دنیزلی

مروری بر صندلی های داغ مربیگری در لیگ برتر نوزدهم مشخص می کند قرار است گروهی از مربیان میانسال، پیر و جوان پنجه در پنجه هم در لیگ پیش رو زورآزمایی کنند.

سرویس ورزش مشرق - با خروج کارلوس کی روش از کادر فنی تیم ملی فوتبال کشورمان و حضور یک مربی جوان‌تر با نام مارک ویلموتس، پیش بینی می‌شد آثار جوانگرایی روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری هم مشاهده شود اما این موضوع تاحدودی با بازگشت دو مربی سن و سال دار تحت الشعاع قرار گرفت.

با گرم شدن هوا در دهه پایانی خرداد ماه، بازار نقل و انتقالات هم رو به روزهای داغی اش گذاشته و این حرارت بعضاً علاوه بر کادر بازیکنان تیم‌ها تأثیر مستقیمی هم روی نیمکت سرمربیگری آنها داشته است. برخی تیم‌ها با رضایت از عملکرد سرمربیان فصل قبل شان با همان‌ها راهی لیگ نوزدهم می‌شوند و برخی انتخاب جدیدی کرده و فصلی تازه را به انتظار نشسته‌اند. یکی دو تیم هم هنوز نتوانسته‌اند به جمع بندی نهایی برای همکاری با سرمربی مورد نظرشان برسند!

در ادامه با مروری کوتاه به برررسی وضعیت هر ۱۶ تیم حاضر در لیگ نوزدهم لیگ برتر می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:
 

منتظر اتفاقات هیجان انگیز در لیگ برتر باشید / سبک هجومی سرمربیان جدید ضامن موفقیت تیم ملی است

*بازگشت پیرمردها!

در حالی که شامگاه هفتم اردیبهشت پس از شکست استقلال به پدیده در مشهد نسخه جدایی وینفرد شفر از این تیم بسته و پیش بینی شد معدل سنی سرمربیان لیگ برتری پایین بیاید اما پس از حدود یک ماه و نیم از آن تاریخ حالا شاهد حضور دو پیرمرد دیگر در لیگ فصل بعد هستیم! پیش از این هم جورج لیکنز بلژیکی، جان توشاک ولزی و در سالهای قبل تونی اولیویرا پرتغالی همگی حدود ۷۰ سال سن داشتند و شاید مدیران تبریزی همه راه‌ها برای رسیدن به قهرمانی با یک مربی ۷۰ ساله را جستجو می‌کنند!

- مصطفی دنیزلی ۶۹ ساله اهل ترکیه یکی از آنهاست که برای هدایت تیم تراکتورسازی با مسئولان این باشگاه به توافق رسیده است.

-نفر دوم هم وینگو بگوویچ ۷۰ ساله است که توانسته تیم گل گهر سیرجان را به عنوان قهرمانی لیگ دسته یک رسانده و با همان تیم راهی مسابقات حرفه‌ای ها شده است!

*پوست اندازی استقلال!

استقلالی که از علیرضا منصوریان ۴۵ ساله سراغ شفر ۶۸ ساله رفته بود بار دیگر دست به جوانگرایی و پوست اندازی زده و یک مربی ۴۳ ساله ایتالیایی را به خدمت گرفته است.

- آندره آ استراماچونی که گفته می‌شود مربی باانگیزه ای هم هست و کار با جوانان را دوست دارد قطعاً روی سبک بازی‌های استقلال اثرگذار خواهد بود.

*بازگشت امتحان پس داده‌ها!

گرمای فصل نقل و انتقالات البته برای ۳ مربی جوان و امتحان پس داده سبب خیر شد تا با فاصله‌ای اندک در دوری از لیگ برتر باز هم در لیگ نوزدهم روی نیمکت‌های داغ تیم‌های لیگ برتری بنشینند.

- جواد نکونام که اواسط فصل هجدهم از نساجی مازندران جدا شده بود پس از حدود نیم فصل بیرون نشستن و چند بار کاندیدای دستیاری سرمربی تیم ملی و البته هدایت تیم فوتبال امید در نهایت با فولاد خوزستان به توافق رسید.

- عبداله ویسی با سابقه قهرمانی در لیگ برتر همراه تیم استقلال خوزستان در فصل پانزدهم، که فصل هجدهم را با نفت مسجد سلیمان آغاز کرده بود پس از خروج از کادر فنی آن تیم در اواسط لیگ قبل هدایت شاهین بوشهر را پذیرفت. او پس از کسب مجوز راهیابی به لیگ برتر با همین تیم و پس از حدود نیم فصل دوری از لیگ حرفه‌ای ها بار دیگر با تیم خودش به لیگ برتر برگشته است.

- فراز کمالوند هم که در لیگ هفدهم هدایت تیم صنعت نفت آبادان آخرین تجربه لیگ برتری اش بود پس از عوض کردن دو تیم لیگ یکی به نام‌های گل ریحان البرز و آلومینیوم اراک در فصل ۹۸-۹۷ این بار با پارس جنوبی جم به توافق رسیده تا هدایت این تیم استان بوشهر را در لیگ نوزدهم در دست بگیرد.

- محمدرضا مهاجری و ماشین سازی در پایان فصل به انتهای خط رسیدند و به تازگی مشخص شد رسول خطیبی که سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را با تراکتورسازی هم در کارنامه دارد هدایت این تیم تبریزی را در دست گرفته است.

*بلاتکلیف‌ها!

در جمع ۱۶ تیم لیگ برتری سه تیم هنوز از حیث سرمربی به جمع بندی قطعی و نهایی دست نیافته‌اند.

- مهدی تارتار که در پایان فصل گذشته از پارس جنوبی جم جدا شده است ظاهراً با مسئولان باشگاه نساجی مازندران صحبت‌هایی داشته و حتی برخی رسانه‌ها از قطعی شدن این توافق خبر داده‌اند اما گفته می‌شود مسائل مالی درون باشگاهی مازندرانی‌ها این بحث را تاحدی مسکوت گذاشته است!

- برانکو ایوانکوویچ و پرسپولیس هم هنوز به طور قطع برای ادامه همکاری با یکدیگر از آینده شان مطلع نیستند! با اینکه مسئولان پرسپولیس از پرداخت به موقع باقیمانده طلب برانکو خبر می‌دهند اما رسانه‌های عربی هر روز از ابراز علاقه الاهلی عربستان برای عقد قرارداد با برانکو می‌نویسند! شاخه‌ای از بلاتکلیفی از بدترین نوعش برای هواداری که سرمربی اش را به واسطه سه قهرمانی پیاپی در لیگ برتر و یک نایب قهرمانی در لیگ و آسیا همراه با دو قهرمانی در سوپرجام و البته یک قهرمانی دیگر در جام حذفی اخیر به شدت دوست دارد.

- شاید صنعت نفت آبادان از این حیث بدترین وضعیت را بین هر ۱۶ تیم لیگ برتری داشته باشد که هنوز حتی گزینه کاندیدا شده‌ای هم برای در دست گرفتن هدایت این تیم معرفی نکرده است! پس از جدایی پائولو سرجیو از این تیم حالا برزیلی‌های ایران برای خروج از این وضعیت چشم به دهان مدیران باشگاه شان دوخته‌اند.

- فیروز کریمی نیز که در واپسین هفته‌های لیگ برتر به فریاد نفت مسجد سلیمان رسید و جای علیرضا مرزبان را گرفت با حفظ این تیم در جمع حرفه‌ای ها، در پایان فصل از این تیم کناره گیری کرده و هنوز کسی هدایت این تیم را در دست نگرفته است.

*تمدیدی های راضی!

در این میان چند تیم هم با توجه به نتایج فصل قبل اظهار تمایل برای ادامه همکاری با سرمربیان خود داشتند.

- یحیی گل محمدی گزینه اصلی پدیده شهر خودرو بود که در فصل گذشته نتایج خیلی خوبی با این تیم مشهدی کسب کرد و با رغم اینکه تا آستانه پذیرش هدایت تیم فوتبال امید نیز پیشرفت ولی پیشنهاد اغوا کننده مشهدی‌ها او را مجاب به ادامه همکاری با این تیم کرد.

- حسین فرکی نیز که در نیم فصل لیگ هجدهم هدایت پیکان را پذیرفته بود در حال تیم بستن برای فصل بعد است تا پیکان میانه رو را برای فصل نوزدهم مهیا کند. هر چند که گفته می‌شود وضعیت مالی ایران‌خودرویی ها به شدت خراب است.

- امیر قلعه نویی نیز با کسب نایب قهرمانی لیگ برتر برای تیمی که در پایان فصل هفدهم چهاردهم شده بود عملاً قراردادش با این تیم اصفهانی را تمدید کرد.

- علیرضا منصوریان هم شرایطی مشابه با امیر قلعه نویی دارد که تیم پایین جدولی ذوب آهن را به رده ششم رساند و در لیگ قهرمانان آسیا منشأ حضور این تیم در جمع ۱۶ تیم برتر سال ۲۰۱۹ آسیا شد.

*ظهور یک ایرانی جوان!

ابراهیم صادقی ۴۰ ساله سرمربی جدید تیم سایپاست که فصل قبل دستیاری علی دایی در همین تیم را برعهده داشت. او تازه‌ترین گزینه جوان سرمربیگری در فوتبال کشور است. صادقی که سابقه سال‌ها کاپیتانی در این تیم را داشته پس از چند فصل دستیاری در همین تیم به عنوان یکی از اعضای خانواده سایپا دنبال جاه طلبی‌های خود در عرصه مربیگری است. کسی که بیژن طاهری و اشکان نامداری را به عنوان دستیاران خود برای امر مربیگری در فصل بعد انتخاب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس