کد خبر 966798
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
فدراسیون فوتبال

انتخابات هیأت فوتبال استان تهران به دلیل بی‌توجهی ابوالحسن شیرازی به‌عنوان رییس هیأت فوتبال از ۳ اسفندماه که موعد قبلی برگزاری انتخابات بود، حدود سه ماه به تعویق افتاد و هنوز تاریخ برگزاری مشخص نیست.

به گزارش مشرق، هیأت فوتبال هر استان به‌عنوان مسوول گسترش ورزش در سطح استان، استعدادیابی در رده‌های پایه، آموزش و ارتقای سطح کیفی داوران و مربیان آن استان، محلی شده برای امپراتوری حبیب‌ا… شیرازی که در سال‌های اخیر انتقادهای زیادی به عملکرد او وارد است. معترضان به تأیید صلاحیت‌ها هم به نوعی روند کار را در جهت بقای شیرازی می‌دانند و به همین موضوع اعتراض دارند.

 

اعتراض جدی نکیسا به رد صلاحیتش
مهم‌ترین معترض به روند تأیید صلاحیت‌ها هم کسی نیست جز نیما نکیسا که به‌عنوان یکی از نمایندگان اهالی فوتبال به این انتخابات وارد شده و حالا رد صلاحیت شده است. او که مسوول توسعه فوتبال پایه در فدراسیون فوتبال است، به رد صلاحیتش معترض است و می‌گوید اگر صلاحیت یک پست مدیریتی را ندارد پس چرا در فدراسیون فوتبال مشغول به کار است و اگر صلاحیت لازم را دارد، چرا برای شرکت در انتخابات هیأت فوتبال رد صلاحیت شده است.
نیما نکیسا علی‌رغم فعالیت در یک پست مدیریتی، در شرایطی رد صلاحیت شده است که پیش از او بهنام ابوالقاسم‌پور هم در دوره قبل انتخابات هیأت فوتبال رد صلاحیت شده بود و همه این اتفاقات این ذهنیت را به وجود می‌آورد که نیرویی مخالف حضور فوتبالی‌ها در عرصه مدیریت هیأت فوتبال استان تهران است. بخصوص که از همان دوره قبل انتخابات هیأت فوتبال، این ابهام وجود داشت که برگزاری انتخابات هیأت فوتبال استان تهران، انتخابات آزادی نیست و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آرا از سوی کسانی داده می‌شود که از شخص شیرازی حکم گرفته‌اند، طبیعی است که او همچنان بخت اول و آخر نشستن در پست ریاست هیأت فوتبال باشد و به حضورش در این پست ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

حضور تاج در دادستانی کل به خاطر حواشی فینال جام حذفی



طالقانی، مسوول تأیید صلاحیت نامزدها
حالا اما ماجرای انتخابات پر حرف و حدیث هیأت فوتبال استان تهران وقتی جنجالی‌تر می‌شود که خبر می‌رسد صلاحیت نامزدها از سوی کسی تأیید یا رد می‌شده که در حال حاضر به‌عنوان یکی از عوامل فاجعه فینال جام حذفی در ورزشگاه فولاد اهواز به کمیته اخلاق احضار شده و در این کمیته حاضر نشده است!
کسی که علی‌رغم بازنشسته بودن اما همچنان در هیأت رییسه فدراسیون فوتبال به کارش ادامه می‌دهد و هیچ‌کس مانع فعالیت او نمی‌شود. جالب اینجاست که او علاوه بر هیأت رییسه فدراسیون، ریاست هیأت فوتبال استان خوزستان را هم برعهده دارد و حالا خبر می‌رسد که درست در شرایطی که به بی‌کفایتی برای برگزاری فینال جام حذفی در اهواز متهم است، مسوول تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیأت فوتبال استان تهران شده است!

تأیید شده‌هایی که مورد تأیید نیستند
روز چهارشنبه که اسامی تأیید شده‌های نهایی نامزدهای انتخابات هیأت فوتبال استان تهران اعلام شد، بهزاد عباسی، حبیب‌ا… ابوالحسن شیرازی، مهدی ملک‌آباد، علی ایلکا و علیرضا یزدانی کسانی بودند که صلاحیت‌شان تأیید شده است. همان روز اما عیسی گل‌محمدی، مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران اعلام کرد که هیچ‌یک از تأیید صلاحیت شده‌ها را قبول ندارد و برای رسیدگی به این موضوع روز شنبه در جلسه‌ای با مهدی تاج و معترضان به رد صلاحیت‌شان شرکت خواهد کرد.
افراد زیادی به رد صلاحیت خود معترض هستند و مدیر اداره کل ورزش و جوانان هم می‌خواهد به طور جدی به این اعتراض‌ها ورود کند. بعد از رسیدگی به این اعتراض‌ها، نوبت به احراز صلاحیت امنیتی می‌رسد و بعد از آن کمیته سه نفره برگزاری انتخابات هیأت فوتبال استان تهران از فدراسیون فوتبال درخواست می‌کنند تا زمانی را برای برگزاری انتخابات مشخص کند.

معیار تأیید صلاحیت نامزدها چیست؟
عبدالکاظم طالقانی، عضو هیأت رییسه فدراسیون فوتبال و رییس هیأت فوتبال استان خوزستان، به‌عنوان مسوول تأیید صلاحیت نامزدها درباره معیارهایی که برای تأیید صلاحیت‌ها در نظر گرفته، اینطور توضیح می‌دهد: «در اساسنامه هیأت‌های اجرایی، برخورداری نامزدها از سابقه ۵ سال مدیریت، شرط اصلی تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیأت فوتبال استان تهران است. ما براساس تعریف مدیریتی افراد را تأیید صلاحیت می‌کنیم که به همه ادارات کل تربیت بدنی و کمیته سه نفره برگزار کننده انتخابات در استان‌ها ابلاغ شده است. مبنای تأیید صلاحیت‌ها همان تعریف است.»
او درباره این تعریف توضیح می‌دهد: «براساس این تعریف، مدیریت دو تعریف دارد. یک تعریف بحث دولتی است که کارمندان دولت، مدیرکل، معاون مدیرکل و تشکیلاتی را شامل می‌شود که به طور مستقیم زیر نظر مدیرکل در شهرستان‌های مستقل فعالیت می‌کنند که حکم کارگزینی در این صورت می‌تواند موید فعالیت افراد باشد.»
طالقانی تأکید می‌کند: «درباره شرکت‌های خصوصی تعریف دیگری برای مدیریت ارائه شده است که بر اساس آن فرد باید سابقه ۵ سال مدیریت شرکت خصوصی را داشته باشد و مفاصا حساب مالیاتی شرکت را در دوران مدیریتش به‌عنوان مدرک ارائه کند که نشان دهد او مدیرعامل شرکت بوده است. اگر افراد این سابقه را داشته باشند، قطعاً تأیید صلاحیت خواهند شد.»

مدیرانی با شرکت‌های صوری!
نامزدهای انتخابات هیأت فوتبال استان تهران براساس معیاری تأیید صلاحیت می‌شوند که از سوی هیأت رییسه فدراسیون فوتبال در سال ۹۴ ابلاغ شده است! معیارهایی که یک نقد بزرگ به آن وارد می‌شود و آن هم صرفاً داشتن سابقه ۵ سال مدیریت است. هیچ الزامی هم نیست که این مدیریت لزوماً در حوزه فوتبال باشد یا نه.
به این ترتیب هر کس با تأسیس یک شرکت صوری و ارائه مدارک مدیریت خود در آن شرکت می‌تواند تأییدیه حضور در انتخابات ریاست هیأت فوتبال را بگیرد. کما اینکه شنیده می‌شود یکی از نامزدهای انتخاباتی با ارائه مدارک مدیریت در یک آژانس هواپیمایی خواستار حضور در هیأت فوتبال استان تهران شده است! حالا تصور کنید این فرد مدارک لازم را ارائه می‌دهد و تأیید صلاحیت هم می‌شود و بعد از انتخاب می‌خواهد در زمینه استعدادیابی و گسترش ورزش در سطح استان و ارتقای سطح داوران و مربیان استان فعالیت کند.

هیأت فوتبال استان تهران را دریابید
جبیب‌ا… شیرازی در حالی برای ماندن در ریاست هیأت فوتبال استان تهران تلاش می‌کند که انتخابش در دوره قبلی انتخابات این هیأت فوتبال هم به شدت مشکوک بود اما در نهایت هیچ‌کس نتوانست هیچ اعتراضی درباره انتخاب شیرازی را به ثمر برساند. ماجرا از این قرار بود که از بین هفت کاندیدا تنها سه نامزد در مجمع حضور پیدا کردند و گودرزی و محمودی انصراف دادند تا حبیب‌ا… شیرازی به‌عنوان رییس هیات فوتبال در سمت خود باقی بماند، آن هم در روزهایی که بیشترین انتقادها به عملکرد شیرازی در هیأت فوتبال مطرح می‌شد.
این بار هم شیرازی بعد از پایان دوره چهارساله‌اش در حالی که باید شرایط را برای ثبت‌نام نامزدها فراهم می‌کرد، چیزی به روی خود نیاورد تا انتخابات سه ماه به تعویق بیفتد و حالا هم روند تأیید صلاحیت‌ها بار دیگر به سمتی می‌رود که شیرازی بتواند انتخابات را به سود خود تمام کند.
عیسی گل‌محمدی، به‌عنوان مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران، مدعی است که اجازه نمی‌دهد حقی از کسی ضایع شود اما اینکه او تا چه اندازه در این مسیر موفق شود، نامعلوم است.
 

بی‌اعتنایی هیأت رییسه به احضاریه کمیته فدراسیون
طالقانی: دلیل نرفتنم به کمیته اخلاق را از تاج بپرسید

رسیدگی به پرونده متهمان بی‌نظمی‌ها و اتفاقات فینال جام حذفی، مثل رسیدگی به تمام پرونده‌های جنجالی دیگر با سکوت سنگینی در فدراسیون فوتبال همراه است. سکوت و گذر زمان دو چیزی است که جنجال‌ها را سبک می‌کند و حتی در بسیاری مواقع به فراموشی می‌سپارد. مثل همین حالا که کمیته اخلاق بهاروند، طالقانی و فتاحی را برای رسیدگی به پرونده فینال جام حذفی احضار کرد اما در دومین احضاریه‌ای که به این افراد رسید، تنها سعید فتاحی به‌عنوان ریاست سازمان لیگ در جلسه کمیته اخلاق حاضر شد. بعد از آن دیگر نه خبری از بهاروند و طالقانی شد و نه کمیته اخلاق این موضوع را پیگیری کرد. گویا خود کمیته اخلاق هم دیگر از احضار این دو نفر منصرف شده است.
در این روزها البته خبرهای جسته و گریخته‌ای هم درباره ناراحتی تاج از حکم شبانه کمیته اخلاق مبنی بر محرومیت بهاروند و فتاحی به گوش می‌رسید. طوری که گفته می‌شد رییس فدراسیون فوتبال بعد از بازگشت از سفر، درباره این موضوع به رییس کمیته اخلاق تذکر داده بود. با این حال اما حاضر نشدن طالقانی و بهاروند در کمیته اخلاق برای رسیدگی به ماجراهای فینال جام حذفی به هیچ عنوان پیگیری نشد. حتی کمیته انضباطی هم به این موضوع ورود نکرد و تاج هم در نشست مطبوعاتی‌اش همه چیز را به گردن نیروی انتظامی انداخت که در را به روی هواداران حاضر باز کرده بود. از طرفی هم عامل اصلی همه این دردسرها را وجود نداشتن امکان بلیت‌فروشی الکترونیکی دانست و به همین ترتیب بار تقصیر را از دوش مدیران فدراسیون برداشت. حالا اما پاسخ یکی از متهمان این پرونده به دلیل حاضر نشدنش در جلسه کمیته اخلاق در نوع خود جالب است. عبدالکاظم طالقانی، به‌عنوان عضو هیأت رییسه فدراسیون فوتبال در این رابطه می‌گوید: «بهتر است این سوال را از آقای تاج بپرسید. از ایشان بپرسید که دلیل نرفتن من به کمیته اخلاق چیست.»
از طالقانی می‌پرسیم آیا مهدی تاج به‌عنوان رییس فدراسیون فوتبال از شما خواسته که در این جلسه حاضر نشوید؟ طالقانی اما به این سوال اینطور پاسخ می‌دهد: «آیا من گفتم آقای تاج به من گفته است که در جلسه حاضر نشوم؟ من فقط از شما می‌خواهم این سوال را از رییس فدراسیون فوتبال بپرسید و از طریق ایشان پیگیری کنید.»
طالقانی حاضر نمی‌شود به این سوال پاسخ روشنی دهد تا یک‌بار دیگر جمله‌ای از عبدالرحمن شاه‌حسینی که در مصاحبه اخیرش گفته بود، در ذهن‌مان تکرار شود. وقتی گفت: «این ماجرا یک قربانی باید داشته باشد و آن قربانی قرار است سعید فتاحی باشد.» با این حساب بعد از احضار فتاحی و محرومیت او ظاهراً دیگر الزامی برای رسیدگی به وضعیت سایر مقصران نیست.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس