کد خبر 963359
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
بازخوانی الگوی موفق تثبیت نرخ ارز در سال ۱۳۷۴ از تریبون نماز جمعه

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به الگوی موفق کنترل بحران ارزی سال ۷۴، گفت: قیمت ارز در راستای تأمین منافع صادرکنندگان و صاحبان ارز و ریال و سیستم بانکی است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه قیمت ارز باید در راستای رونق تولید تعیین شود، تصریح کرد: قیمت ارز باید طوری باشد که تولید به‌عنوان نیروی محرکه اقتصاد به حرکت در آید؛ اما متأسفانه عملکرد آن در راستای تأمین منافع صادرکنندگان و صاحبان ارز و ریال و سیستم بانکی است.

امام‌جمعه موقت تهران خطاب به مسئولان گفت: بروید به مراکز تولید سر بزنید که در حال جان دادن هستند. کسانی که تولید را حفظ می‌کنند مجاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

صدیقی با بیان اینکه در سال‌های ۷۲ و ۷۳ با اتخاذ سیاست‌های لیبرالی و سرمایه‌داری و عدم توجه به توصیه کارشناسان دلسوز و انقلابی، بحران اقتصادی واقع شد، خاطرنشان کرد: در سال ۷۴، تورم به ۵۰ درصد رسید و بدهی ۴۰ میلیارد دلاری برای کشور ایجاد شد و فشارهای ناشی از آن برای مردم مشکل ایجاد کرد تا اینکه دولت وقت علاوه بر تغییر بسیاری از مسئولان اقتصادی، منش سیاست‌گذاری را تغییر داد و نرخ ارز را از حدود ۷۴۰ به ۳۰۰ تغییر دادند.

وی افزود: تثبیت نرخ ارز در سال ۷۵ باعث شد علاوه بر کاهش نرخ تورم از ۵۰ به ۲۳ درصد، رشد اقتصادی دو برابر و رونق ایجاد شود.

* سال ۱۳۷۴ مرتضی محمدخان وزیر اقتصاد وقت که از گمرک به این وزارت‌خانه آمده بود، با بحران افزایش شدید نرخ ارز و شوک تورمی مواجه شد. او به دانشگاه شهید بهشتی رفت و با دکتر شرافت جهرمی صحبت کرد و از او خواست معاونش شود و این بحران را مدیریت کند اما آقای شرافت گفت "من آقای هاشمی و سیاست‌های او را قبول ندارم و نمی‌توانم با دولت همکاری کنم". آقای محمدخان (وزیر وقت اقتصاد) به آقای شرافت جهرمی گفت "آقای هاشمی به شما اختیار کامل می‌دهد و در کار شما دخالت نمی‌کند."، با این قول، آقای شرافت پذیرفت و وارد دولت شد و سیاست‌های ارزی جدیدی را طراحی کرد. آقای شرافت با توجه به اینکه پدرش در جهرم سال‌ها یک بازاری شناخته‌شده بود، بازار را می‌فهمید او در آمریکا هم درس خوانده بود و اقتصاد را خوب خوانده بود. چند روز بعد از اعمال سیاست جدید ارزی یکی از بازاریان نزد دکتر شرافت رفت و گفت "بازاریان ۷ میلیارد دلار ارز دارند، شما به چه قیمتی می‌خرید؟ ". دکتر شرافت گفت "ما نیازی به ارز شما نداریم و خودمان به‌اندازه کافی ارز داریم و اتفاقاً قرار است هفته‌ای ۵ تومن از قیمت ارز کم کنیم". همین سیاست باعث شد بازاریان موجودی ارزی خود را به بازار عرضه کنند و قیمت ارز کاهش قابل توجهی پیدا کند. شرافت در شرایطی گفت "ما به ارز شما احتیاجی نداریم" که موجودی ارزی بانک مرکزی ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر نبود، اما با همان مبلغ توانست بازار ارز را مدیریت کند و ثبات را به بازار بازگرداند.

* شرافت جرئت کافی برای برخورد با التهابات را داشت و اتفاقاً همین موضوع به او برای کنترل بحران ارزی کمک کرد. همان زمان سیاست پیمان‌سپاری ارزی نیز اجرا شد و صادرکنندگان موظف شدند به‌جای ۷۰۰ تومان ارز خود را با نرخ ۳۵۰ تومان تسویه کنند، به این ترتیب تورم ۴۹ درصدی سال ۷۴ به ۲۳ درصد کاهش یافت و توانستیم با نسخه اقتصاددانهای وطنی از بحران ارزی سال ۷۴ عبور کنیم.
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس