کد خبر 968288
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
1

مدیر سابق شبکه سعودی العربیه در یادداشتی در روزنامه‌ای سعودی، تخیل خودش از «مدیریت بحران در تهران» را در قالب یک یادداشت منتشر کرد.

به گزارش مشرق، «عبدالرحمن الراشد» روزنامه‌نگار باسابقه سعودی، در جدیدترین یادداشت خود درباره ایران، «تصوراتی تخیّلی» از درون حکومت ایران ارائه کرده و «گافی بزرگ» داده است.

عبدالرحمن که به مدت ده سال از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ مدیر شبکه خبری «العربیه» بوده و روزنامه الشرق الاوسط او را «روشنفکر سعودی» معرفی کرده، روز سه‌شنبه در یادداشتی با عنوان «مدیریت بحران در تهران» در الشرق الاوسط نوشت: برای اینکه تصمیم‌ها در ایران و وضعیت در این کشور را بفهمیم، باید بفهمیم که تهران چطور می‌اندیشد و چطور تصمیم می‌گیرد».

معرفی الراشد در الشرق الاوسط: روشنفکر سعودی


 

الراشد تصویری از جلسه‌ای فرضی به خوانندگان الشرق الاوسط ارائه کرده که سران ایران درباره وضعیت موجود بحث می‌کنند. در جلسه تخیلی الراشد، سران ایران درباره مدیریت تنش با آمریکا صحبت می‌کنند. او در این تخیل، از زبان مقامات ایرانی سخن می‌گوید و موضع ایران در مقابل آمریکا را ضعیف، در حال فروپاشی و ناامید ارائه می‌دهد که بناچار یا باید تسلیم شود یا به تقابل محدود نظامی روی بیاورد.

اما الراشد که خود را عالم و آگاه به امور داخلی ایران نشان می‌دهد و تلاش می‌کند با کوله‌باری از ترجمه رسانه‌ای و سیاسی، برای مخاطب عربی تصویرسازی کند، گاف بزرگی در این یادداشت داده است. او که خود را آگاه به امور روز ایران می‌داند و مسائل آن را تحلیل می‌کند، وزیر دفاع ایران را فردی به نام «سپهبد حسن دهقان» معرفی می‌کند.


 

ذکر اشتباه نام و شخص وزیر دفاع ایران در یادداشت الراشد

آقای الراشد ظاهراً از این نکات کلاً بی‌خبر است:

اولاً، وزیر دفاع کنونی ایران سردار دهقان نیست.

ثانیاً، درجه سردار دهقان سپهبد نیست.

ثالثاً، سردار دهقان نامش حسن نیست.

آقای الراشد در این یادداشت که مدعی است آگاه به امور ایران و حتی مطالب گفته شده در جلسات محرمانه است، به نظر می‌رسد اطلاعات خود را صرفاً از وبسایت‌های اینترنتی می‌گیرد همچنانکه وبسایت «ویکی‌پدیا» در نسخه عربی، آقای دهقانی را هنوز «وزیر دفاع فعلی» ایران معرفی می‌کند.


 

صفحه «حسین دهقان» در ویکی‌پدیای عربی که او را وزیر کنونی معرفی کرده است

آقای الراشد بعد از روایت دو جلسه فرضی با حضور سران ایران که آقای دهقان یکی از عناصر اصلی آن است شش بار به او اشاره می‌کند و گاف بزرگش اینجاست که او حتی نمی‌داند، نام و درجه نظامی صحیحش چیست و حتی دیگر وزیر دفاع نیست و دو سال است که وزیر دفاع ایران «امیر سرتیپ امیر حاتمی» است.

نکته دیگر آن است که این یادداشت در وبسایت العربیه نیز بازنشر شده است و العربیه نیز که وبسایت فارسی دارد و امور ایران را به دقت رصد می‌کند، متوجه چنین گافی نشده است.

آقای الراشد ده سال مدیر شبکه العربیه بوده است؛ شبکه‌ای که سردمدار «امپراتوری رسانه‌ای سعودی» است. او در انتهای یادداشت تخیلی خود نوشت: «این تصور من از سناریوی بسیار محتمل از چیزی است که در دفاتر سران ایران در جریان است».

به نظر می‌رسد رسانه‌های سعودی با همین تصورات تخیلی در حال پیش بردن جنگ رسانه‌ای علیه ایران در منطقه هستند و اذهان و افکار عمومی را علیه ایران تهییج می‌کنند؛ تصوراتی غلط.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • GB ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    2 18
    بیچاره تقصیر زیادی هم نداره، آخه کجای دنیا در یک کشور هشتاد و پنج میلیونی با حدود دو میلیون نیروی نظامی، وزیر دفاع و فرماندهان اصلی سرتیپ و یا حداکثر سرلشکر هستند؟ سرتیپ ها در دنیا در حد فرماندهی یک تیپ و یا لشکر ده هزار نفری هستند و نه وزیر دفاع و فرماندهء نیروهای زمینی و هوایی و دریایی. تنها در کشورهای خیلی کوچک ممکن است وزیر دفاع یک سرتیپ ( اولین ردهء ژنرالی) باشد. سپهبد و ارتشبد را به موزه فرستاده اند!
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    13 0
    من خیلی خوشحال هستم که دشمن از درون کشور و جامعه من اطلاع صحیح و دقیقی ندارد . این باعث می شود که برنامه ریزی هایشان اشتباه از اب دربیاید .
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    8 0
    احتمالا که نه یقیناعربستان وامارات هم با تصورات همین آقا به یمن حمله کردند والآن پنج ساله توباتلاقش دست وپا میزنن خخخ
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    6 1
    تو فکر کن بعد اتاق فکر امریکا میاد و به اراجیف این آدم ها گوش میده و تصمیماتش رو بر اساس این تحلیل ها میگیره. با این شرایط چه انتظاری از امریکایی ها دارین...
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    2 0
    :)))))
  • مرادی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    1 0
    کارشناس رسانه ای!!! گاوهای شیرده اینجور کارشناسانی دارند که اینقدر خوار و ذلیل شده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس