکل تحلیلی کودکان به این سمت سوق می‌یابند گفت: آمار کودکان کار در کلانشهرها بیشتر از سایر شهرها است که البته یکی از علت‌های آن جمعیت بالای این شهرهاست. 

حناچی به خشونت واردشده به کودکان کار در خیابان‌ها اشاره کرد و گفت: این مسئله علاوه بر اینکه چهره شهر را ناامن می‌کند مشکلات دیگری را هم به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی حاد، چرخه فعالیت کودکان کار را سریع‌تر به گردش درمی‌آورد و اینکه خانواده‌ها از سطح متوسط به زیر خط فقر روند یک عامل افزاینده در این زمینه به شمار می‌رود.

شهردار تهران گفت: شهرداری قانونا وظیفه‌ای در قبال کودکان کار ندارد و بهزیستی و سایر دستگاه‌ها متولی آن هستند، ولی ما خود را مسئول اجتماعی در این زمینه می‌دانیم و بهزیستی دو نوع خدمت در مراکز شبانه روزی و مراکز آموزشی را انجام می‌دهد که ما در کنار آنها در این زمینه‌ها نیز فعالیت می‌کنیم. 

حناچی از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ابزار قوی در حوزه کودکان کار یاد کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم از طریق تسهیل‌گری به ایفای وظایف اجتماعی خود بپردازیم.

وی گفت: در بسیاری از کشورها البته این موضوع برعهده شهرداری است و ما تلاش می‌کنیم به پرداختن به موضوع آسیب‌های اجتماعی در این زمینه گام برداریم.

شهردار تهران گفت:‌ امروز تلاش شده برای توانمندسازی خانوارها و آموزش آنها راهکارهایی ارائه شود تا جلوی تبعات حضور کودکان کار را بگیریم. البته شرایط سخت است ولی تلاشمان را انجام می‌دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کریم بوستان IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 1
    وظیفه شهردار فقط اسم فامیل بازی با اسم خیابوناس
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      0 0
      و دوچرخه سواری لاکچری برای شوآف
  • سید رضا IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 0
    ببخشید ! حتما وظیفه ننه جون معاون اوله ؟؟!!
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    0 0
    شما توی زیر مجموعه هایت بیشتر نظارت کن.کودکان کار هم که از مریخ نیامدند همشون ایرانی و بچه این اب و خاک هستند و همه وظیفه کمک و محو فقر و مبارزه با فساد راداریم
  • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    0 0
    خب مسئولیت که به عهده نمی‌گیرین لا اقل مثل آدم با کودکان کار رفتار کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس