کد خبر 964481
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
ابوذر گوهری

هرچند سعودی‌ها از دوره اوباما به دنبال دریافت تکنولوژی هسته‌ای از آمریکا بوده اما این روند در دوره ترامپ سرعت یافته است.

به گزارش مشرق، دکتر ابوذر گوهری کارشناس مسائل آمریکا درکانال تلگرامی خود نوشت:

دولت آمریکا تاکنون هفت مجوز برای شرکت‌های آمریکایی صادر کرده تا اطلاعاتی حساس درباره فناوری هسته‌ای را در اختیار عربستان سعودی قرار دهند نکته جالب آن است که دو مجوز از این تعداد، پس از ماجرای قتل خاشقچی توسط عربستان صادرشده است.

بیشتر بخوانید:

اهداف آمریکا از طرح مسئله تکرار مذاکره با ایران

راهبرد جدید آمریکا درباره رقابت قدرت‌های بزرگ

هدف‌گذاری جدید اروپا-آمریکا علیه ایران

هرچند سعودی‌ها از دوره اوباما به دنبال دریافت تکنولوژی هسته‌ای از آمریکا بوده اما این روند در دوره ترامپ سرعت یافته است. سعودی‌ها به دنبال کسب مجوز چرخه کامل سوخت شامل غنی‌سازی اورانیوم و فراوری پلوتونیوم – دو مسیری که می‌تواند به ساخت سلاح اتمی منجر شود- نیز هستند که حداقل در دوره اوباما این مسئله مورد مخالفت دولت آمریکا بود.

در مقطع کنونی محرمانگی صدور مجوزها و عدم شفافیت لازم توسط دولت ترامپ سبب شده است نگرانی جدی در مورد محتوای قراردادها و میزان اختیارات دولت عربستان در غنی‌سازی و مسائل مرتبط ایجاد شود تا حدی که بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب نیز با این روند مخالفند و درصدد هستند در بودجه دفاعی سال آینده محدودیت انتقال این فناوری‌ها و نیز فروش تسلیحات متعارف خارج از قواعد موجود را به عربستان در لایحه بگنجانند.

قانون‌گذاران آمریکا همچنین خواستار دریافت اطلاعات کامل از محتوای این مذاکرات هستند تا این اطمینان حاصل شود که توافقات میان ریاض و واشنگتن در موضوعات هسته‌ای، از استانداردهای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیروی می‌کند.

بسیاری از کارشناسان آمریکایی انتقال این فناوری مهم را به دولتی که فاقد استانداردها و ثبات لازم بوده و امکان در اختیار گرفتن این فناوری توسط گروه‌های افراطی نیز وجود دارد خطری جدی برای خلع سلاح جهانی می‌دانند این مسئله زمانی اهمیت میابد که محمد بن سلمان چندی قبل اعلام کرد کشورش درصورتی‌که #ایران به دنبال سلاح اتمی باشد در اسرع وقت به سمت ساخت سلاح خواهد رفت.

تهدید مذکور نشان‌دهنده آنست که #عربستان اساساً این فناوری را جهت مقابله با #ایران طلب می‌کند و صراحتاً نیز برخلاف قواعد موجود آن را به زبان میاورد. درنهایت اقدام ترامپ برای انتقال فناوری و صدور مجوز نشان‌دهنده استانداردهای دوگانه آمریکا در برخورد با مسائل حساسی ازجمله برنامه هسته‌ای کشورهاست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    24 50
    رژیم سعودی حتی اگر به سلاح هسته ای دست پیدا کند باز هم شکست خواهد خورد... و نابود خواهد شذ خواهید دید
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    17 34
    باید بمب اتم بسازیم تا سعودی نساخته
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
      0 9
      شما پوشک بساز که به زودی لازمت میشه
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    31 29
    بزودی تمام این تاسیسات به دست رزمندگان مقاومت و اسلام می افتد سخنرانی امام خامنه ای را گوش کنید و ناراحت نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس