کد خبر 968340
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
خبر ویژه

وبسایت الجزیره می‌گوید محمدجواد ظریف از وعده‌های تکراری همتای آلمانی خود در سفر به تهران عصبانی و خشمگین شد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش «انتخاب» الجزیره می‌نویسد: بر کسی پوشیده نیست که مذاکرات هسته‌ای معروف بین ایران و گروه ۱+۵ در واقع مذاکره بین ایران و ایالات متحده بود و پنج دولت دیگر تنها نقش ناظر این مذاکرات را بر عهده داشتند تا ضمانت‌هایی را بدهند. با این حال، ایرانی‌ها که اعتمادی به آمریکا نداشتند، از اتحادیه اروپا خواستند توافق نهایی را امضا کند و همچنین خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت مبنی بر امضای توافق هسته‌ای شدند.

بیشتر بخوانید:

مرکل ایران را تهدید کرد

برایان هوک: به دنبال یک توافق جامع با ایران هستیم

آصفی: اروپا از آنچه فکر می‌کردیم ناتوان‌تر است


زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تصمیم به خروج از برجام گرفت، دولت‌های اروپایی به ایران وعده دادند که تمام تعهدات خود در این باره را اجرا کرده و نظام‌های مالی راه می‌اندازند که به ایران در راستای دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک کند.


با اینکه بسیاری از اصولگرایان در ایران وعده‌های اروپایی‌ها را تنها دامی برای تهران می‌دانستند تا باعث شود به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و معتقد بودند که اروپایی‌ها نقش ضامن برای ایالات متحده را ایفا می‌کنند، اما دولت روحانی تصمیم گرفت این راه را ادامه دهد. در ادامه، به مدت یک سال ایرانی‌ها منتظر اجرای وعده‌های اروپایی شدند؛ اما این دولت‌ها هیچ کار مفیدی انجام ندادند. تا آنجا که آمریکایی‌ها بر فشارها و تحریم‌های خود علیه ایران به نحو بی‌سابقه‌ای افزودند.


در واقع، روحانی امیدوار بود بتواند با این سیاست مانع از اتحاد آمریکا و اروپا علیه ایران شود. اما پس از گذشت یک سال، ایران دریافت که اروپایی‌ها تمام تحریم‌های آمریکا را حتی شدیدتر از خود آمریکایی‌ها اجرایی می‌کنند؛


بر این اساس، ایران در ابتدای ماه می استراتژی خود را تغییر داده و اعلام کرد که به بخشی از تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کند و مهلت ۶۰ روزه‌ای را برای اروپا تعیین کرد تا در صورت عمل نکردن دیگر شرکا به توافق، از دیگر تعهدات خود نیز کناره‌گیری کند.


تنش در منطقه طی ماه گذشته منجر به بروز نوعی ترس در اتحادیه اروپا درخصوص ذخایر انرژی خاورمیانه و قرار گرفتن آن در معرض خطری بزرگ شد؛ در نتیجه، آلمان اعلام کرد که وزیر خارجه‌اش به تهران می‌رود تا در جهت کاهش تنش‌ها در منطقه اقدامی‌کند. اما پس از سفر او به ابوظبی و اعلام اینکه وی پیام جامعه بین‌الملل در مورد نگرانی‌های آن درخصوص برنامه‌های موشکی ایران و نفوذ آن در منطقه را به طرف ایرانی می‌رساند، تصویر قبل را تغییر داد و به واکنش ایران در برابر اهداف ماس از سفر به این کشور منجر شد.


قطعاً آلمان از میزان حساسیت این صحبت‌ها برای ایرانی‌ها مطلع است و اگر واقعاً قصد میانجی‌گری دارد، باید به نحوی رفتار کند که باعث اعتراض ایرانی‌ها نشود؛ مگر اینکه قصد آزمودن ایران و بررسی میزان تاثیر فشارها بر آن را داشته باشد.


به گفته یک منبع آگاه از مذاکرات بین ظریف و ماس، وزیر خارجه ایران در دیدار با ماس از اینکه وزیر خارجه آلمان برای تکرار مکررات و وعده‌های تو خالی به ایران آمده، غافلگیر و البته به شدت خشمگین و عصبانی شده است.


وزیر خارجه آلمان از راه‌اندازی اینستکس برای مبادلات مالی بین ایران و اروپا طی هفته آینده و به صورت آزمایشی صحبت کرد؛ در حالی که ایران اساساً با اینستکس مخالف است؛ چرا که آن را مطابق با طرح سازمان ملل مبنی بر اجرای اصل نفت در مقابل غذا می‌داند.


ظریف از ماس خواست که اروپا به تمام تعهدات اقتصادی‌اش در قبال توافق هسته‌ای عمل کند، اما وزیر خارجه آلمان در پاسخ گفت: اروپا تلاش خود را می‌کند، اما قدرت آن محدود است؛ جوابی مشابه همان که روحانی ۱۴ سال پیش از جک استراو شنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    22 9
    ظریف به شدت عصبانی شد. چکار کرد حالا؟ خودکار پرت کرد؟ هم انرژی هسته ای را لگد مال کردند، هم به اقتصاد ضربه زدند، بودجه دفاعی را فشل کردند طوریکه رونمایی از باور 373 سالهاست به طول انجامیده ، صنعت ماهواره ای را فشل کردند، تولید داخل را نابود کردند و. ........ در عوض برجام رو هیچکس اجرا نکرد. دولت از این احمق تر؟
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    18 4
    اقای روحانی اقای ظریف ، انهایی که طرفدار سازش باغرب هستید ، مثالی برای شما می زنم ، اگه بلا نسبت خوانندگان سگی به شما حمله کند چنانچه فرار کردید ، دست از سر شما بر نمی دارد ، اما اگر فقط یکسنگ کوچک طرفش پرت کنید ، از شما می ترسد و فرار می کند . امریکا و دولت های غربی همان سگ مثال هستند اگر در مقابل انها مقاومت نکنی ، شما رو زیر بار خواسته های خودشون له می کنن . نمونه ان مذاکرات سال 1382 ما با طرف غربی ، برجام و سرنوشت معمر قذافی هست . البته مقایسه سگ و دولت های جنایتکار و مجرم غربی که دستشان به خون میلیون ها نفر ادم در جهان الوده هست ، اجحاف در حق سگ می باشد .
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    19 0
    ما داریم شدیدترین تحریمها را حتی سختر از قبل از برجام تحمل می کنیم در عین حال یک عالم تعهدات بین المللی را هم پذیرفته ایم این شد سیاست خارجی؟
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    17 2
    ابله کسانی که به کفار اعتماد می کنند.
  • محمدغیاثی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    19 0
    اروپائیها از زمان صفویه دارندبه ایران ضربه میزنندهمان شاه طهماسب صفوی عملی مفید بجا کرد که یک نفر کیسه ای خاک بهمراه داشت و دنبال سفیر گویا انگلیس بود میرفت وجای پای او خاک میریخت که نجسی اش سرایت نکنداز تروپائیهای گوشت خوک خور شراب خور شب تا صبح تو کازینوها و قمارخانه ها سپری میکنند اصلا نباید انتظاری داشت
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    1 15
    خب بهتر نیست با همون کدخدا مذاکره کنیم؟ مگه پیامبر ص با کفار مذاکره نکرد؟
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    10 2
    این بچه بی تربیت را دیکر نباید به ایران راه دهند.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    7 0
    اصل نفت در مقابل را در چند کشور دیگر اجرا کردند -- بهشون جواب داد حالا اینجا پیاده می خواهند بکند کور خواندند.... پسر رئیس سابق سازمان ملل کلی خورد, مردم این کشور هار بدبخت کردن, آخرش هم حمله.....غربی ها جانورند یا دست کم ندارند
  • SE ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    10 2
    یعنی ظریف و دوستان هنوز نفهمیده اند که اروپا کاره ای نیست و قدرتش محدود است و گاگول تر ذلت کلام است که ضمانت ژاپن اشغالی را در مداکراتی که به زعم او میتوانست انجام شود، میخواهد
  • AE ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    7 0
    سلام به نظر من ایران آرام ارام از بر جام خارج شود واگر به بر جام برگردد اول امتیاز بزرگ بگیرد بعد یک قدم کوچک بر دارد
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    7 3
    یکی به ظریف و دار دسته اش برساند که بزرگان از قدیم ایام گفته اند این ره که تو می روی به ترکستان است.تو ظریف هر کاری اینها جماعت گفتن کردی حاصل چه شد هیچ !؟ وقت آن نیست دمی به خود آیی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس