زنگنه نمایه

آمار رسمی وزارت نفت که توسط بانک مرکزی منتشرشده، نشان می‌دهد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ماه‌های ابتدایی ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، صادرات نفت کشور در سطح بالاتری از عملکرد دولت یازدهم بوده است.

سرویس اقتصاد مشرق - بیژن زنگنه وزیر نفت روز پنجشنبه در نامه‌ای به سخنان سعید جلیلی درباره اینکه «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت»، واکنش نشان داد و جلیلی را به دروغگویی متهم کرد.

به نظر می‌رسد نامه‌نگاری زنگنه علیه نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی با هدف انحراف افکار عمومی از رسوایی بازداشت یک مقام وزارت نفت به هنگام فرار از کشور صورت گرفته است.

به گفته دادستان کل کشور، سربازان گمنام امام زمان (عج) یک مدیر وزارت نفت را هنگام خروج از کشور شناسایی و بازداشت کردند.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری روز پنجشنبه بیان کرد: این مدیر وزارت نفت در یک حرکت خائنانه مقدار زیادی ارز و دلار را به یک صرافی منتقل کرده بود.

وی اضافه کرد: این فرد با تبانی این صرافی قصد خارج کردن ارز از کشور را داشت که دستگاه اطلاعاتی وی را هنگام خروج از کشور بازداشت کرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که خودشان جلوی فساد مدیر را بگیرند، اظهار داشت: بروز فساد هر چند در تمامی کشورهای جهان وجود دارد اما هیچ کشوری داعیه نظام اسلامی ندارد بنابراین بروز فساد زیبنده این کشور نیست.

به دنبال انتشار این خبر که مایه آبروریزی برای مسئولان عالی وزارت نفت دولت روحانی محسوب می‌شود، زنگنه در اقدامی عجیب دست به نامه‌نگاری علیه سعید جلیلی زده است که اخیراً گفته بود در دوره قبلی تحریم‌ها هم کشورمان توانست سطح قابل قبولی صادرات نفت داشته باشد.

زنگنه در نامه خود اظهارات جلیلی درباره فروش ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را دروغ خوانده و مدعی شده است: «صادرات نفت در ۶ ماه پایانی دولت دهم کمتر از روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که در هفت ماه نخست دولت یازدهم (یعنی از شهریور تا پایان اسفند ۱۳۹۲) با مدیریت کنونی وزارت نفت، رقم صادرات به‌طور میانگین برابر یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز بوده است. این رقم، در سال ۹۳ معادل روزانه یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه و در سال ۹۴ تا پایان دی‌ماه (و پیش از اجرای برجام)، روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه بوده است که به روشنی مشخص می‌شود عملکرد دولت یازدهم در صادرات نفت و میعانات گازی چه در هفت ماه پایانی سال ۹۲ و چه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که تحریم‌ها همچنان و حتی با شدت بیشتر ادامه داشته، تماماً بیشتر و بهتر از عملکرد دولت دهم که به‌طور مشخص مورد توجه جناب آقای دکتر جلیلی قرار گرفته، بوده است.»

اما برخلاف ادعای زنگنه، آمار رسمی وزارت نفت که توسط بانک مرکزی منتشرشده، نشان می‌دهد در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ماه‌های ابتدایی سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، آمار صادرات نفت کشور در سطح بالاتری از عملکرد دولت یازدهم بوده است.

بر اساس آمار وزارت نفت و بانک مرکزی، میزان صادرات نفت خام کشور در سال ۱۳۹۰ به طور میانگین ۲ میلیون و ۳۲ هزار بشکه در روز و در سال ۱۳۹۱ هم به طور میانگین یک میلیون و ۸۰۳ هزار بشکه در روز بوده است که در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۶۰۵ هزار بشکه کاهش یافته و در سال ۱۳۹۳ به یک میلیون و ۳۴۲ هزار بشکه سقوط کرده است.
میزان صادرات نفت خام کشور به طور فصلی هم آمار سعید جلیلی را تایید می‌کند، نه آمار زنگنه را.

بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت و بانک مرکزی، میزان صادرات نفت خام در بهار سال ۱۳۹۰ بیش از ۲ میلیون و ۱۹ هزار بشکه در روز، در تابستان همان سال ۲ میلیون و ۱۸ هزار بشکه در روز، در پاییز همان سال ۲ میلیون و ۲۳ هزار بشکه در روز و زمستان سال ۱۳۹۰ برابر با ۲ میلیون و ۷۱ هزار بشکه در روز بوده است.

در فصول بهار تا زمستان سال ۱۳۹۱ هم صادرات نفت خام کشور اگرچه رو به کاهش گذاشته اما همواره بالاتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده است.

در فصل‌های بهار و تابستان ۱۳۹۲ هم که میزان صادرات نفت خام در نتیجه مدیریت دولت دهم بوده، بر اساس آمار رسمی این رقم از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر نیامده است، اما در فصل پاییز ۱۳۹۲ که دولت یازدهم رسماً تصدی امور را بر عهده گرفته بود، به ناگاه میزان صادرات نفت خام کشور حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم این روند نزولی ادامه یافت.

بنابراین ادعای دوم زنگنه درباره عملکرد بهتر دولت یازدهم نسبت به دولت دهم در دور زدن تحریم‌های نفتی هم کذب و خلاف واقع بوده است.

اکنون که آمار وزارت نفت و بانک مرکزی، ادعای زنگنه را تکذیب می‌کند، باید دید آیا دولت با فشار به عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، وی را مجبور می‌کند آمار صادرات نفت را هم همچون آمار تورم سانسور کند یا خیر؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    91 4
    دوستی گفتن که زنگنه مقابل بابک زنجانی ایستاده. من جدا ا ز خسارتهای کرسنت و دیگر قراردادها فقط خسارت کاهش فروش نفت به خاطر ضعف وزیر نفت رو در یک ماه حساب میکنم..........وزارت نفت اگر در یک روز فروش نفتش یک میلیون کاهش پیدا کند که الان به خاطر عملکرد بد زنگنه حدود 2 میلیون کاهش داشته . نفت رو اگر به طور متوسط 50 دلار در نظر بگیریم هر دو بشکه میشه 100 دلار و ماهانه با کاهش فروش یک میلیونی ما 30 میلیون در ماه کاهش فروش نفت داشتیم یعنی 15 میلیون ضربدر 100 دلار در هر ماه که میشه یک و نیم میلیارد دلار در ماه که اگر دلار رو 10 هزار تومن در نظر بگیریم میشه ماهانه 15 هزار میلیارد تومن حداقل در ماه کشور ضر میکنه . کل فساد بابک زنجانی 3 هزار میلیارد میباشد. حالا اگر این وضعیت 10 ماه ادامه پیدا کند خسارت برابر با 150 هزار میلیارد میشود که در 10 ماه 50 برابر خسارت زنجانی میشه....... پسدر این قضیه بهتره به هر طریقی نفت رو بفروشیم حتی اگر از هر 100 فروشنده یکی مثل بابک زنجانی بشه ووزیر نفت فعلی بهتره با این عملکرد برکنار بشه
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      24 30
      زنجانی بیگناه است و صرفا قربانی برجام شده است.
    • مشتی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      13 1
      پیر شدی ژنرال!!!! جملگی مانند زمان جنگ تحمیلی عرصه را برای حضور مدیران جوان باز کنیدتا ملت شاهد فتح الفتوحات شوند. محافظه کاری و ...تا کی؟؟!!!!
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      13 1
      در سال 91 در اوج تحریم ها میزان 1/5 میلیون بشکه نفت صادر می کردیم حالا اگر نمی توانیم صادر کنیم بدلیلی ناتوانی زنگنه است .
  • پسر IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    55 1
    محاکمه عادلانه شود و هیچ اغماضی وجود نداشته باشد
  • US ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    8 30
    بیژن زنگنه
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
      46 3
      خسارت محض
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    9 2
    کی بود میگفت من جلوی بابک زنجانی ها رو گرفتم ؟؟
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      12 1
      بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت فقط 2 میلیارد دلار است اما خسارت کرسنت زنگنه 53 میلیارد دلار است.
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    4 1
    عمل کرد افرادبا حضور قوه قضاییه ازابتدا تا کنون روشن
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    9 2
    بی‌ژن زن‌گنه
  • AE ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    8 2
    ژنرال استاد لاپوشانی و سرپوش گذاشتن بر حقایق هستند.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    2 3
    صادر نشدن منابع طبیعی را ضرر میدانید؟قبلا که صادر میشده چی عاید مردم عادی شده؟
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    7 1
    باید سر مارمولک رو زد دم فایده ای ندره!
  • عبا دالله IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    2 9
    سلام ای عزیز مخالف زنکنه خدا قوت با این همه هجمه به یک شخص شما اولا نظام را زیر سئوال می بری دوم قوه قضائیه را زیر سئوال می بری سوم مقام معظم رهبری را پس در نوشتار خود اندیشه کن کینه را برای بعد از تمام شدن جنک ما با آمریکا بزار
    • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      0 0
      ابوسفیان ها معاویه ها و اشعری ها را به حساب رسول خدا و امیرمومنان نگذاشته ایم، امروز هم نمی گذاریم خائنان و اشراف، به حساب انقلاب و رهبری نوشته شوند.
  • رحیم کامرانی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    17 1
    زنگنه ظلم می کند هم به نظام هم به پرسنل وزارت نفت ولی با باج دادن به نمایندگان مجلس مثل استخدام فرزندان و نزدیکانشان یا خریدن خبرنگاران می ماند و همچنان خیانت می کند فقط یادش بخیر در دولت نهم و دهم در بد ترین شرایط تحریم صادرات نفت با قیمت بالای ۱۰۰ دلار داشتیم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    8 0
    طی چند ماه گذشته چندین فساد مدیران زنگنه کشف شده و بعضی از این مدیران حین فرار هم دستگیر شدند اما من تعجبم از اینه در همه موارد زنگنه و سایتهای اجاره ای او میگویند خود وزارت نفت عامل لو دادن و دستگیر شدنها بوده. اگر وزارت نفت واقعا راست میگه چرا این مدیران را برکنار نکرده؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    1 9
    چرا مشرق به زنگنه گیر داده است؟ بابک؟؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
      7 1
      خسارت 50 میلیارد دلاری کرسنت برای اثبات بی کفایتی زنگنه کافی است.
  • سیدرضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    11 1
    زنگنه به شدت مشکوکه سر در چه آخوری داره خدا داند ،بالاخره دیر یا زود گندش در میاد
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    9 0
    مرگ بر همه کسانی که خیانت به خون شهدا می کنند از دزد و اختلاس گر های دولت ودولت های قبلی و...
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    0 0
    دست از سر نفت مظلوم بردارید..
  • محسن نوروزی IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    0 0
    علی برکت الله...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس