کد خبر 962985
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
جدیدترین گزافه گویی عادل الجبیر علیه ایران و انصارالله یمن

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی به اتهام‌زنی مجدد به جمهوری اسلامی ایران، نشست‌های مکه را «پیامی قدرتمند» به ایران توصیف کرد، اما گفت ریاض می‌خواهد به هر قیمت که شده از جنگ با ایران دوری کند.

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی روز پنج‌شنبه نشست‌های «مکه» را پیامی به ایران توصیف کرد، اما گفت ریاض تلاش می‌کند از درگیری نظامی با ایران اجتناب شود.

الجبیر که در آستانه آغاز نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در شهر مکه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، درباره اهداف این نشست‌ها گفت: «فکر می‌کنم زمانی که رهبران شورای همکاری خلیج [فارس] در این نشست گردهم آیند، و زمانی که رهبران اتحادیه عرب در این نشست گردهم آیند، در مورد یک مسئله موضع خواهند گرفت، آن هم غیرقابل قبول بودن رفتار ایران در منطقه است. این بیانیه‌ای قدرتمند خطاب به مردم ایران و جهان خواهد بود مبنی بر اینکه سیاست‌های ایران قابل قبول نیست.»

بیشتر بخوانید:

او در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان سعودی و متحدان این کشور برای درگیری نظامی با ایران آماده می‌شوند، گفت: «به صراحت گفته‌ایم که خواستار جنگ نیستیم، به صراحت گفته‌ایم که خواهان تشدید تنش نیستیم، اما در عین حال به صراحت هم گفته‌ایم که ادامه ستیزه‌جویی ایران علیه ما و متحدانمان در منطقه را هم تحمل نمی‌کنیم. جهان این موضع را روشن کرده است و تعداد زیادی از کشورها اقدامات ایران را محکوم کرده‌اند. ایران، به واسطه اقداماتش، تحت تحریم قرار دارد.»

توجیه گسترش حضور نظامی آمریکا در منطقه

دو هفته پیش از انفجار در چند نفتکش در بندر «فجیره» امارات عربی متحده و حمله تلافی‌جویانه انقلابیون یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی اعلام کرد نشست‌های فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب با موضوع تحولات اخیر منطقه در مکه برگزار می‌شود. این هفته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را «مضحک» توصیف کرد، مدعی شد که ایران عامل حادثه فجیره بوده است.

آمریکا همچنین در هفته‌های اخیر حضور نظامی خود در منطقه را هم افزایش داده است. واشنگتن هدف از این کار را ایجاد بازدارندگی در برابر «تهدید ایران» توصیف کرده است. آمریکا بخشی از دیپلمات‌های خود را نیز از سفارت این کشور در بغداد خارج کرده است.

الجبیر در توجیه این اقدامات آمریکا، گفت: «فکر می‌کنم در مورد خارج کردن دیپلمات‌های آمریکایی از عراق این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند، اما تصور می‌کنم این کار به واسطه تهدیدی بود که آن‌ها از جانب شبه‌نظامیان متحد ایران در بغداد احساس کردند و می‌خواستند اطمینان یابند که دیپلمات‌هایشان در امنیت هستند.»

وی افزود: «در ارتباط با افزایش حضور نظامی در منطقه، آمریکا مهمترین متحد راهبردی ماست، آمریکا مانند دیگر کشورها در این منطقه منافعی دارد و می‌خواهد اطمینان یابد که اگر ایرانی‌ها کار نابخردانه‌ای انجام دهند، توان و ظرفیت پرداختن به آن در منطقه وجود داشته باشد. هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد و رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ به صراحت این موضوع را اعلام کرده و عربستان سعودی هم در این مورد صریح بوده است. به ایرانی‌ها توصیه می‌کنیم محتاط بوده و خویشتنداری به خرج دهند و از مواضع تهدیدآمیزی که گرفته‌اند، عقب بنشینند.»

«جنگ برای همه خسارت‌بار است»

در ادامه مصاحبه، «لیس دوست» خبرنگار بی‌بی‌سی به پیشنهاد ایران برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای اشاره کرد و  پرسید چرا عربستان سعودی خواهان گفت‌وگو نیست. الجبیر گفت: «ما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که حرف زدن معنای چندانی ندارد، چراکه آن‌ها ۴۰ سال است که حرف می‌زنند، اما رفتاری ستیزه‌جویانه دارند... ما خواهان مشاهده عمل هستیم، نه حرف. 

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر اوضاع منطقه خطرناک است، گفت: «این برهه‌ای حساس در تاریخ منطقه ماست... ما بارها گفته‌ایم که خواهان جنگ نیستیم و می‌خواهیم به هر قیمت که شده از آن دوری کنیم. اگر ایران می‌خواهد اوضاع به شرایط عادی بازگردد، باید به این تحولات توجه کند.»

او در پاسخ به اینکه ایران اتهامات عربستان سعودی را رد کرده، با بیان این ادعا که «جامعه بین‌المللی» اقدامات ایران را محکوم کرده، گفت واکنش تهران به اتهامات «خنده‌دار» است.

الجبیر در مورد برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه عربستان سعودی به دنبال تحریک ایران است، گفت: «این درست نیست، جنگ برای همه در این منطقه خسارت‌بار است و می‌خواهیم به هر قیمت، از آن دوری کنیم و به صراحت هم این را اعلام کرده‌ایم. اما توپ در زمین ایران است.»

روز گذشته سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات بولتون و تلاش‌های عربستان سعودی و امارات برای ایجاد فضایی ضدایرانی، گفت: «آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    راست میگه خب. بیچاره ها از قدرت روز افزون جبهه مقاومت وحشت کردند و دست به دامان جامعه ی مثلا بین الملل شدن
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    داعش طالبان ساختن حرف مفت هم میزنند
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    با بی تدبیری ها کاری کردید امثال این مورچه هم زبون در آوردن .
  • DE ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    غافل الجیرجیر:آمریکا می‌خواهد اطمینان یابد که اگر ایرانی‌ها کار نابخردانه‌ای انجام دهند،مثلا داعش والقاعده راپایه گذاری کنندرژیم غاصب را برسمیت بشناسند ویا در کشورهای اسلامی میلیاردها دلار خرج داعش و ترر مردم نمایند ومانند گاو پستانهای خود را برای دوشیدن در اختیار ترامپ قرار دهندو صدها میلیارد اسباب بازی جنگی بخرند...امریکا از آنها جلوگیری کند و بگوید این کارها تخصص آل سقوط است شما اجازه تقلید ندارید.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    جنگ را با کشتن ایرانیان در محل رمی جمرات شروع کرده اید چهار صد ایرانی می فهمی چهارصد ایرانی شهید شده اند
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    به حرف منافق اعتمادی نیست. نه به وعده صلح او اعتماد داریم و نه از جنگ با او هراس !
  • علی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    منافع و بازار های اقتصادی و نفتی حامیان حمله آمریکا به ایران با خاک یکسان خواهد شد ...دیگه دیره آقای جبیر ،همه میدانند که ریشه اصلی حمله احتمالی به ایران چه کسانی هستند.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    امسال سال آخر عمرته سعودی
  • ناشناس IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    آخه بچه برو بزرگتر ات بيار يمني ها الان ميان با دست خالي مي گيرند تو رو مي برند نا كجا آباد.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    6 0
    چون ممکن است در صورت جنگ با ایران آل سقوط بطور جدی سقوط کند. و برای همیشه از جهان ریشه کن شوند. بنابراین از جنگ با ایران بشدت اجتناب می کنیم. مگر مغز خر خورده ایم که با ایران درگیر شویم و دیگر زنده نباشیم.
  • محمدامیری IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    2 0
    ریقو آخه جرات گفتن جنگ کردن با ایران رو نداری فقط. نه جنگیدن شکم پرست
  • علی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    2 0
    وای بحالشون اگه دست ازپا خطا کنن فقط کافیه رهبر اذن جهاد بده اونوقت عربستان ومتحدانش وبه ماقبل تاریخ برمیگردونیم
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    1 0
    تو را خدا تو یکی خفه شو
  • خلیج IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    1 0
    بشینید بابا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس