کد خبر 964561
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
ضربات مهلک یمنی‌ها به متجاوزان سعودی؛ شهرهای مرزی در تسخیر مقاومت

ضربات مهلک اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن به متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی موجب شده است تا این شهرها عملا به تسخیر نیروهای مقاومت در آیند.

به گزارش مشرق، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان به سلسله پیشروی‌های خود در نبرد با متجاوزان سعودی و مزدوران آنها در جبهه‌های مختلف نبرد ادامه می‌دهند. نیروهای یمنی در ادامه این پیشروی‌های خود در نبرد با متجاوزان دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده اند که در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

تسلط نیروهای یمنی بر ۲۰ پایگاه ارتش سعودی در نجران

به عنوان نمونه، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اخیراً از بخشی از این پیروزی‌ها و دستاوردهای میدانیِ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ویژه در شهرهای مرزی پرده برداشته است. وی در سخنانی به عملیات گسترده نیروهای یمنی علیه مواضع متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی به ویژه در شهر نجران اشاره کرده است.

در همین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات گسترده نیروهای این کشور در شهر مرزی نجران خبر داده است. وی در این خصوص اعلام کرد که نیروهای یمنی عملیات هجومی فراگیری را در شهر مرزی نجران ترتیب دادند. به گفته این مقام نظامی یمن، ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور موفق شدند بر بیش از ۲۰ پایگاه متجاوزان سعودی در نجران مسلط شوند. یحیی سریع همچنین اعلام کرد که یمنی‌ها موفق شدند بیش از ۲۰ خودروی زرهی متعلق به متجاوزان را هدف قرار داده و منهدم کنند.

این در حالی است که نیروهای مقاومت یمن اخیراً به وسیله پهپاد «قاصف k ۲» فرودگاه شهر مرزی جیزان عربستان را هدف قرار دادند. در همین حال، طی هفته‌های اخیر دهها موشک بالستیکِ متعلق به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع و پایگاه‌های متجاوزان سعودی و مزدوران وابسته به آنها در جبهه‌های مختلف نبرد به ویژه در جیزان، نجران و عسیر شلیک شد. به دنبال این عملیات‌های موشکی گسترده، خسارت‌های مادی و انسانی فراوانی به صفوف متجاوزان سعودی در شهرهای مرزی تحمیل شد.

از سوی دیگر، فرودگاه شهر نجران عربستان سعودی نیز برای سومین بار متوالی هدف حملات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفت تا سعودی‌ها ضربه مهلک دیگری را در شهرهای مرزی خود متحمل شوند. این سلسله عملیات‌های گسترده نیروهای مقاومت یمن در شهرهای مرزی موجب شده است تا شمار زیادی از ساکنان این شهرها، منازل خود را رها کرده و به نقاط امن پناه ببرند؛ مسأله ای که موجبات نگرانی گسترده مقامات سعودی را فراهم آورده است و آنها به شدت از تشدید موج مهاجرت از شهرهای مرزی خود به دنبال حملات یمنی‌ها، هراسان هستند.

فرودگاه نجران، فرودگاهی منطقه‌ای در هفت کیلومتری شهر نجران در جنوب عربستان است که سال ۱۹۷۳ تأسیس شد. این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ و در پی جنگ افروزی عربستان علیه یمن و واکنش موشکی یمنی‌ها تعطیل شد اما بنا به گزارش روزنامه «عکاظ» سازمان هواپیمایی عربستان دوم می ۲۰۱۹ (۱۲ اردیبهشت) از تکمیل مقدمات برای بازگشایی این فرودگاه و از سرگیری پروازها خبر داده بود. شهر نجران که در جنوب آن پایگاه‌ها و مقرهای نظامی متعددی قرار دارد، یکی از اهداف ارتش یمن برای پاسخ به حملات نظامی عربستان سعودی است.

افزون بر این، در کنار قدرت موشکی مقاومت که خواب را از چشمان دشمن سعودی ربوده، قدرت پهپادی نیروهای یمنی نیز به شدت درحال افزایش است و تاکنون نیز ضربات مهلکی را به سعودی‌ها وارد آورده است. مقامات ریاض مدتها است که تلاش خود برای متوقف ساختن افزایش روزافزون قدرت پهپادی یمنی‌ها را کلید زده‌اند تا مبادا این قدرت نیز در کنار قدرت موشکی، شهرهای مرزی را به جهنمی برای آل سعود تبدیل کند.

البته قدرت پهپادی نیروهای یمنی به امروز و دیروز باز نمی‌گردد، چرا که حدود ۲ سال پیش بود که مقامات یمنی از نمایشگاه پهپادهای ساخت داخل رونمایی کردند و در آن به معرفی انواع پهپادها پرداخته شود. تولید پهپادهای پیشرفته در یمن پس از ۷۰۰ روز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به مردم بی دفاع و بی گناه یمن اتفاق افتاد و با افتتاح نمایشگاه پهپادها به منصه ظهور رسید.

درحال حاضر قدرت پهپادی نیروهای یمنی به حدی است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز بدان اذعان دارند. در همین ارتباط، «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌نویسد: «عملیات پهپادی انصارالله بسیار دقیق‌تر و مؤثرتر از آن چیزی صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدان آن در منطقه به طور علنی به آن اذعان کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد فناوری موجود به سرعت در حال ایجاد یک تهدید برای آمریکا و متحدان آن در منطقه است».

از همین روی، پر واضح است که قدرت پهپادی نیروهای یمنی در کنار قدرت موشکی آنها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه‌های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیام را به سعودی‌ها و متحدان آنها مخابره می‌کند که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ‌های به مراتب دردناک‌تری از آنچه که تاکنون دریافت کرده‌اند، در انتظار آنهاست.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که تغییر معادلات قدرت در یمن به نفع نیروهای مقاومت موجب شده است تا شهرهای مرزی سعودی به ویژه نجران، جیزان و عسیر به تسخیر این نیروها درآید. اکنون نیز مقامات سعودی به صورت شبانه روزی تلاش می‌کنند تا خود را از باتلاقی که یمنی‌ها در شهرهای مرزی برای آنها ایجاد کرده اند، نجات دهند؛ اتفاقی که البته به نظر نمی‌رسد در سایه تداوم تجاوزگری آل سعود به مردم بی دفاع یمن، محقق گردد.

در هر صورت، واضح است که یمنی‌ها قصد ندارند به سلسله عملیات‌های خود در شهرهای مرزی از طریق بهره برداری از قدرت موشکی و پهپادی‌شان، پایان دهند. این مسأله حتی توسط «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز تأیید شده است. یحیی سریع پیشتر اعلام کرده بود که غافلگیری‌های زیادی برای دشمن سعودی در نبردهای آتی، تدارک دیده شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یمن ایران AT ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    1 0
    دوستان گرامی>>برای تامین کامل منافع ملی(کشور+مردم ایران) بیاییم عینک ایدئولوژی(مرام) را گاهی کنار گذاشته و از چشم انداز تاریخی نیز به رویدادها نگاه کنیم>>حقیقیت این است که یمن در زمانهای قدیم یکی از ساتراپها(استانهای) ایران بوده و ایران همیشه درآنجا پایگاه نظامی داشته...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس