کد خبر 968613
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
فیلم عقابها - کراپ‌شده

پنجشنبه سی تیرماه برای بار هزار و چندم فیلم سینمایی عقاب ها ساختۀ مرحوم خاچیکیان از شبکۀ یکم سیما پخش شد. بنده هم برای چندمین مرتبه این اثر سی و پنج ساله را در حالتی بین خواب و بیداری تماشا کردم.

به گزارش مشرق، حمید بناء از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در مطلبی نوشت:

پنجشنبه سی تیرماه برای بار هزار و چندم فیلم سینمایی عقاب ها ساختۀ مرحوم خاچیکیان از شبکۀ یکم سیما پخش شد. بنده هم برای چندمین مرتبه این اثر سی و پنج ساله را در حالتی بین خواب و بیداری تماشا کردم.

داستان فیلم مربوط به ماجراهای بعد از هجوم سراسری عراق در سی و یکم شهریور پنجاه و نه بود. روزی که اشتباهاً در تقویم ها به عنوان شروع تجاوز عراق ثبت شده است؛ بگذریم...

متأسفانه در قصۀ فیلم یکی از بزرگترین عملیاتهای دوران دفاع مقدس و بی تردید شکوهمندترین حماسۀ نیروی هوایی ارتش گم شده بود.

عملیات کمان نود و نه

کمان نود و نه ده ساعت بعد از هجوم سراسری عراق اجرا شد. عراق به تقلید از اسرائیل در جنگ با مصر، در نخستین اقدام به پایگاه های هوایی ما حمله کرد. عملیات هوایی عراق چندان موفق نبود. بچه های ارتش با پیش بینی نقشۀ صدام هواپیماهایشان را پنهان کرده بودند.

شهید فکوری شخصاً هدایت کمان نود و نه را بر عهده گرفتند. تمام پرسنل نیروی هوایی از فنی ها گرفته تا خلبان ها و فرمانده های ارشد سر پستهایشان حاضر شدند. طرح عملیات که پیشتر با نام البرز نوشته شده بود بسیار سخت و غیر ممکن به نظر می رسید. بالأخره فرمان آغاز حمله صادر شد و خلبان ها به سمت اهداف تعیین شده پرواز کردند.

یک سر محدودۀ عملیات شمالی ترین منطقۀ مرزی مشترک با عراق بود و سر دیگرش دهانۀ خلیج فارس. بیش از یکصد و چهل هواپیما وارد خاک عراق شدند و مواضع متعددی را از شمال تا جنوب این کشور منهدم کردند.

در کمان نود و نه توانمندی و دانش نظامی در ظرف ایمان اعجاز کرد. درست مثل همین پهبادی که بچه‌های سپاه زدند و غرورمان زنده شد.

کاش ناگفته نویس ها بجای دلسرد کردن مردم و سیاه کردن تاریخ، اقتدار علمی و ایمانی رزمندها را نشانمان بدهند.

دفاع مقدس پر از درس است اگر بگذارند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جمال IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    9 1
    پهباد لفظ غلطی است. لطفا از لغت پهپاد که مخفف پرنده هدایت پذیر از راه دور است استفاده کنید.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    14 8
    ارزش این فیلم صدها برابر فیلم اخراجیهاست که رزمنده ها رو مسخره میکنه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    12 1
    خب فیلمه و قرار نیست همه ی ماجراها توی یه فیلم گفته بشه. خب شما هنرمندا بیاین و یه فیلم درباره کمان ۹۹ بسازین.
  • samet IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    10 1
    هم فیلم اخراجی ها واقعیتی از جنگ را با ابزار سینمایی نشان داد و هم عقابها که در زمان خودش و با امکانات آنزمان بسیار خوب بود . باید هر چیزی را درظرف خودش سنجید نه با سلیقه شخصی
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      4 4
      عقاب ها رزمندگان رو با چهره مناسب نشان داد در حالی که در فیلم اخراجی ها الواط به جبه میروند و در حالی که جبهه در شخصیت آنها هیچ تأثیری نگذاشته است بر میگردن. به عنوان نمونه نقشی که اکبر عبدی بازی می کند در خانه خود ماهواره دارد و همچنان امین حیایی مشغول جیب بری و دزدی است ،
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    4 13
    خب تو فیلم اچ ۳ هم از عملیات های دیگه هم گفته نشد !!!!! شما با بنی اسرائیل نسبت داری ! مطمئنم !!!
    • امیر IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      9 3
      دانشمند محترم ، فیلم حمله به اچ 3 فقط در مورد عملیات غرورآفرین حمله به پایگاههای الولید عراق ساخته شده بود ، پس نمی توانست به عملیات های دیگر بپردازد( اسم فیلم هم مشخصه که قراره در مورد چی صحبت کنه) ، ولی فیلم عقابها در مورد ساعات اولیه حمله عراق ساخته شده بود ، یعنی همان زمانی که عملیات کمان نود و نه انجام شد و عدم نمایش این عملیات در فیلم عقابها جای انتقاد دارد.قیاس جنابعالی مع الفارق بود.
  • ناشناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    6 0
    یاد خلبان شجاع و میهن پرست یدالله شریفی راد گرامی که به جرم بیگناهی و میهن پرستی الان در تورنتوی کانادا آواره هست . شیرمرد هرجا هستی شاد و سلامت باشی و بهترینها را برایت آرزو دارم
    • حميد IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      2 1
      بيشتر توضيح بده لطفا .قضييش چيه
  • ابوالفضل IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    1 0
    باید به حداد عادل کفت تا اسم پهپاد را هم عوض کنه بودجه مملکت رو با الفاظ ناشایست به هدر میدن
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    با نهنگ و سنتور گند زدن به شعور دهه های بعد از تام و جری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس