کد خبر 969041
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
نام محله "چاله میدان" از کجا می‌آید؟

محله چاله میدان تهران، محدود به جنوب بازار چهل‌تن و امامزاده سید اسماعیل و میدان مال‌فروش‌ها، میدان امین‌السلطان، گمرک، خانی‌آباد، دروازه غار و میدان اعدام است.

به گزارش مشرق، شریف چاله میدانی پهلوانی است که با کشتی‌های موفقیت آمیز و منش پهلوانی در فرهنگ مردم ایران ماندگار شده است.

شریف چاله میدانی اولین پهلوانی بود که در دوره قاجار صاحب بازوبند پهلوانی شد و به دلیل موفقیت‌ها و مرام پهلوانی اش در میان مردم تهران پرآوازه شد.

پهلوان شریف چاله میدانی به خاطر کشتی‌های موفقی که داشت زبان زد خاص و عام شد.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه تکایا و عزاداری در تهران

مهم‌ترین کشتی پهلوان شریف چاله میدانی، مسابقه او با کشتی گیر معروف فرانسوی بود. این کشتی گیر فرانسوی که در دوره فتحعلی شاه قاجار به تهران سفر کرده بود، در شهر رجز می خواند و حریف می‌طلبید. پهلوان شریف با شنیدن این خبر او را به زورخانه دعوت کرد تا با یکدیگر مسابقه ای دهند. اما کشتی گیر فرانسوی قبول نکرد و گفت: من در هوای آزاد و در مقابل تماشاگران کشتی می‌گیرم.

در روز مسابقه که در حضور انبوه بسیاری از مردم تهران برگزار شد، پهلوان شریف خیلی زود و در همان لحظات اول این زورآزمایی کشتی گیر فرانسوی را نقش زمین کرد و باعث شادی مردم تهران شد.

مرام پهلوانی و مبارزات جانانه پهلوان شریف باعث شد تا نام وی بر روی یکی از محله‌های تهران بماند. محله "چاله میدان " برگرفته از نام این پهلوان پرآوازه ایرانی است.

و اما ادبیات چاله میدانی

در سالیان دور، افرادی که در محله چاله‌میدان کار می‌کردند، عموماً با الفاظ رکیک با یکدیگر صحبت و برخورد می‌کردند. از این روی، این طرز صحبت با عنوان «ادبیات چاله‌میدانی»، در میان مردم تهران، جا افتاد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 0
    اصلا اینطور نیست چاله میدان میدانی بوده در زمان فتحعلی شاه قاجار که کمی گود برداری شده بوده برای ساختن یک بنایی یا حوضی که سالها نیمه کاره مانده بوده و به تدریج نام چاله میدان را به خود گرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس